۲۵ آذر ۱۳۸۵، ۱۲:۰۰

/ گزارش مهر از عملکرد ضعیف مسئولان در توسعه توریسم درمانی /

توریست ها برای آب درمانی به ایران نمی آیند!

توریست ها برای آب درمانی به ایران نمی آیند!

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی : سرزمین چهار فصل ایران دارای ظرفیت ها ، جاذبه های طبیعی فراوان است به طوری که هر کدام از آنها به تنهایی می تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند. این درحالی است که تا کنون نتوانسته ایم با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب نسبت به شناسایی چشمه های آب گرم و توسعه زیرساخت های گردشگری در این مناطق به درستی عمل کنیم و سهم قابل قبولی در توسعه توریسم درمانی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، چشمه های آب گرم قابلیت درمان بیماری های زیادی مانند پوست ، اعصاب و روان ، گوارشی ، کم خونی ، ریوی و قلبی دارند و چنانچه بتوانیم این چشمه های آب گرم را شناسایی و احیا کنیم در این صورت سالانه شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در این مناطق خواهیم بود.

براساس آمارهای موجود در حال حاضر 231 چشمه آب گرم در کشور وجود دارد و این چشمه ها در استانهای آذربایجان غربی شهر سرعین ، دماوند ، محلات و بندرعباس و... بیشتر از استان های دیگر مشاهده می شود .

از میان چشمه های آب گرم که خاصیت درمانی دارند فقط در شهرستان سرعین است که با همکاری بخش خصوصی زیر ساختهای مورد نیاز در بخش گردشگری توسعه و تعدادی هتل و مرکز اقامتی احداث شده اما در بقه استانها هنوز امکان حضورگردشگران داخلی برای درمان نیز فراهم نشده چه برسد به گردشگران خارجی .

سالانه حدود 45 میلیون گردشگر در جهان از چشمه های آب گرم برای درمان بیمارهای مختلف استفاده می کنند اما در این میان کشورما با داشتن بیشترین چشمه های آب گرم درمقایسه با کشورهای دیگر ، هیچ سهمی از این گردشگران ندارد و هنوز نتوانسته جایگاهی در این میان برای خود کسب کند .

به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری چشمه های آب های معدنی کشور با موثرترین آثار درمانی به حال خود رها شده اند و هنوز کوچک ترین اطلاعی از ترکیبات و خواص درمانی آب های معدنی در دست نیست.

محمد شریف ملک زاده می گوید: به دلیل عدم شناسایی چشمه های آب گرم وهمچنین سرمایه گذاری در این مناطق تاکنون نتوانسته ایم از خواص درمانی آب گرم برای درمان بیماری ها و ارتقاء سلامت در داخل و خارج از کشور استفاده کنیم .

وی خاطر نشان می کند: امروزه در جهان بسیاری از کشورها با برنامه ریزی مناسب از حداقل ظرفیت ها در جهت جذب گردشگران ، بیشترین استفاده را می کنند اما در کشور ما این گونه نیست و با وجود ظرفیت و جاذبه های بی شمار و همچنین تعداد بسیار زیاد چشمه های آب گرم نتوانسته ایم گردشگران زیادی را جذب کنیم .

معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تاکید می کند: با تبلیغات مناسب و گسترده و همچنین سرمایه گذاری و همکاری بخش خصوصی می توانیم از آب گرم منحصر به فرد کشور در جهت درمان بیماری ها و جذب توریست استفاده کنیم. البته در این میان اولویت باید در جذب گردشگران داخل باشد.

یک کارشناس ارشد گردشگری نیز در این خصوص می گوید: براساس اطلاعات جمع آوری شده آب گرم ایران و چشمه های موجود در کشور خاصیت درمانی بسیاری دارد بطوریکه دردرمان بیماریهای اعصاب و روان ، فشار خون و... بسیار موثر است و باعث تنتظیم فشار خون و آرامش اعصاب می شود .

حسین علی ذوالفقاری می افزاید: سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری باید برای استفاده مردم از آب درمانی تبلیغات بسیار زیاد و گسترده ای انجام دهد البته باید امکانات مورد نیاز گردشگران نیز در این مناطق مانند مراکز اقامتی ، رفاهی و.. ایجاد کند .

وی یادآور می شود: امروزه در کشورهای مختلف دنیا از وجود چشمه های آب گرم برای جذب توریستهای آب درمانی استفاده کنند اما این امردر کشور ما هنوز جا نیفتاده و مسئولان به این فکر نیستند که می توان از این امکانات طبیعی در جذب توریست داخلی و خارجی استفاده کرد به همین دلیل این ظرفیت نیز مانند ظرفیت ها و آثار تاریخی دیگر گردشگری موجود در کشور بلا استفاده باقی مانده است. 

کد خبر 421950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha