به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مقدسه قم در ادامه سمینار «وحدت؛ پیش شرط تمدن نوین اسلامی» در سخنانی ضمن قدر دانی از برگزار کنندگان این سمینار، تصریح کرد: نقش وحدت در بوجود آوردن تمدن نوین اسلامی ابعاد زیادی دارد اما چند نکته اساسی در این خصوص وجود دارد.
وی گفت: مطلبی که شاید در ذهن فقیهان ما باشد و آن این است که اسلام ناسخ شرایع گذشته است و این آثاری دارد اما وقتی به قرآن کریم مراجعه میکنیم گرچه به ظهور پیامبر (ص) نبوت خاتم شروع می شود و نبوت سایر انبیاء زمانش سپری می شود اما شرائع گذشته ادیان گذشته منسوخ نمی شود.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که قرآن کریم، مصدق تورات و انجیل است، اظهار داشت: معنای تصدیق یا این است که قران قبول می کند چنین کتاب هایی در زمان خودش بوده یا اینکه قرآن به آنچه که در تورات و انجیل آمده است صحه می گذارد و معنای صحه این است که امروز در زمان ما از یک طریقی به یک حکمی یا قانونی از قوانین تورات و انجیل واقعی پی بردیم وآن قانون برای ما معتبر است.
اسلام جامع تمامی راه ها است
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: امروزه روشنفکران در دانشگاه ها، مجلات و... نگویند این ها همه راهی برای رسیدن به حق و عبادت خدا است، بلکه ما میگوییم آن چه جامع تمامی راه ها است، اسلام است. فرد اگر می خواهد مسیحی و یهودی واقعی باشد باید مسلمان باشد، چون آنچه تورات و انجیل گفته را قرآن کامل تر گفته است. تمدن اسلامی نیز نمی تواند مسأله یهود و نصاری را نادیده بگیرد، چون این ها بخش وسیعی از بشر را تشکیل می دهند. باید با گفتگو و استدلال مسأله را مطرح کرد.
آیت الله فاضل لنکرانی، اقامه دین، حرکت به سوی جهانی شدن دین و امر به معروف و نهی از منکر را راه های رسیدن به وحدت و تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: قرآن می فرماید وظیفه انبیاء اقامه دین در جهان است که اگر آن را به عنوان تکلیف قلمداد نکنیم، بحث وحدت یک بحث بی نتیجه ای خواهد بود. البته برخی می گویند دین مسائل شخصی است و به آن ظاهر حقوق بشری نیز می دهند، ولی وظیفه حکومت اسلامی و انبیا اقامه دین است و اگر حاکم اسلامی ببیند حکمی از احکام دین در جامعه معطل است وظیفه او است آن را حل کند.
وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم از جمله آیه ۳، ۵۸ و ۱ آل عمران، بیان داشت: شرط مسلمانیت این است که مسلمان به آنچه بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و آنچه بر پیامبران گذشته نازل شده مومن باشد.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: طبق آیات قرآن مسلمان باید به آنچه بر موسی، عیسی، ابراهیم و نوح نازل شده مومن و معتقد باشدو اسلام جامع همه ادیان گذشته است و اسلام همه آنچه بشر لازم دارد حجت و معتبر می داند.
در پرتو تمدن نوین اسلامی وحدت شیعه و سنی مطرح می شود
آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در پرتو تمدن نوین اسلامی وحدت شیعه و سنی مطرح می شود، تمدن اسلامی نمی تواند مسئله یهود و نصارا را نادیده بگیرد و وظیفه همه انبیا، اقامه دین در جهان است و لزوم اقامه دین وظیفه اولیه انبیا اجرای دین است و اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم باید وحدت شیعه و سنی داشته باشیم و این مولفه را بپذیریم که باید دین اجرا شود.
مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: و اگر شیعه بگوید در زمان غیبت وظیفه اجرای دین نداریم تمدن نوین اسلامی تحقق پیدا نمی کندو اگر سنی بگوید هرکسی حاکم شود از او تبعیت می کنیم و اجرای دین نمی کنیم تمدن نوین اسلامی اتفاق نمی افتد. شیعه و سنی باید نسبت به اقامه دین مبانی فکری را پیروی کند و باید مشترکات اصول و آنچه جوهره دین را تشکیل می دهد مشخص شود و به سمت اجرا و عمل به او برود.
از محورهای اساسی تمدن و وحدت اسلامی قضیه مهدویت است
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: قضیه مهدویت از محورهای اساسی تمدن و وحدت اسلامی است و باید زمانی دین برای جمیع بشر ظاهر شود. علما و دانشجویان اهل سنت فکر کنند که این آیه شریفه را هدف ارسال رسل قرار داده و دین باید برای جمیع بشر قرار بگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مهدویت را از محورهای اساسی تمدن اسلامی و وحدت شیعه و سنی عنوان کرد و گفت: قرآن می گوید باید زمانی بیاید که تمام دین برای بشر ظاهر شود و شیعه معتقد است باید به این سمت حرکت کنیم. علما، دانشمندان و دانشجویان اهل سنت باید در این زمینه فکر کنند و بدانند باید به سمتی حرکت کنیم که دین برای بشر ظاهر شود.
آیت الله فاضل لنکرانی امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر محورهای اساسی رسیدن به تمدن نوین اسلامی و وحدت برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت هایی که جامعه مسلمانان باید به آن توجه کند امر به معروف و نهی از منکر است. البته یک امر به معروف و نهی از منکر شخصی داریم که هر کسی در این زمینه وظیفه دارد. ولی براساس آیات سوره آل عمران امت اسلامی نیز وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد. امروزه در حوزه های علمیه شیعه فقهی به نام «فقه اجتماعی» تدریس می شود که در آن موضوع، اشخاص نیستند بلکه متوجه امت اسلامی و جامعه است.
امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر محورهای اساسی رسیدن به تمدن نوین اسلامی
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید امت اسلامی نسبت به مجموعه اموری که در عالم واقع می شود، امر به معروف و نهی از منکر کند. امت اسلامی نسبت به یک دیگر وظیفه دارد و اگر این وظیفه را انجام ندهد یک ابر قدرتی با روحیه استکباری می گوید بیت المقدس پایتخت فلسطین نیست، بلکه آن را پایتخت یک رژیم جعلی و ظالم قرار می دهد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان گفت: علمای شیعه و سنی نسبت به امت وظیفه دارند و نمی شود امت اسلامی دست بر روی دست بگذارد و دشمنان طرح های خود را پیش ببرند.
نظر شما