۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۲۵

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی:

اخلاق نیکوی پیامبر(ص) عامل ایجاد وحدت در جامعه بود

اخلاق نیکوی پیامبر(ص) عامل ایجاد وحدت در جامعه بود

قم - رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: آنچه سبب شد تا پیامبر(ص) بتواند در میان مردم وحدت ایجاد کند نرم‌خویی و اخلاق نیکوی ایشان بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حسین مختاری عصر دوشنبه در نشست علمی وحدت در سیره وکلام حضرت محمد(ص) در قم اظهار داشت: پیامبر(ص) هم در زمینه وحدت ادیان و هم امت اسلامی سخنان صریحی داشته و در سیره ایشان نیز این مسئله مشهود بود.

وی با بیان اینکه وحدت میان پیروان مذاهب و ادیان ضروری است، ادامه داد: باید این مسئله را به خوبی بررسی کنیم که چه عواملی سبب شد تا پیامبر(ص) در این کار موفق شوند و همان نسخه را برای امروز مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بیان اینکه پیامبر(ص) در مدینه معاهدات زیادی برای صلح با اهل کتاب و یهود داشتند، بیان داشت: در منش و گفتار پیامبر اکرم(ص)، همزیستی حتی با اهل کتاب نیز اصل بوده است.

وی اضافه کرد: در میان امت اسلامی نیز این مسئله با تأکید بیشتری وجود داشته است و ایشان موفق شدند در زمانی که اعراب در پایین‌ترین سطح فرهنگی و علم و سواد بودند وحدت عظیمی را ایجاد کنند.

خداوند پیامبر(ص) را برای ما اسوه حسنه قرار داده است

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه دو عنصر اصلی برای ایجاد وحدت میان امت اسلامی وجود داشت، اظهار کرد: اولین عامل، خلق عظیم پیامبر(ص) بود که سبب شد تا مردم به گرد ایشان درآیند و از او دور نشوند.

وی تصریح کرد: دلسوزی و محبت و مهربانی پیامبر اسلام هم عامل دیگری در این کار بوده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: خداوند پیامبر(ص) را برای ما اسوه حسنه قرار داده است تا به هدف اصلی خلقت که کمال است از طریق اطاعت از آن حضرت برسیم.

وی افزود: مهرورزی پیامبر(ص) و دلسوزی آن حضرت در تعمیق روابط اجتماعی میان انسان‌ها در دو قلمرو فردی و اجتماعی و پرهیز از رفتار خشن و درشت خویی عامل همبستگی و وحدت مسلمین شد.

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: پیامبر(ص) حتی آنقدر نرمخو و مهربان بودند که با کسانی که بدترین ظلم‌ها را در حق ایشان داشتند با عفو و بخشش برخورد کردند یعنی پیامبر مأموریت دارد و قرار است که اسلام را به عنوان دین جهانی نشان دهد.

وی افزود: خلق عظیم پیامبر(ص) و دلسوزی ایشان مهمترین عامل در ایجاد اخوت و برادری در میان مسلمین شد و پیام اسلام توانست جهانی شود.

رفتار تکفیری‌ها تناسبی با سیره پیامبر(ص) ندارد

این محقق حوزوی تأکید کرد: اسلام با هر گونه رفتار خشن و برخورد با مسلمین مخالف است.

وی با انتقاد از رفتار تکفیری‌ها گفت: اگر پیامبر(ص) امروز در میان ما بودند قطعاً این رفتارها را تحمل نمی‌کردند زیرا این رفتارها تناسبی با سیره و روش آن حضرت ندارد.

حجت الاسلام مختاری اضافه کرد: امروز هم اگر یک مبلغ دینی بخواهد در کار خود موفق باشد باید از طریق خلق و خوی نیک و دلسوزی در مردم مؤثر باشد.

وی ادامه داد: البته ایجاد وحدت و تلاش برای آن به معنای نفی مناظره و گفتگو در مورد اختلافات در چارچوب علمی نیست اما نباید این همه عوامل وحدت میان مسلمین نادیده گرفته شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت: نقاط اشتراک میان مسلمین بیش از ۹۵ درصد است و نباید این مقدار نادیده گرفته شود و فقط به اختلافات بپردازیم.

کد خبر 4163380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha