۱۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۰۰

جوابیه انجمن صنفی عکاسان مطبوعات به سخنان قائم مقام نمایشگاه

جوابیه انجمن صنفی عکاسان مطبوعات به سخنان قائم مقام نمایشگاه

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به سخنان قائم مقام بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، پیرامون کنار گذاشته شدن این انجمن از پروسه همکاری با این دوره از نمایشگاه، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیرو واکنش قائم مقام بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به اطلاعیه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره لغو نمایشگاه عکس این دوره از نمایشگاه مطبوعات که در گفتگو با مهر صورت گرفته بود، انجمن یادشده به سخنان مهران عباسی انارکی (قائم مقام نمایشگاه) واکنش نشان داده و جوابیه‌ای برای انتشار در مهر ارسال کرده که متن این جوابیه در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد: 

«متاسفانه خبرنگار محترم آن خبرگزاری در دو پاراگراف ابتدایی خبر به «اعلام انصراف انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران» از برپایی نمایشگاه عکس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات ایران اشاره کرده که هیات مدیره انجمن با نادرست خواندن تعبیر انصراف، به ایشان یادآوری می‌کند که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از نمایشگاه مطبوعات امسال رسما «کنار گذاشته شد» و هیچ‌گاه مسئولان نمایشگاه هم از لفظ انصراف - که وجود نداشته- استفاده نکرده بودند.

در این خبر پس از طرح بیانیه انجمن صنفی خطاب به اعضای خود بر اعلام عدم شرکت در نمایشگاه مطبوعات به دلیل امضاء قرارداد روابط عمومی معاونت محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشخاص حقیقی است؛ مصاحبه‌ای با قائم مقام نمایشگاه مطبوعات جناب آقای مهران عباسی انارکی انجام شده که هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران لازم می داند در مورد بند بند صحبت‌های ایشان توضیحاتی ارائه کند:

در نمایشگاه «عکس مظلومیت مردم میانمار»، عکس‌هایی را که بعضی از آنها دیده نشده اند، توسط واسط‌هایی از عکاسان بین المللی خریداری کرده و به نمایش گذاشته اند.

در اینجا لازم می‌دانیم به ایشان یادآوری کنیم بهترین عکس مطبوعاتی،  عکسی است که در زمان مناسب (یعنی بلافاصله بعد از زمان وقوع حادثه) دیده شود و الزاما عکسی که دیده نشده، عکس خوبی نیست. نکته دیگر که بهتر است ایشان به عنوان قائم مقام محترم نمایشگاه مطبوعات «ایران» به آن بنگرند، آن است که خریدن عکس از عکاسان بین‌المللی برای نمایشگاهی که قرار بر ارائه توانمندی‌های رسانه‌های کشور عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران است، چه اندازه حیاتی و لازم است؟ این سخن در حالی گفته می شود که حدود ۷ عکاس فعال مطبوعاتی ایرانی برای پوشش این فاجعه انسانی به بنگلادش سفر کرده و فجایع را ثبت و ضبط کرده اند که با لطایف الحیل بسیار فقط آثار سه تن از آنها به نمایش درآمده است.

ایشان در مقاطع مختلفی از گفتگو ذکر کرده‌اند که قرار بر همکاری دائم نمایشگاه مطبوعات یا معاونت مطبوعاتی با فرد یا انجمن خاصی نیست و همکاری سال گذشته مجموعه ایشان با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران رضایتبخش نبود.  

سوال دیگری که در همین زمینه ایجاد می شود، این است که اگر از نمایشگاه سال گذشته رضایت نداشتند، چرا ر روابط عمومی معاونت مطبوعاتی از انجمن برای امسال طرح نمایشگاه عکس خواستند و یک هفته قبل از افتتاح نمایشگاه مطبوعات با جواب‌های کاملاً مبهم به بهانه بالا بودن مبلغ پیشنهادی انجمن برای برگزاری نمایشگاه‌های عکس به انجمن پاسخ منفی دادند؟ این اتفاق به صورتی بود که شائبه برنامه ریزی قبلی برای معطل کردن انجمن را ایجاد کرد و این معطلی با طراحی مناسبی باعث شد تا ما نتوانیم صدای خود را در زمان مناسب به آقای انتظامی برسانیم و وقتی ایشان متوجه اتفاقات شدند که کار به دوستان دیگری سپرده شده بود.

آقای مهران عباسی به درستی درباره ارزیابی بعد از هر کار جهت تداوم همکاری فرموده اند که لازم به ذکر است نکاتی را به ایشان و همکارانش در روابط عمومی نمایشگاه یادآوری کنیم : گزارشی بالغ بر ۳۰ صفحه از قبل و بعد از اجرای نمایشگاه سال گذشته توسط رییس هیات مدیره انجمن به روابط عمومی معاونتت ارائه شده است، آیا آن را مطالعه کرده اید؟

جهت یادآوری به اطلاع می رسانیم در ۲ نمایشگاه سال گذشته، تعداد ۱۳۰ فریم عکس در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰، از ۵۵ تن از عکاسان مطبوعات "ایران" به نمایش گذاشته شده بود که این تعداد از بین ۳۶۳۳ فریم از ۱۰۱ عکاس مطبوعاتی توسط هیات انتخاب شامل آقایان: اسماعیل عباسی، علی آقا ربیع، دانیال شایگان و مرتضی فرج آبادی (که سابقه این عزیزان در عرصه مطبوعات به آسانی در دسترس است) انتخاب شده بودند.

جناب آقای عباسی!  نظرتان درباره ۳ نمایشگاه عکس امسال که اغلب بدون نام صاحبان اثر تا روزهای آخر نمایشگاه به نمایش درآمده چیست؟ انتخاب و داوری آثار امسال را چه کسانی غیر از آنها که از نظر مالی ذینفع بوده اند، انجام داده اند!؟ چرا از مهمترین وقایع سال گذشته مانند حادثه تروریستی مجلس و عکس‌هایی که در سطح بالایی در خبرگزاری‌های معتبر ایران و جهان از عکاسان ایرانی منتشر شد، خبری نیست!؟

قائم مقام نمایشگاه مطبوعات در جایی دیگر از سخنانشان ایراد مهم برگزاری نمایشگاه عکس سال گذشته توسط انجمن را نصب دیرهنگام برخی از عکس‌ها عنوان کرده اند. گویا ایشان در جریان نیستند فردی که از قضا عضو مستعفی هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی بوده و امسال با شما قرار داد بسته است، سال گذشته مسئول نصب تابلوهای عکس نمایشگاه از طرف هیات مدیره انجمن بوده است. شما دقیقا با کسی وارد قرارداد شده اید که مسئول همین ایراد وارده شماست و باید پاسخگو باشد اما مسائل مهمتری در جریان است که شما و همکارانتان در روابط عمومی معاونت مطبوعاتی، ترجیح دادید به جای انجمنی که دیگر جای نفر مورد وثوق شما نبود، با همان نفر و دو نفر دیگر از همفکرانش وارد قرارداد بشوید.

مطلب دیگری که در پایان صحبت‌های قائم مقام محترم نمایشگاه مطرح شده است، متاسفانه تهمتی نارواست بر این مبنا که در نمایشگاه سال گذشته آثار تعدادی محدود از عکاسان و عکس‌های یک خبرگزاری خاص به نمایش گذاشته شده که لیست شرکت‌کننده‌های رسانه‌های مختلف در دو نمایشگاه سال گذشته مطبوعات را جهت روشن شدن مسئله ارائه می‌کنیم: دو نمایشگاه عکس با عناوین «ایران در سالی که گذشت» و «محیط زیست» با آثاری ازعکاسان روزنامه‌های ایران، فرهیختگان، همشهری، اعتماد، جام جم و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری آنا، ایلنا، اقتصاد نیوز، تسنیم، ایسنا، فارس، ایسکا، مهر، هنرآنلاین، میزان، سایت جماران، باشگاه خبرنگاران و عکسهای هفت تن از عکاسان شهرستانی فعال رسانه ای توسط انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شد.

حال جای آن دارد از قائم مقام نمایشگاه بپرسیم، خبرگزاری و عکاسان خاصی که می‌گویند نمایشگاه سال قبل را برگزار کرده اند، کدام است!؟ (البته از ایشان خواهان شفافیتی مشابه، در معرفی رسانه‌هایی هستیم که در نمایشگاه‌های عکس امسال مشارکت کرده اند که گویی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد).

لازم می دانیم در موردی که آقای عباسی صحبتی درباره آن نکرده اند نیز پرسشی را مطرح کنیم: امسال نمایشگاه عکسی برگزار شده است به نام «قرن» که عکس‌های این نمایشگاه شباهت زیادی به عکسهای کتاب Century یا همان«قرن» دارد که سال‌ها پیش از عکس‌های معتبر قرن بیستم به چاپ رسیده است. بسیار مشتاقیم اسناد اجازه انتشار آن عکس‌ها در نمایشگاه سالانه مطبوعات ایران توسط ایشان و دوستانشان ارائه شود. کیفیت نازل چاپ عکس‌ها این ایده را به ذهن متبادر می کند که همان کتاب اسکن شده و بدون اجازه صاحب آثار دوباره چاپ شده است.  

«حمایت از انجمن‌های صنفی و تخصصی» نکته دیگری است که معاونت محترم مطبوعاتی بارها در صحبت‌های خود به آن اشاره داشته اند.  شاید گروهی که این یادداشت را عرضه می کنند در سال آینده مسئولیت انجمن را به عهده نداشته باشند. اما انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران پابرجا خواهد ماند. شما همانطور که اشاره کرده اید، می توانید با هر انجمنی کار کنید؛ و یا حتی می توانید کار برگزاری نمایشگاه را به دوستان عکاس خود بسپارید، اما فراموش نکنید که شما در جایگاه قائم مقام محترم نمایشگاه مطبوعات "ایران" تکیه زده اید، و در مقامی که از شما انتظار می رود، در مسیر تعالی رسانه‌های کشور عزیزمان گام بردارید نه منافع شخصی افرادی خاص.

و من الله توفیق
انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران

کد خبر 4132403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha