۱۳ آذر ۱۳۸۵، ۱۱:۲۵

فرهنگ و هنر در مطبوعات

فرهنگ و هنر در مطبوعات

آغاز جشنواره بین المللی فیلم مستند کیش،فیلم و عکس دانشجویان و هفته فیلم آفریقای جنوبی، معرفی نامزدهای نهایی هفتمین دوره کتاب سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات، رونمایی نود و سه عنوان کتاب دفاع مقدس، انصراف حاتمی کیا از ساخت پروژه "شهید چمران" و "فرش"، آغاز پخش مجموعه تلویزیونی جدید مهران مدیری و عناوین برجسته اخبار فرهنگی هنری مطبوعات امروز دوشنبه سیزدهم آذر ماه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، روزنامه "تهران امروز" در صفحه تلویزیون و در مطلبی با عنوان "بیماران خوش شانس"، اطلاعات تازه و خواندنی از مجموعه خارجی "پرستاران" ارائه داده و در ادامه، گفتگو با بازیگران مختلف "پرستاران"، پرونده تحلیل این مجموعه را می بندد. در صفحه تجسمی نگاهی به نقاشی ویلیام ترنر در کتاب "شاخه زرین" در مطلبی با عنوان "دین و جادو در یک تابلو!" منعکس شده و در ادامه هم گفتگویی با سعید بهروزی، عکاس با عنوان "تکنیک، همه عکاسی نیست" مورد توجه قرار گرفته است. صفحه پایانی، رونمایی از 93 عنوان کتاب دفاع مقدس و همینطور خبر "پارسا پیروزفر درجنگ جهانی دوم" را که به ادامه فیلمبرداری مجموعه "درچشم باد" اشاره دارد مورد توجه قرار داده است. چند خبر کوتاه و نهایتاً گپ روز با "اسدالله امرایی" با عنوان "امروز آخرین جلد "بیست نویسنده، شصت داستان" رونمایی می شود" به کار این صفحه پایان می دهد.

"بانی فیلم" عنوان روی جلد امروز را به "هفته پررونق سینمای ایران با جشنواره های بین المللی فیلم" اختصاص داده که به آغاز جشنواره های مستند کیش، فیلم و عکس دانشجویان و هفته فیلم آفریقای جنوبی اشاره دارد. سخنان وزیر ارشاد در آیین پایانی چهارمین جشنواره فرهنگی-هنری امام رضا(ع) هم عنوان برجسته دیگری از صفحه اول است.  صفحه دوم در مطلبی با عنوان "پاسخ به نیازهای مخاطب" رسیدن فروش فیلم "میم مثل مادر" به 561 میلیون تومان را مورد تحلیل قرار داده است.

ستون چهره روز هم به احمد امینی اختصاص یافته با عنوان "در پی اولین شب آرامش!". در صفحه چهارم مطلبی در خصوص آغاز هفته فیلم آفریقای جنوبی خبر اول قرار گرفته و به همین مناسبت هم فیلم "سوتسی" که دراسکار سال گذشته درخشید مورد تحلیل قرار گرفته است. در ویژه نامه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم و عکس دانشجویان ایران، گفتگو با دبیر بخش بین الملل این جشنواره، نگاهی به تعامل میان دانشجویان و سینمای فراگیر در کشورمان و همینطور بررسی روند فیلمسازی توسط دانشجویان در دانشگاه ها و چند مطلب کوتاه دیگر منعکس شده است.

ویژه نامه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم مستند کیش هم گفتگو با مشاور هنری رییس جمهور، رئیس سازمان منطقه آزاد کیش، دبیر و رئیس هیأت داوران این جشنواره منعکس شده است، همراه با نقل قولهائی از چند سینماگر. نهایتاً معرفی 29 فیلم ایرانی بخش مسابقه هفتمین جشنواره بین المللی کیش هم به کار این ویژه نامه پایان می دهد. امروز صفحه تئاتر علاوه بر انعکاس سخنان وزیر ارشاد که عنوان روی جلد قرار گرفته، حرفهای مدیر کل هنرهای نمایشی با عنوان "تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در الویت تولید است" هم مورد توجه قرار گرفته است.

در صفحات تلویزیون خبر تولید و ساخت چند پروژه تلویزیونی منعکس شده که در این میان "انصراف حاتمی کیا از کارگردانی پروژه های "شهید چمران" و "فرش" از بقیه برجسته تر است. نهایتاً در صفحه پایانی خبر "آلمان ها اسکار اروپا را بردند" خبر اول قرار گرفته که به جوایز فیلم اروپا اشاره دارد. "بروس لی جدید در تلویزیون" ، "شکایت از "بیمار انگلیسی" و "انتشار پوستر فیلم "خانواده سیمپسون"" از اخبار برجسته این صفحه هستند.

روزنامه "حیات نو" در صفحه فرهنگ و اندیشه "ایان مک اوان متهم به سرقت ادبی؟" را خبر اول قرار داده و در ادامه گفتگوی تایم با لئوناردو دی کاپریو را به بهانه بازی در فیلم "الماس خونین" منعکس کرده با عنوان "آفریقا به کمک و حمایت بسیار زیادی نیاز دارد". صفحه پایانی هم خبری را با عنوان "رمان یک نویسنده بسیار جوان بر روی پرده نقره ای" برجسته کرده و در ادامه مطلب "سلامی دوباره به سینمای مستند" نگاهی به این مقوله دارد. انصراف حاتمی کیا از ساخت پروژه "شهید چمران" و ""زندگی دیگران" برنده جایزه فیلم اروپا" عناوین برجسته دیگری از این صفحه هستند.

"جوان" در صفحه سینما و تئاتر یادداشتی بر نمایش "مرد نیک" دارد نوشته هادی حوری و کارگردانی امیر دژاکام با عنوان "دوست داشتنی و دوست نداشتنی!". مروری بر زندگی و آثار بابک بیات، آهنگساز فقید سینما هم در مطلبی با عنوان "زمزمه ملودی های تازه در سرآسیاب دولاب" منعکس شده است. خبر دیر هنگام ""آفساید" نماینده سینمای ایران در گلدن گلاب شد" هم در ستون خبر مورد توجه قرار گرفته است. در صفحه آخر خبر پایان جشنواره فرهنگی-هنری امام رضا(ع) برجسته شده و در ادامه هم به "برگزاری اولین جلسه هیأت امنای بنیاد ملی بازی های رایانه ای" و انتخاب "فیلم "حیات" به عنوان بهترین فیلم جشنواره استانبول" اشاره شده است.

روزنامه "آفرینش" در صفحه دانشگاه هنر عنوان طویل "جلسه مطبوعاتی سریال "ناری گل" به کارگردانی محمد علی سلیمان تاش برگزار شد" ! را خبر اول قرار داده و در ادامه هم نقدی بر فیلم "به آهستگی" به انگیزه حضور موفق در جشنواره خیخون اسپانیا دارد با عنوان "دنبال این خط را بگیر و بیا" که به نقل از مهر است. صفحه دوم دانشگاه هنر هم گزارش این روزنامه از اولین گردهمایی سراسری مسوولان امور ایثارگران را خبر اول قرار داده و در ادامه از مراسم رونمائی 88 کتاب دفاع مقدس گزارشی منعکس کرده با عنوان "سفارش نویسی به عنوان دیکته نویسی را قبول نداریم" که به نقل از رییس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس است.

"ایران" در صفحه  فرهنگ و هنر نگاهی دارد به چند نمایش از آثار چهارمین جشنواره تئاتر رضوی با عنوان "درجست و جوی زبانی فراگیر" که مطلب تألیفی مفصلی است. در صفحه دوم فرهنگ و هنر هم بخش چهارم و پایانی جنبه های نمایشی قرآن کریم در مطلبی با عنوان "واژه ها و تصویرهای معنوی" منعکس شده است. صفحه پایانی پیام رییس جمهور به آیین پایانی جشنواره فرهنگی-هنری امام رضا(ع) را خبر اول قرار داده با عنوان "برقراری عدالت با تبیین هنرمندانه میسر است". خبر "اهالی هنر یاد بیات را گرامی داشتند" هم به مجلس یادبود این آهنگساز فقید اشاره دارد. در میان چند خبر کوتاه منعکس شده در این صفحه هم "انگشت نگاری داوینچی" و "حضور پررنگ سینمای بریتانیا در ساندس" از بقیه برجسته تر است. البته خبر انصراف حاتمی کیا از ساخت دو پروژه در این صفحه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه "همشهری" در صفحه هنر مطلبی را به انگیزه اولین سالگرد شهادت تعدادی از عکاسان خبری در سانحه هوایی به آنها اختصاص داده با عنوان برجسته "آنها سوژه عکس های شان شدند". در صفحه شهر تماشا مطلبی با عنوان "خط قرمز روی کلیشه ها" به تحلیل برنامه تلویزیونی "عبور شیشه ای" می پردازد. نگاهی به فیلم "اتاق ماروین" هم در ستون نگاه منعکس شده که به بهانه پخش این فیلم از برنامه "صد فیلم" به آن پرداخته شده است. صفحه ادب و هنر خبر "پررنگ شدن مدیران دولتی در هیأت انتخاب فیلم فجر" را خبر اول قرار داده و در ادامه هم "فیلم زندگی مرتضی ممیز را تحریف کردند" و خبر "اسکورسیزی از دنیا تبهکاران به قرون وسطی می رود" از سایر خبرها برجسته تر شده است. 

"جام جم" در صفحه رسانه "جدال خان های باغ مظفر تماشائی است" را خبر اول قرار داده که به آغاز پخش این مجموعه تلویزیونی اشاره دارد. "فریدون جیرانی "دام پنهان" را می گسترد" خبر دیگری از این صفحه است که در ادامه به خبر چند تولید جدید و دوبله دو فیلم هندی هم اشاره شده است. امروز صفحه موسیقی و تئاتر نگاهی دارد به نمایش "سمفونی درد" به نویسندگی و کارگردانی حسین پاکدل با عنوان "وحشت هم می تواند کمیک باشد". در صفحه سینما هم گفتگو با حجت الله سیفی دبیر هفتمین جشنواره فیلم مستند کیش منعکس شده است. صفحه پایانی هم خبری را با عنوان "کاروان جشنواره فرهنگی-هنری امام رضا(ع) به منزل مقصود رسید" خبر اول قرار داده و در ادامه به ذکر چند خبر کوتاه پرداخته که "برگزاری اختتامیه دومین فستیوال نمایشنامه خوانی مولوی" و "حرف و حدیث درباره عبور قطار از مقابل نقش رستم ادامه دارد" از بقیه برجسته تر است. 

روزنامه "اعتماد ملی" در صفحه ادب و هنر خبر "برره ای ها در باغ مظفر" را خبر اول قرار داده است. "تقدیر نویسندگان مطبوعات از سیمین دانشور" عنوان برجسته دیگری از این صفحه است. در ادامه هم "یادبود بابک بیات برگزار شد" و نقل قولی از هوشنگ کامکار با عنوان "همین که مخاطب زجر نکشد کافی است" به اخبار برجسته این صفحه پایان می دهد.  

"اعتماد" در صفحه سینما گفتگویی دارد با مایکل مور درباره سینما و سیاست با عنوان "بمب 2007 را منفجر می کنم". در صفحه پایانی هم "خان های دیروز در تهران امروز" از آغاز مجموعه "باغ مظفر" خبر می دهد. معرفی نامزدهای نهائی هفتمین دوره کتاب سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات، "انصراف حاتمی کیا از ساخت مجموعه شهید چمران" و نهایتاً خبر " "زندگی دیگران" جایزه بهترین فیلم اروپا را از "بازگشت" ربود" به اخبار برجسته این صفحه پایان می دهند.

روزنامه "آینده نو" در صفحه سینما مطلبی را به حاشیه مقاله "خانواده پواسونار در سه راه آذری!" اختصاص داده با عنوان "جذابیت های پنهان سرک کشیدن یا هیچ انسانی کامل نیست!". "اتفاق نظر بر سر اهمیت قائل شدن برای جوانان فیلمساز" از طرف چند فیلمساز حرفه ای هم عنوان برجسته دیگری از این صفحه است. در صفحه تئاتر هم تئاتر آپارتمانی به روایت بازیگران و کارگردانان مورد تحلیل قرار گرفته با عنوان "تئاتر در آپارتمان ها قدم می زند!". چهره روز امروز هم به مل گیبسن " "آپوکالیپتو"ی گیبسن" و محمدرضا باهنر "تنهایی باهنر" اختصاص پیدا کرده است.

و بالاخره "همبستگی" در صفحه پایانی "انصراف حاتمی کیا از ساخت فیلم شهید چمران" را خبر اول قرار داده و در ادامه به "آغاز مراسم اسکار اروپایی" اشاره دارد. در میان چند خبر کوتاه هم "مراسم یادبود بابک بیات" و "عالی ترین نشان دولت مکزیک برای جمشید بایرامی" عکاس ایرانی از بقیه برجسته تر است و به کار این صفحه پایان می دهد.  

کد خبر 415935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha