۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۳۲

به بهانه سی و هشتمین سالگرد اقامه نماز جمعه ورامین؛

۳۸ سال مجاهدت فرهنگی در ورامین از پشتیبانی جبهه تا مبارزه با فتنه

۳۸ سال مجاهدت فرهنگی در ورامین از پشتیبانی جبهه تا مبارزه با فتنه

ورامین- امام جمعه ورامین، قریب به ۴۰ سال است که با دریافت حکم امام(ره) پرچمداری فرهنگی شهر شهیدان ۱۵ خرداد را بر عهده داشته و در این مسیر با ناملایمتی های فراوان دست و پنجه نرم کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- وحید محمدی یکتا: مقام معظم رهبری، بارها تعبیر «قرارگاه فرهنگی» را در مورد نماز جمعه به کار برده و بر محوریت برنامه های فرهنگی در نمازهای جمعه تاکید دارند.

در واقع، رهبر معظم انقلاب اسلامی، به عنوان ناخدای کشتی بزرگ انقلاب، با تسلط بر شرایط فعلی جهان و تحرکات نظام سلطه علیه فرهنگ، اعتقادات و ارزش های اسلامی و ایرانی کشور، نماز جمعه را قرارگاه و محور آمادگی برای مقابله و دفاع فرهنگی دانستند.

این تعبیر برجسته ای است، که رسالت همه ستادهای نماز جمعه کشور را سنگین تر می کند.

برداشت دیگری که می توان در خصوص این تعبیر مقام معظم رهبری داشت، عملکرد قابل قبول فرهنگی نهاد نماز جمعه در سال های گذشته بوده است، تا جایی که مقام معظم رهبری این نهاد را قرارگاه مبارزه با جنگ فرهنگی دشمن معرفی می کنند.

نماز جمعه در حدود ۴۰ نقطه استان تهران برگزار می شود، که برگزاری هر یک برکات فراوان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در منطقه خود داشته است.

اما ۸ آبان ۵۸ بود، که امام خمینی(ره) با دست خطی، آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی را به عنوان امام جمعه ورامین معرفی کردند و بدین ترتیب دومین نماز جمعه استان تهران، حدود ۳ ماه پس از شهر تهران در ورامین اقامه شد و امروز نزدیک به ۴۰ سال می شود، که امامت جمعه این شهرستان بر عهده آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی است، تا وی یکی از با سابقه ترین ائمه جمعه کشور لقب گیرد.

فرزندم را دادم تا نماز جمعه و اجتماعات مسلمین بماند

در همین خصوص یک مادر شهید که فرزند دومش را در جنگ تحمیلی از دست داده است، در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان این که فرزندم را در راه اسلام داده ام، تا نماز جمعه و اجتماعات مسلمین بماند، گفت: از زمانی که نماز جمعه در ورامین اقامه شد، نمازگزار آن هستم، در ۸ سال دفاع مقدس، رزمندگان ورامینی با محوریت نماز جمعه ورامین به جبهه های جنگ حق علیه باطل اعزام می شدند.

وی بابیان این که هنوز هم فعالیت های فرهنگی عمده منطقه با محوریت امام جمعه و نماز جمعه ورامین صورت می پذیرد، تنها راه مصون ماندن جوانان و آینده سازان کشور در جنگ فرهنگی و نرم دشمن حضور در مساجد و نمازهای جمعه و جماعات دانست و گفت: وقتی فرزندان ما با نماز جمعه و جماعات خو بگیرند، دیگر به سوی ابتذال و انحرافات نمی روند، باید حضور در مساجد و مصلی ها را از کودکی برای فرزندان به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

یکی از فعالان فرهنگی اجتماعی ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر زمان که در برهه های گوناگون انقلاب اسلامی با مشکلی مواجه می شدیم گرد امام جمعه ورامین جمع شده و از وی راهنمایی می گرفتیم.

سلیمانی افزود: در تسخیر لانه جاسوسی فعالان مذهبی سیاسی ورامین بزرگ همراه با امام جمعه ورامین، به سوی لانه جاسوسی حرکت کرده و در مقابل این لانه تجمع کردند.

وی گفت: آیت الله محمودی گلپایگانی در آن تجمع به سخنرانی کوبنده و خاطره انگیزی پرداخت که هرگز از خاطره ها نمی رود.

این رزمنده ۸ سال دفاع مقدس سپس به فتنه ۸۸ اشاره کرد و گفت: زمانی که اهانت فتنه گران به مقدسات در روز عاشورا مشاهده شد، مردم مومن و خشمگین ورامین در مقابل مصلی صاحب الزمان(عج) تجمع کردند و با راهنمایی امام جمعه این شهر با پای پیاده برای دفاع از ولایت فقیه و ارزش های اسلامی در برابر فتنه گران به سوی تهران حرکت و با تجمع در برابر بیت رهبری، بر حمایت همه جانبه از خط راستین انقلاب اسلامی تاکید کردند.

شخصیت های فراوانی در برگزاری نماز جمعه کمک کردند

امام جمعه ورامین در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در طول این سال های برگزاری نماز جمعه ورامین، افراد و شخصیت های فراوانی در برگزاری نماز جمعه کمک کردند، که باید از همه این عزیزان تشکر کرد و اگر امروز موفقیتی داریم، قطعا حاصل زحمات همه این عزیزان و نیز استقبال مردم مومن و ولایی ورامین است.

محمودی گلپایگانی با بیان این که ورامین بزرگ در آن زمان، چهار شهرستان امروزی ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک را در بر داشت، گفت: در تمام این جغرافیای وسیع، تنها یک نماز جمعه برگزار می شد، اما بحمدالله امروز حدود هفت نماز جمعه در این مناطق برپا می شود، که این از برکات نظام و انقلاب اسلامی است.

منافقان و معاندان موفق به تضعیف نماز جمعه نمی شوند

وی از تلاش برخی جریانات معاند و منافق برای تضعیف جایگاه نماز جمعه ورامین در طول این سال ها خبر داد و اضافه کرد: خدا را شاکریم، که این منافقان و معاندان در هر تلاش خود با شکست مواجه و توطئه های آن ها خنثی شد، امروز هم همین طور است و تعدادی سعی دارند، به قرارگاه فرهنگی این منطقه ضربه وارد کنند، اما بدانند، هرگز موفق نمی شوند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین تاکید کرد: از زمانی که حکم امام(ره) به دستم رسید، تا به امروز، هر تلاشی توانسته ام انجام دادم، تا بتوانم در جهت اعتلای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی درمانی منطقه مثمرثمر باشم، چرا که همه ما در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت داریم و می بایست به وظایف خود در هر کسوتی که باشیم عمل کنیم.

محمودی گلپایگانی با اشاره به این که امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت حول محور ولایت است، افزود: نباید غرض ورزی های شخصی را دست مایه ضربه زدن به جایگاه رفیع نماز جمعه و یا دیگر جایگاه های متعلق به انقلاب اسلامی قرار داد، چرا که امروز در شرایطی به سر می بریم، که باید متحد باشیم و محور این اتحاد نیز ولایت فقیه است.

وی با بیان این که تریبون نماز جمعه متعلق به نظام  جمهوری اسلامی است، اضافه کرد: این تریبون به همه جریانات و جناح های سیاسی تعلق دارد و هرکس با هر گرایش سیاسی اصل نظام و ولایت فقیه را قبول داشته باشد، فرزند این انقلاب و درون مجموعه نظام بوده و برای ما فرقی ندارد.

گذشته از این که باید شرایط حضور در نمازهای جمعه برای جوانان و مومنین مهیا باشد؛ متأسفانه برخی از والدین، در این زمینه کوتاهی می کنند، اما باید همه بپذیریم، که بهترین راه مقابله با جنگ فرهنگی دشمن، حضور پرشور در نمازهای جمعه و ایجاد وحدت در جامعه است.

کد خبر 4129777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha