۲۹ آذر ۱۳۸۵، ۱۰:۰۶

از سوی نشر دریچه منتشر شد :

آبی ترین چشم

آبی ترین چشم

رمان "آبی ترین چشم" نوشته تونی موریسون با ترجمه مشترک نیلوفر شیدفر و علی آذرنگ (جباری) در 246 صفحه و شمارگان 1500 نسخه در قطع رقعی از سوی نشر دریچه منتشر شده است .

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب : این کتاب به قلم اولین زن سیاهپوست نویسنده ای که توانست برنده جایزه نوبل ادبیات شود به رشته تحریر در آمده است . ماجراهای رمان " آبی ترین چشم " در ایالات متحده اتفاق می افتد و مانند همیشه تونی موریسون در اینجا هم راوی ظلم هایی است که در کشور مدعی حمایت از حقوق بشر به سیاهان روا داشته می شود .

این نویسنده امریکایی در سال 1931 در شهر " لورن " ایالت " اهایو " به دنیا آمده است . او هم اکنون استاد گروه علوم انسانی دانشگاه پرینستون امریکا است و بخشی از سال را در نیویورک و بخش دیگر را در نیوجرسی ساکن است .

تا کنون رمانهای سولا، سرود سلیمان ( برنده جایزه ادبیات داستانی حلقه ملی منتقدان کتاب در سال 1978 ) ، کودک قیرگون ، دلبند ( برنده جایزه ادبیات داستانی پولیتزر در سال 1988 )، بازی در تاریکی ، سفید بودن و تخیل ، و جاز به قلم وی منتشر شده  است .

رمان آبی ترین چشم به صورت چهار فصل و به شیوه نگارش روایی تنظیم شده است . نویسنده با بیان کودکانه و صمیمی ستم و تبعیضی را که نژاد برتر (سفید پوست ) در کشور منادی " حقوق انسانها "(ایالات متحده) در گستره جهانی بردیگر نژادها روا می دارد روایت می کند .

این روایت اما ، به زبان زمخت گلوله و باتوم ، و نبردها و گریزها و بگیر و ببندهای خیابانی نیست ، بلکه به زبان احساس و در قالب تعارض های نمایان در زندگی روزمره افرادی از نژاد پست است ؛ به زبان دیگر نمایشگر کنشها در نبرد نابرابر میان دو نژاد نیست ، بلکه بیانگر واکنشها و نتیجه های رفتاری و روانشناختی این کنشها در زندگی سیاهان است .

تونی موریسون در جایگاه روایی اثر خاطره هایی از دوران کودکی پر فراز و نشیب خویش را به شیوه چهار فصل روایت می کند . در " آبی ترین چشم " زندگی خانوادگی راوی با زندگی خانواده سیاه دیگری - خانواده بریدلاو - گره می خورد .

کد خبر 423083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha