۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹

رئیس مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان‌ جنوبی:

هیچ موردی از بیماری آنفولانزا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است

هیچ موردی از بیماری آنفولانزا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است

بیرجند- رئیس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان جنوبی گفت:تاکنون با توجه به بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها انجام شده هیچ‌گونه مورد مثبتی از آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی بخشی کارشک صبح یکشنبه در بازدید از واحدهای مرغداری استان اظهار داشت: طی چند سال اخیر بیشتر استان‌های کشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند که خوشبختانه طی این مدت موردی از این بیماری در این استان در واحدهای صنعتی، سنتی و حتی حیات وحش مشاهده نشده است.

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: تاکنون با توجه به بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات انجام شده هیچ‌گونه موارد مثبتی در خصوص آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه مخزن طبیعی این بیماری پرندگان مهاجر  آبزی از قبیل اردک و مرغابی است، یادآور شد: این پرندگان هیچ علائمی از بیماری نشان نمی‌دهند همچنین میزبان‌ها تمام پرندگان از جمله طیور، مرغابی، اردک، قرقاول، بوقلمون و سایر ماکیان هستند که این بیماری در پرندگان باعث تلفات ناگهانی می‌شود.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی با بیش از ۳۳ واحد مرغ تخمگذار و ۷۰۰ واحد مرغ گوشتی در خراسان جنوبی فعالیت دارند که یکی از قطب‌های پرورش این صنعت در شرق کشور است.

پایش های مشترک محیط زیست و دامپزشکی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اقدامات اداره کل دامپزشکی در راستای جلوگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، افزود: باتوجه به وضعیت بیماری و حساسیت این بیماری اداره کل دامپزشکی استان برگزاری ستاد آنفلوانزای استانی و شهرستانی را با حضور تمام دستگاه‌های مرتبط انجام داده است.

بخشی کارشک گفت: همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی برای مرغداران و ارسال پیام‌های بهداشتی در غالب پیامک و اطلاعیه، برشور، ممنوعیت فعالیت بازارهای عرض پرنده ، پایش و رصد بیماری در واحدهای طیور صنعتی و سنتی از دیگر اقدامات برای جلوگیری از بیماری آنفلونزای فوق پرندگان است.

وی بیان کرد: همکاری با اداره کل حفاظت از محیط ‌زیست در راستای بازدید و پایش بندها، سدها، تالاب‌های موجود در استان از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در راستای جلوگیری از این بیماری بوده است.

 از شکار پرندگان وحشی خودداری شود

وی با اشاره به مهمترین راه‌های پیشگیری و مصون بودن از بیماری آنفلوانزای فوق پرندگان افزود: رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی، عدم شکار پرندگان وحشی، عدم تماس با لاشه طیور به ویژه پرندگان وحشی از مهم ترین راه‌های پیشگیری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان‌جنوبی،گفت: علائم بیماری در طیور صنعتی و بومی به صورت تورم سر و صورت، خونریزی و سیاه شدن تاج، ریش و ساق‌پا و ریزش ترشحات از چشم‌ها، بینی که عمدتا منجر به مرگ می شود.

وی تاکید کرد: هم استانی‌های گرامی در صورت مشاهد هر گونه تلفات در جمعیت پرندگان صنعتی و سنتی و یا پرندگان مهاجر با تلفن چهار رقمی ۱۵۱۲ ویا نزدیکترین پست دامپزشکی یا خانه بهداشت تماس بگیرند.

کد خبر 4193109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha