۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۰۹

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

شناسایی آنفلوآنزا در۵واحدپرورش طیورمرکزی/۲۳۹هزارقطعه مرغ معدوم شد

شناسایی آنفلوآنزا در۵واحدپرورش طیورمرکزی/۲۳۹هزارقطعه مرغ معدوم شد

اراک- مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: به دنبال شناسایی آنفلوآنزای مرغی در پنج واحد پرورش طیور استان مرکزی در شهرستان های ساوه، زرندیه، محلات، خمین و شازند، حدود ۲۳۹هزار قطعه مرغ معدوم شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دامپزشکی استان مرکزی، محسن شانقی اظهار داشت: ۲۳۸ هزار و ۹۰۰ قطعه طیور صنعتی و سنتی مبتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی معدوم شد.

 مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: این طیور در سطح پنج واحد صنعتی پرورش مرغ تخمگذار و هفت روستای آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان های زرندیه، ساوه، محلات، خمین و شازند شناسایی و معدوم شده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سایر نقاط استان مرکزی عملیات معدوم سازی، ضد عفونی و مراقبت های فعال تا شعاع سه کیلومتری این کانون های آلوده انجام شده و با تشکیل گروه های قرنطینه ثابت و سیار در شهرستان ها از حمل و جابجایی غیر مجاز در استان جلوگیری می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از تشکیل ۳۲ گروه پایش و مراقبت از واحدهای تولید، عرضه و کشتارگاه ها در استان خبر داد و گفت: ۱۵ گروه وظیفه پایش و مراقبت از واحدهای تولیدی، هفت گروه وظیفه بازرسی از کشتارگاه ها و ۱۰ گروه نیز وظیفه بازرسی از مراکز عمده فروشی تخم مرغ و پرنده فروشی ها را برعهده دارند.

شانقی خاطر نشان کرد: برای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار مورد پایش از واحدهای صنعتی و سنتی طیور، کشتارگاه ها، تالاب ها و مراکز عرضه پرندگان زینتی در استان مرکزی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این بازدید ها پنج هزار و ۲۶ مورد نمونه برداری و ۱۰ هزار و ۵۲ مورد آزمایش انجام و یک هزار و ۴۸۲ مورد نمونه برداری برای انجام آزمایش های تکمیلی به تهران ارسال شده است.

شانقی با یادآوری مشاهده سویه جدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب بوجاق کیانشهر استان گیلان، گفت: سویه جدید ویروس در بین پرندگان مهاجر گیلان تایید شده و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ قطعه تلفات در بین پرندگان داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در پایش تالاب ها و آبگیرهای استان توسط اداره کل محیط زیست و این اداره کل موردی از سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

شانقی ادامه داد: با توجه به اینکه سویه جدید در انتقال به انسان خطرآفرین است، می طلبد مردم از تماس، پرورش و خرید پرندگان از افراد ناشناس و تایید نشده به ویژه پرنده فروشان دوره گرد بپرهیزند و از حضور در اطراف تالاب میقان اراک و آبگیرها و شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند.

کد خبر 4237957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha