۱۷ آذر ۱۳۸۵، ۱۵:۳۸

منبع خبری 82 درصد مردم تلویزیون است

سیمای جمهوری اسلامی ایران عمده‌‌ترین رسانه مورد استفاده مردم برای کسب خبر است و 82 درصد مردم بیننده اخبار سیما و 23 درصد شنونده اخبار رادیو هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر مبنای آخرین نظرسنجی های مرکز تحقیقات صدا و سیما در بخش‌های خبری سیما اخبار ساعت 21 شبکه اول (4/59 درصد) و در بخش‌های خبری صدا اخبار ساعت 14 شبکه سراسری (3/10 درصد) پربیننده‌ ترین و پرشنونده‌ ترین اخبار در کشور هستند.

همچنین 71 درصد صدا و سیما را در سرعت خبررسانی در حد خیلی زیاد و زیاد موفق دانسته‌ اند. 73 درصد شنوندگان یا بینندگان هم به اخبار صدا و سیما در حد خیلی زیاد و زیاد اعتماد دارند و سیمای جمهوری اسلامی عمده ‌ترین رسانه مورد استفاده مردم برای کسب خبر است.

همچنین نتایج به ‌دست آمده از تحلیل محتوای خشونت در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه های یک، سه و تهران در سال 84 مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن که با پژوهش مشابه سال 79 مقایسه شده، بیانگر آن است که مدت زمان خشونت در فیلم‌های سینمایی شبکه یک در سال 84 نسبت به سال 79 کمتر بوده است (19 درصد در مقابل 27 درصد)، در حالی که مدت زمان خشونت در سریال‌های سال 84 این شبکه نسبت به سال 79 دو برابر شده است (41 درصد در مقابل 20 درصد).

همچنین مدت زمان خشونت در فیلم‌های سینمایی شبکه سه در سال 79 و 84 یکسان بوده است (هر کدام 34 درصد). از سوی دیگر در این مدت در سریال ‌های سال 84 این شبکه نسبت به سال 79 به یک سوم کاهش یافته است (15 درصد در مقابل 47 درصد) و مدت زمان خشونت در فیلم‌های سینمایی شبکه پنج در سال 84 نسبت به سال 79 بیشتر بوده است (47 درصد در مقابل 39 درصد). این نسبت در مورد سریال‌های این شبکه نیز وجود دارد (44 درصد در مقابل 33 درصد).

مقایسه اعمال خشونت ‌آمیز مشاهده شده در برنامه‌های مورد بررسی سال 79 و 84 هر شبکه نشان می‌دهد در سال 84 اعمال خشونت‌ آمیز برنامه‌های شبکه یک بیشتر از سال 79 بوده است (31 درصد در مقابل 27 درصد) و در سال 84 اعمال خشونت‌ برنامه‌های شبکه سه کمتر از سال 79 است (29 درصد در مقابل 39 درصد).

همچنین اعمال خشونت ‌آمیز در برنامه‌های سال 84 شبکه پنج بیشتر از برنامه‌های سال 79 بوده است (40 درصد در مقابل 34 درصد). اعمال خشونت ‌آمیزی چون شلیک کردن اسلحه، بیش از اعمال خشونت ‌آمیز دیگر به نمایش درآمده‌اند. در سال 84 در فیلم‌های سینمایی، زمینه خشونت بیشتر "عمل جنایی" و در سریال‌ها بیشتر "دفاع از آزادی‌های مدنی" و در سال 79، در فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها زمینه خشونت بیشتر "عمل جنایی" بوده است.

بر اساس نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی از مردم تهران درباره برنامه "امروز تهران" 5/9 درصد پاسخگویان هر شب و اکثر شب‌ها بیننده این برنامه‌ بوده ‌اند. از میان بخش‌های مختلف برنامه هم 3/86 درصد بینندگان گزارش از سطح شهر را در حد خیلی زیاد و زیاد پسندیده ‌اند.

همچنین در خصوص تحقق اهداف برنامه 2/85 درصد بینندگان معتقدند این برنامه در ارائه اخبار و اطلاع‌رسانی در مورد مسائل شهر تهران، موفق یا کاملا موفق بوده است. 7/87 درصد بینندگان برنامه "امروز تهران" اجرای خیرخواه را در حد خیلی زیاد و زیاد دوست داشتند و 5/89 درصد تسلط وی را از نظر قدرت بیان خیلی زیاد و زیاد دانسته ‌اند.

نظرسنجی انجام شده از مردم تهران درباره برنامه‌های رادیو ایران نشان می‌دهد 4/35 درصد برنامه‌های این شبکه را بیشتر بین ساعت 9 تا 10 صبح گوش می‌دهند. همچنین 3/68 درصد از این گروه بیشتر از طریق رادیوی خانگی شنونده برنامه‌های این رادیو هستند. همچنین 7/85 درصد از شنوندگان این شبکه را در زمینه توانایی در بیان مطالب و مفاهیم در حد خیلی زیاد و زیاد  موفق دانسته ‌اند.

عمده‌ ترین موضوع مورد علاقه شنوندگان رادیو ایران برای پخش از این شبکه موضوعات اجتماعی (19 درصد) است. از میان برنامه های همین شبکه، شنوندگان برنامه راه شب را بیش از سایر برنامه‌ ها گوش می ‌کنند. 3/78 درصد شنوندگان این رادیو در حد خیلی زیاد و زیاد از برنامه‌های این شبکه رضایت داشته‌ اند و مهمترین دلیل گوش نکردن برنامه‌های رادیو سراسری از سوی غیرشنوندگان نداشتن وقت (4/36 درصد) بوده است.

همچنین بنا بر نظر والدین دارای فرزند 7 تا 12 ساله درباره تاثیرات تلویزیون بر کودکان، فرزندانشان در شبانه ‌روز به ‌طور متوسط 5 ساعت و 12 دقیقه تلویزیون تماشا می‌کنند. 53 درصد والدین نیز اظهار کرده ‌اند که فرزندانشان بیشتر بیننده برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون هستند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد 47 درصد والدین درحد خیلی زیاد و زیاد معتقدند تلویزیون سبب دیر خوابیدن و دیر بیدارشدن کودکان می ‌شود. 39 درصد نیز بر این باورند که تلویزیون بر عادت مطالعه فرزندانشان تاثیر داشته و باعث کم شدن مطالعه آنان می‌شود.

کد خبر 417075

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha