به گزارش خبرگزاری مهر، سیامک جهانگیری، آهنگساز و نوازندۀ نی، درباره انتخاب ردیف آوازی برای آموزش هنرجویان گفت: ساز نی یکی از نزدیکترین سازها به حنجره انسان است. بنابراین، شاید از این بابت ردیفِ آوازی مناسبترین ردیف برای اجرا با ساز نی باشد.
وی پیرامون جزییات این اثر توضیح داد: مجموعه حاضر به عنوان کتاب اول، شامل دستگاه شور و متعلقات آن بوده و مجموعههای بعدی که شامل دیگر دستگاه ها است در حال آمادهسازی برای چاپ و نشر هستند. به هر حال آنچه در آوانویسیها برای این ساز مدّ نظر بوده، مشتمل بر اجرای چپکوکِ دستگاه شور و متعلقات آن یعنی آواز ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی است. البته اجرای راستکوکهای ردیف آوازیِ نی در سال گذشته توسط بنده در اجرای ردیف استاد دوامی با آوانویسی استاد پایور نیز صورت گرفته است.
جهانگیری درباره اجرای این ردیف اظهار کرد: در اجرای گوشهها سعی شده است ضمن وفاداری به اجرای آوازِ استاد کریمی، در کشش نغمات و سکوتها، تناسبات زمانی درنظر گرفته شود اما اجرای قطعات این مجموعه نسبت به اجرای استاد کریمی کمی تندتر است. به هر صورت از آنجا که این مجموعه برای آموزش تدوین شده در اجرا نیز سعی شده از بیان شخصی در نوازندگی پرهیز شود تا قطعات حاضر به صورت یک مجموعه آموزشیِ کامل برای هنرجو قابل استفاده باشد و با فراگیری اولیه آن هر کس به فراخور ذوق و توان خود بتواند در اجرای شخصی و در جهت بسط بیانِ منحصر به خود از آن استفاده کند.
نظر شما