۱ دی ۱۳۸۵، ۱۱:۲۴

از سوی نشر قلم منتشر شد :

درد بودن

درد بودن

کتاب "درد بودن" با عنوان فرعی بازخوانی و تفسیر هبوط در کویر دکترعلی شریعتی ، نوشته فرامرز معتمد دزفولی در 223 صفحه و شمارگان 1100نسخه از سوی نشر قلم منتشر شده است .

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب : این کتاب در شش فصل با عنوان های : دغدغه های کلامی و دلهره های وجودی ، انسان ؛ بودن یا شدن ، قصه دینی و زبان دینی ، زندگی ؛ دیالکتیک معنی و یا بی معنایی ، توسعه مفهومی نام خداوند و تجربه کشف خود همچون یک تجربه دینی ، تنظیم شده است .

در مقدمه این کتاب می خوانیم : "درد بودن ، بازخوانی و تفسیر هرمنوتیکی " قصه خلقت " و "هبوط" علی شریعتی است . " قصه خلقت"، قصه ای دینی است و روایت شریعتی از این قصه دینی ، روایتی وجودی و اگزیستانسیال است. در این قصه او در تلاش گشایش و خلق امکانات جدیدی است برای ساختن خود ، در درگیری مدام و پیوسته با عناصر و ساختاری که او را در بر گرفته اند و می فشرند و دیالکتیکی مدام و نفس گیر ، میان معنی و بی معنی ای در وجود او برپا می کنند . به همین خاطر "هبوط" او ، چون یک " پرتاب شدگی " در متن چنین بستری با چشم گشودن در "عریانی" و " برهنگی وجودی " خود آغاز می شود و سلوک و راهی این چنین ، برای وی رقم می خورد . اما این سلوک برای ما کندوکاوی می گردد در میان عناصر " نیاندیشیده مانده " اندیشه های وی ، پرسش و چشم اندازهایی که در منظومه اندیشمند ، به واسطه هجوم و سیطره دیگر اندیشه هایش مجال جولان نمی یابند و بسته می گردند و شهید می شوند" .

 فرامرز معتمد دزفولی - مولف این کتاب - در نوشتار تحلیلی و تفسیری خود تلاش دارد تا صدای مغلوبی را هچون یک " گمانه " در آثار کویری ( نثرهای ادبی و اشعار ) علی شریعتی نشان دهد و پیش چشم مخاطبان بنشاند . چرا که شریعتی به ظاهر توانسته است و مهلت داشته است در درگیری میان شکاف ها و تضادهای سنت و مدرنیته جامعه زمان خود - که اسلامیات و اجتماعیاتش ترجمان آن وضعیت اند ، در ذهن و  ذهنیت ناهمزمان خود از فراز این شکاف ها پرواز کند و به سرزمین و عصری دیگر که عرصه شکست ، ویرانی و فروریختن تمامی نظام های متافیزیکی و هستی شناسی های کلان و فرا روایت هاست ، گام بگذارد و قدم نهد.

کد خبر 424905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha