۶ آذر ۱۳۸۵، ۱۱:۴۱

نشانه‌های "ممیز" نشانی از ماندگاری یک هنرمند است

نشانه‌های "ممیز" نشانی از ماندگاری یک هنرمند است

در نمایشگاهی که عصر روز گذشته به مناسبت اولین سالگرد درگذشت زنده‌یاد مرتضی ممیز در گالری میرمیران خانه هنرمندان افتتاح شد، بیش از 50 نشانه از طرح‌های پدر گرافیک نوین ایران به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه تئاتر آزاد، انجمن کارگردانان ایران، نمایشگاه تصویرگری کتاب کودک، پوستر فیلم های "غریبه و مه"، "ناخدا خورشید"، "دایره مینا"، "غزل" و "ستارخان"،  هزار و دویستمین سال تولد فارابی، مجلس شورای اسلامی، انجمن مبارزه با سوانح طبیعی، نمایشگاه دوسالانه طراحی گرافیک آسیا، سازمان مبارزه با بیسوادی، خانه سینما، سازمان گمرک ایران و ... از جمله آثار نشانه های این هنرمند در این نمایشگاه به شمار می رفتند.

مصطفی اسداللهی، رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: "پس از برگزاری بی ینال پوستر قرار شد سایر رشته های گرافیک مثل نشانه، گرافیک محیطی، طراحی روی جلد کتاب، گرافیک مطبوعاتی و ... نیز در قالب نمایشگاه به شکل سالانه برگزار شود. البته تا زمان بی ینال هفتم، تمام این گرایش ها در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته می شد، اما به واسطه حجم آثار ارسالی امکان استفاده از تمام این آثار در بی ینال نبود."

وی در ادامه افزود: "بنابراین قرار شد هر کدام از این رشته ها به شکل سالانه و بنا به مناسبت های گوناگون و مرتبط در ابعاد نمایشگاهی در معرض تماشای مخاطبان قرار گیرد. به عنوان مثال در هفته کتاب نمایشگاهی از طرح های روی جلد کتاب ها نیز برگزار یا طرح های بسته بندی های مختلف به همین ترتیب ارائه شود. منتهی با تغییر و تحولات در وزارت ارشاد برگزاری تمام این رشته ها مسکوت ماند و فقط توانستیم نمایشگاهی از طرح های روی جلد کتاب برگزار کنیم."

رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک در توضیح رشته هایی چون مونوگرام و نشانه نیز گفت: "مونوگرام از بخش های طراحی نشانه است و نشانه خود به دو بخش تصویری و نوشتاری تقسیم می شود که در بخش نوشتاری شاخه های مختلف را دربر می گیرد. با این حال مونوگرام به حروف خلاصه شده در گرافیک می گویند. در این رشته تنها دو کلمه اول ذکر می شود. در مقابل مونوگرام نیز لوگوتایپ را داریم که نوعی نشانه نوشته فارسی است و برعکس مونوگرام به شکل کامل نوشته می شود."

اسداللهی درباره بزرگداشت زنده یاد مرتضی ممیز نیز گفت: "ممیز از ملی ترین چهره های زمان خود بود و مردم علاقه زیادی به فعالیت های هنری وی داشتند. بنابراین خیلی از سازمان ها و نهادها در آستانه نخستین سالگرد درگذشت وی مراسم برگزار کرده اند. انجمن طراحان گرافیک نیز برحسب وظیفه و بر این مبنا که ممیز از بنیانگذاران این انجمن بوده مراسم هایی را در یک سال گذشته برای تجلیل از مقام این هنرمند برگزار کرده که یکی از آنها نمایشگاه نشانه های ممیز است."

انجمن طراحان گرافیک ایران عصر روز گذشته همزمان با افتتاح نمایشگاه آثار مرتضی ممیز، مجمع عمومی سالانه خود را نیز برگزار کرد. ابراهیم حقیقی، ترانه صاحب، مسعود سپهر، امراله فرهادی و ساعد مشکی به عنوان اعضا هیئت مدیره و بهروز متین صفت نیز به عنوان بازرس یکساله انجمن انتخاب شدند. رای نهایی برای انتخاب رئیس هیئت مدیره جدید روز یکشنبه 12 آذرماه در قالب یک جلسه داخلی انتخاب می شود.

به مناسبت سالروز درگذشت استاد مرتضی ممیز، روز چهارشنبه هشتم آذرماه یک فیلم مستند درباره زندگی و آثار این هنرمند توسط انجمن طراحان گرافیک در خانه هنرمندان ایران برای دوستداران این هنرمند به نمایش گذاشته می شود.

کد خبر 412646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha