۲۷ آذر ۱۳۸۵، ۱۱:۰۶

/ بازار کاغذ از نگاه دو فعال این عرصه /

چین بازار کاغذ ایران را در انحصار دارد

چین بازار کاغذ ایران را در انحصار دارد

به اعتقاد فعالان عرصه کاغذ هم اکنون بخش اعظم کاغذهای موجود در بازار را کاغذهای تولید کشور چین تشکیل می دهد و این کشور مانند دیگر عرصه ها انحصار بازار کاغذ ایران را نیز به دست گرفته است .

به گزارش خبرنگار مهر ، این روزها مدام از سوی برخی از تعاونی ها اخباری در مورد واردات کاغذ از کشورهای مختلف مانند مالزی ، کره ، اندونزی ، ژاپن ، تایلند و ... منتشر می شود که به اعتقاد برخی از فعالان این عرصه اکثرا خلاف واقع است و صحت ندارد .

مهدی زابلی پور یکی از فعالان عرصه کاغذ و مدیر عامل تعاونی ناشران خراسان رضوی ( شهر مشهد ) درباره این اخبار می گوید : در برخورد با این اخبار باید بسیار هوشیارانه برخورد کرد چون بسیاری از این خبرها واقعیت ندارد و برخی فقط برای مطرح کردن خودشان اقدام به انتشار این اخبار در بازار می کنند .

به ناشران خبر دروغ می دهند

وی افزود : مثلا هفته قبل یکی از تعاونی ها اعلام کرده بود که مقداری کاغذ از شرق آسیا وارد کشور کرده است و هم اکنون در بنادر سرگرم ترخصی ان هستند در حالی که بعد از پیگیری از آن مسئول تعاونی مطلع شدیم چنین خبری از اساس کذب است و اصلا هیچ کاغذی خریداری نشده است و فقط به ناشران وعده دروغ در مورد تحویل کاغذ تا 15 روز آینده داده اند .

مدیر عامل تعاونی ناشران خراسان قیمت پایین تر کاغذ تولیدی در کشور چین را یکی از دلایل واردات کاغذ از این کشور عنوان کرد و افزود : کاغذ های تولید چین به نسبت دیگر کشورها بهای کمتری دارند و واردکنندگان به همین دلیل سراغ کارخانه های کاغذ سازی چین می روند .

همه کاغذهای موجود در بازار چینی است

همچنین محمد ابوترابی یکی از واردکنندگان و فروشندگان کاغذ در تهران درباره وضعیت کنونی بازار کاغذ به خبرنگار مهر گفت : هم اکنون بر خلال آنچه که در رسانه ها مطرح می شود به جز از کشور چین کاغذی وارد ایران نمی شود و آن سری از کاغذهایی که به اسم کره ای و غیره در بازار موجود است در اصل کاغذهایی است که به اسم کره ای در امارات به فروش رسیده است .

وی بخشی از واردات کنونی کاغذ را از طریق واسطه های ایرانی در امارات دانست و افزود : برخی از دلالان ایرانی کاغذ برای کسب سود بیشتر کاغذهای نامرغوب چینی را به امارات حمل می کنند و در آنجا با تغییر نوع بسته بندی آن را به اسم کاغذ کره ای به مشتری ها می فروشند .

واردکنندگان کاغذ نامرغوب در بازار توزیع می کنند

محمد ابوترابی یادآور شد : البته بخشی از این اقدامات از سوی خود واردکنندگان صورت می گیرد و نوع محصول چینی به گونه ای است که کسی نمی تواند اظهار کند نا آگاهانه آن را خریداری کرده است .

وی افزود : آنچه که در روزهای اخیر از سوی برخی مدیران تعاونی های ناشران کشور مبنی بر واردات کاغذ از شرق آسیا عنوان شده به هیچ وجه صحت ندارد و هم اکنون به طور قطع کاغذهای موجود در بازار همه تولید کشو چین است .

اخبار کذب بازار را ملتهب می کند

این فعال بازار کاغذ تصریح کرد : برخی واردکنندگان و تعاونی ها درحالی که هیچ کاغذی موجود ندارند عنوان می کنند که کاغذهای خریداری کرده و در بندر تخلیه کرده اند که هدف آنها از این اظهارات اگرچه ممکن است برای آرامش بخشیدن به بازار مصرف باشد اما نتیجه آن بسیار خطرناک است و موجب بروز التهاب در میان مصرف کنندگان شود .

وی خاطر نشان کرد : وقتی ناشر ببیند که کاغذی موجود نیست و فقط وعهده واردات کاغذ به او می دهند به ناچار مجبور می شود برای انتشار کتاب سراغ بازار آزاد برود و کاغذ را به چند برابر قیمت تهیه کند که مسبب اصلی این اتفاق هم خود تعاونی ها هستند که اخبار کذب در بازار منتشر می کنند .

کد خبر 423092

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha