۸ آذر ۱۳۸۵، ۱۱:۲۶

توصیه وزیر امور خارجه پاکستان به ناتو:

طالبان را به رسمیت بشناسید / یک دولت ائتلافی در افغانستان روی کار بیاید

وزیر امورخارجه پاکستان به کشورهای عضو ناتو توصیه کرد به جای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان، گروه طالبان را به رسمیت بشناسند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه تلگراف، وزیر امور خارجه پاکستان در دیداری خصوصی با برخی از وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو که روز گذشته در لتونی برگزار شد، اعلام کرد: ناتو در جنگ با طالبان شکست خورده و بهتر است به جای ادامه جنگ با طالبان ،آنها را به رسمیت بشناسد.

خورشید قصوری  در ادامه توصیه کرد که به جای دولت فعلی افغانستان بهتر است یک دولت جدید ائتلافی در این کشور، روی کار بیاید.

بر همین اساس، وزیرانی که در این جلسه خصوصی حضور داشتند؛ پس از پایان جلسه اعلام کردند که قصوری معتقد است به جای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان بهتر است با طالبان مذاکره کنیم.

این جلسه خصوصی عصر روز گذشته و در راستای برگزاری نشست ناتو برگراز شده بود.

بر همین اساس پیش از آغاز نشست،ژنرال دیوید ریچاردز، ژنرال انگلیسی و فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان،به همراه دن اورتس،سفیر هلند در پاکستان، به مدت 5 روز در پایتخت پاکستان بودند و با دولت این کشور درباره  وارد کردن فشار بیشتر به طالبان مذاکره می کردند، اما نتیجه ای  از این مذاکرات 5 روزه عاید ژنرال ریچاردز نشد.

لازم به ذکر است حامد کرزای،رئیس جمهور افغانستان،بارها اعلام کرده که رهبران طالبان در پاکستان به سر می برند و  در همین خصوص  ژنرال جمیز جونز،از فرماندهان ارشد ناتو،در ماه سپتامبر در کنگره آمریکا اعلام کرده بود که فرماندهان طالبان در شهر کویته پاکستان بوده و حملات خود را از این شهر پی ریزی می کنند.

اما نکته جالب  این است که مقامهای پاکستان در مورد درخواست تحویل رهبران طالبان هیچ اقدامی نکرده و فقط اعلام کرده اند که نیروهای طالبان از افراد قوم پشتو بوده واز شهروندان پاکستان و افغانستان محسوب می شوند.

یاد آور می شود قوم پشتو از قبایل بزرگ این منطقه محسوب شده و عده زیادی از شهروندان پاکستانی و افغانی از افراد این قبیله محسوب می شوند .

بر اساس این گزارش علاوه بر خورشید قصوری برخی دیگر از فرماندهان حاضر در منطقه نیز شکست ناتو از نیروهای طالبان را تائید کرده و خواهان تغییر سیاستهای ناتو در قبال طالبان شده اند.

بر همین اساس چندی پیش یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده بود که ناتو نمی تواند به تنهایی در جنگ بر ضد طالبان پیروز شود و باید نیروهای افغان را برای انجام این کار تربیت کند.

کد خبر 413778

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha