۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۵۶

روایت آیت‌الله خاتمی از پیام‌های اربعین-۷

اهمیت «زیارت اربعین»؛ سرمایه‌ای که بهترین منبع «حسین شناسی» است

اهمیت «زیارت اربعین»؛ سرمایه‌ای که بهترین منبع «حسین شناسی» است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سه راه برای شناخت نهضت امام حسین (ع) ،«زیارت اربعین» را بهترین سرمایه و منبع برای شناخت سالار شهیدان و اهداف نهضتش برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در سلسله مباحثی با تشریح پیام‌ها و آثار زیارت اربعین به برخی روایات و احادیث در این زمینه اشاره کرد. تاکنون شش بخش این مباحث منتشرشده است که هفتمین مبحث را باهم می‌خوانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سوال که راه های شناخت نهضت سالار شهیدان امام حسین (ع) چیست؟ اظهار کرد: باید بدانیم چگونه این نهضت الهی تبلور نهضت انبیاء است.

وی با بیان اینکه سه راه برای شناخت نهضت امام حسین(ع) وجود دارد، افزود: اولین راه مطالعه کتاب های تاریخی است که نه می توان به صورت کامل آنها را تأیید و نه به صورت کامل رد کرد بلکه باید در این میان یا مجتهد بود و یا از مجتهدین این عرصه بهره برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در این میان صاحب نظرانی همانند «حاج عباس قمی»، «سید بن طاووس» وجود دارند، گفت: با این وجود کتاب های تاریخی یک منبع خوب شناخت محسوب می شوند.

وی دومین راه شناخت نهضت امام حسین (ع) را کلمات خود سید و سالار شهیدان از مدینه تا کربلا دانست و خاطرنشان کرد: این کلمات معارف نورانی دراین عرصه هستند.

آیت الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه سومین منبع که ارزشمندترین منبع و راه محسوب می شود زیارت های سالار شهیدان است، تصریح کرد: زیارت های که از معصومین (سلام الله علیها) اعم از زیارت عاشورا، زیارت وارث و زیارت اربعین بوده که به ما رسیده است.

وی با تأکید براینکه این زیارت ها بسیار ارزشمند در این زمینه هستند، یادآورشد: نباید به این زیارت ها تنها به عنوان منبعی برای کسب ثواب نگاه شود هر چند که ثواب بسیاری دارند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه متن این زیارت ها متن حسین شناسی، افزود: کسی که بخواهد سالار شهیدان امام حسین(ع)، دوستان و دشمنانش و اهداف این نهضت الهی  را بشناسد بهترین سرمایه و منبع همین زیارت ها به ویژه این سه زیارت مذکور است.

وی با اشاره به این که زائران اربعین حسینی باید از این فرصت برای بهره بردن از قرائت زیارت اربعین استفاده کنند، خاطرنشان کرد: یکی از بخش های این زیارت معرفی سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) است.

کد خبر 4132257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha