۹ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۳۳

چاپ ۴ رمان و داستان بلند ایرانی؛

«ادیپ شاه» با «جای خالی پروانه» منتشر شد

«ادیپ شاه» با «جای خالی پروانه» منتشر شد

۴ رمان و داستان بلند ایرانی «آرتمیا مادرت دارد می‌میرد»، «ادیپ شاه»، «جای خالی پروانه» و «پیرمردی با آرامشی اجباری» توسط نشر داستان منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر داستان به تازگی ۴ کتاب جدید در حوزه رمان و داستان بلند ایرانی منتشر و راهی بازار نشر کرده است.

اولین رمان تازه چاپ این ناشر، «آرتمیا مادرت دارد می میرد» نوشته ناصر تیموری است. نویسنده این کتاب را، رمانی درباره خشکسالی دریاچه ارومیه می داند و درباره اش چنین نوشته است:

به طور خلاصه می‌شود گفت موضوع داستان در باره‌ بحران کم آبی در ایران- به‌طور عام- و خشک شدن دریاچه ارومیه -به‌طور خاص- است.

تاکنون درباره‌ خشک شدن دریاچه، صحبت‌های زیادی شده و می‌شود. به‌صورت سخنرانی، مقاله، کنفرانس، گفتگو و ... به نظرم رسید که می‌توان این مشکل را در کنار دیگر مشکلات، در قالب یک داستان گنجاند. از نیمه‌ اول دهه هشتاد که خشک شدن دریاچه آغاز شد، دغدغه‌ هجوم ریزگزدهای نمکی که بسیار ویرانگرتر از ریزگردهای خاکی خواهد بود، همیشه با من بوده است. نگران بوده و هستم که آرتمیا (تنها موجود زنده دریاچه) مادرش را از دست بدهد.

این کتاب با ۱۰۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان منتشر شده است.

رمان دوم، «ادیپ شاه» نوشته توحید تیموری، مترجم و مدرس دانشگاه است. این نویسنده در مقدمه ای که برای این رمان چاپ شده، نوشته است:

شاید بارزترین ویژگی هنری ادبیات پست­ مدرنیسم نیز همین باشد که پرده از جنبه­ های تاریک مسائل تاریخی بر می ­دارد و در این زمینه­ سعی در روشن­ سازی دارد.

داستانِ پیش­رو نیز در این راستا روایت­گرِ روایتی همه ­گیر به اسم ادیپ شاه است که با نگاهی متفاوت سعی دارد به زمینه ­هایی چون شکل­ گیری داستان ­ها، ارتباط بین سیاست و ادبیات و الگوهای ادبی در طول تاریخ بپردازد. این داستان سعی کرده با شکستن مرز بین واقعیت و خیال، و مرز بین خواننده و نویسنده به یک سیر تاریخی بپردازد که از گذشته خیلی دور تا زمان حال را پوشش می­ دهد. همچنین این داستان از آن تم داستان جهانی استفاده کرده است که شخصی عالم، روح خود را به شیطان می ­فروشد و روایت­گر این ننگ روشن­فکرانه است که چگونه گاهی نویسندگان، روح و قلم خود را به سیاست­مداران می­ فروشند. داستان پیش­رو سعی دارد نگاهی به عقده ادیپ داشته باشد که از زمان فروید تبدیل به یک فراروایت شده است و به گونه ­ای همه مسائل زندگی بشری نه تنها روانی بلکه خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی را نیز شامل می­ شود.

این کتاب هم با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

«جای خالی پروانه» نوشته مراد حسین عباسپور سومین رمانی است که نشر داستان به تازگی از داستان نویسان ایرانی چاپ کرده است. از عباسپور پیش از این کتاب، دو کتاب در حوزه نقد آثار کافکا و هدایت، یک رمان و نیز ترجمه در انتظار گودو منتشر شده است. دومین رمان او با عنوان جای خالی پروانه، در مورد غیاب شخصیتی به نام پروانه است. اما در رمان، بیش از هر کس دیگری حضور دارد.

پروانه در این داستان،  رنج می کشد و این رنج مخصوص اوست. با این رنج یکی غیر از همه می شود، اوج می گیرد و پروانه می شود. پروانه در طول داستان پس می نشیند، کم می شود اما محو نمی شود و هیچگاه از پروانه بودن خسته نمی شود. او شاهد همه چیز است؛ شاهد خالی شدن و دور شدن خودش، شاهد رنج های نویسنده، تنها رنج های نویسنده و نه رنج های دیگران. این نویسنده است که از دردهای دیگران رنج می برد و از نفس درد کشیدن. پروانه تنها درد می کشد و چیزی نمی گوید. اما نویسنده قادر نیست بی تفاوت باشد قادر نیست ننالد و به همین دلیل این رمان را نوشته است.

او در غیاب پروانه نه به آدم های دیگر که به غیاب پروانه و خالی های اتاق و خالی های اشیا پناه می برد و جز با کلمات - کلمات خودش- آرام نمی شود. از این رو است که به سختی می شود بین نویسنده رمان و نویسنده نامه های این کتاب تمایز گذاشت.

این کتاب با ۱۲۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

چهارمین کتاب داستانی ایرانی جدید این ناشر هم «پیرمردی با آرامشی اجباری» است که یک داستان بلند را از سجاد رویایی در بر می گیرد.

این کتاب اولین تجربه داستان نویسی رویایی است و یک روایت چندپاره دارد که در فضایی سوررئال و وهم انگیز، در مکانی نامشخص با شخصیت هایی شبح وار شکل گرفته است.

این کتاب هم با ۷۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

کد خبر 4229450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha