خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی: علی محمد زارع مسئولیت یکی از مهم ترین مراکز هنری کشور را برعهده دارد که به فراخور شرایط در صدر اخبار هنرهای تجسمی نیز قرار داد. سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران پیش از این معاون دفتر هنرهای تجسمی و معاون دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای هنری بوده است. زارع همچنین در سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ مدتی مسئولیت معاونت دفتر هنرهای تجسمی را برعهده داشت.
از آنجا که سال های اخیر بحث بر سر موزه هنرهای معاصر تهران، آثاری که در این مجموعه به ویژه گنجینه آن نگهداری می شود، بازسازی بنای مهم و باارزش موزه، مناقشه با انجمن های تخصصی هنری، برپایی نمایشگاه های مهم هنری در موزه به ویژه نمایشگاه هایی که شکل مرور آثار یک هنرمند بزرگ در گذر تاریخ را دارد و ...از موضوعات داغ بوده است در گفتگویی تفصیلی با زارع به بررسی این موضوعات پرداختیم.
همچنین یک سال مدیریت وی در موزه نیز بهانه خوبی بود تا زارع به تشریح برنامه های سال جدید نیز بپردازد.
*اهم برنامه هایی که برای سال ۹۷ موزه هنرهای معاصر تهران درنظر گرفته اید، چیست؟
-برنامه سالانه موزه هنرهای معاصر شامل یک نمایشگاه از استادان هنری داخلی، یک نمایشگاه از هنرمندان ویژه خارجی، یک نمایشگاه از آثار گنجینه و یک نمایشگاه صرفاً پژوهشی است.
اولین برنامه سال جدید موزه هنرهای معاصر تهران بعد از نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی، نمایشگاه متفاوتی از آثار گنجینه موزه استاولین برنامه سال جدید موزه هنرهای معاصر تهران بعد از نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی، نمایشگاه متفاوتی از آثار گنجینه موزه است که البته در صورتی که کار بازسازی موزه آغاز شود برای شهریورماه برگزار می شود و در صورتی که بازسازی نداشته باشیم در اردیبهشت ماه برپا می شود.
نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی تا ۲۵ فروردین ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست و برنامه جنبی و ویژه دیگری برای نوروز ۹۷ موزه تدارک دیده نشده است.
*تورهای گردشگری خارجی و داخلی در تمام ایام سال به ویژه تعطیلات نوروز بسیار رونق دارد، آیا شما به عنوان مدیر یکی از سرشناس ترین موزه های خاورمیانه، برنامه ریزی و تعاملی با نهادهای گردشگری دارید که موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان یکی از قطب های فرهنگی، مقصد بازدید گردشگران قرار گیرد؟
- قطعاً همینطور است و گردشگران داخلی و خارجی از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید می کنند. در نوروز ۹۷ به جز روز اول فروردین ماه، درهای موزه در روزهای تعطیل رسمی نوروز باز است. سال گذشته در ایام نوروز بین ۱۵۰۰ الی ۱۸۰۰ نفر بازدیدکننده داشتیم و قطعاً یکی از مقصدهای گردشگران هنری، موزه هنرهای معاصر تهران است و ایام نوروز نیز معمولا جزو ایام شلوغ و پربازدید به حساب میآید.
در مورد تعامل با گردشگران، ما برنامه های موزه هنرهای معاصر تهران را به تور لیدرها و هتل ها اعلام میکنیم، همچنین وب سایت و اینستاگرام موزه منبع خوبی برای گردشگران خارجی به حساب می آید، برای مثال زمانی که مجسمه های جاکومتی به داخل موزه انتقال یافتند، الیور ویک و هانس پیتر مارتی از کارشناسان هنرهای تجسمی و موزه اذعان می کردند که شخصاً خودشان و دیگر هنرمندان اروپایی برنامه های موزه هنرهای معاصر تهران را از طریق وب سایت آن دنبال می کردند و حتی از فیلم های سینماتک و پرفورمنس های ما اطلاع داشتند و معتقد بودند که مخاطبان خاص خودش را دارد.
*بنابراین مشخص است که بحث گردشگری فرهنگی هنری برای موزه هنرهای معاصر پتانسیل خوبی دارد و لازم است برای بیشتر شدن این ظرفیت برنامه های جدی تری داشته باشید.
بهترین حالت این است که هماهنگی با صداوسیما و مطبوعات خارجی صورت گیرد تا برنامه های موزه های ایران به ویژه موزه هنرهای معاصر تهران توسط شبکه های مختلف پوشش داده شود و از این بابت بتوانیم گردشگر اختصاصی هنری داشته باشیم-ما باید تبلیغات موزه هنرهای معاصر تهران را در شبکه های آرت خارجی داشته باشیم. در حال حاضر برای مواقع خاصی که نمایندگان مطبوعات و رادیو و تلویزیون کشورهای خارجی به موزه می آیند قطعاً این پوشش خبری وجود دارد اما این روند مقطعی است. بهترین حالت این است که هماهنگی با صداوسیما و مطبوعات خارجی صورت گیرد تا برنامه های موزه های ایران به ویژه موزه هنرهای معاصر تهران توسط شبکه های مختلف پوشش داده شود و از این بابت بتوانیم گردشگر اختصاصی هنری داشته باشیم، همچون نمایشگاه قبلی موزه یعنی نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که گردشگران اختصاصی هنر صبح برای تماشای آثار به موزه می آمدند و شب بلیت برگشت داشتند که این نشان دهنده اهمیت موزه هنرهای معاصر تهران است.
همین که از کشورهای دیگر و پتانسیل موسساتی که در ایران فعال هستند برای جذب گردشگر خارجی استفاده و پس از آن فرهنگ و هنر ایران شناسایی و شناسانده می شود، بزرگترین مزیت برای ما به حساب می آید. همان طور که فرهنگ و تمدن ایران را به تخت جمشید و پاسارگاد و موزه ملی می شناسند و از ظرفیت های این فرهنگ و تمدن استفاده شده است، وقتی نگاهی به هنرهای معاصر می اندازیم، متوجه میشویم هنرهای معاصر و مدرن هم پتانسیل خوبی دارد و این موزه هنرهای معاصر تهران است که می تواند با نمایش آثار گنجینه ایرانی، گردشگر خارجی را جذب کند و از این منظر هم فرهنگ و هنر معاصر ایرانی به جهان شناسانده شود.
*به صداوسیما اشاره کردید، این رسانه معمولاً یکسری برنامه های تخصصی تجسمی تولید و پخش میکند. آیا طی مدتی که سرپرست موزه هستید تعاملی با آنها داشته اید که این سازمان برنامه های موزه هنرهای معاصر تهران را تحت پوشش قرار دهد؟
-صداوسیما برنامه های تخصصی تجسمی دارد اما به نظر من باید فراتر از این موضوعات باشد. در این ارتباط با وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت شد و باید با وزیر وقت نیز صحبت شود تا تعاملاتی در این مورد با مقامات صداوسیما و مدیران برون مرزی این سازمان به منظور پوشش برنامه های موزه هنرهای معاصر تهران صورت گیرد. همچنین باید تعاملاتی با شبکه های آرت خارجی صورت گیرد تا از ظرفیت و پتانسیل برنامه های موزه هنرهای معاصر تهران و دیگر موزه های مثل کاخ گلستان نیز استفاده شود که هر کدام میتوانند یکی از قابلیت جذب گردشگر به حساب می آیند.
*در راستای تعاملات و نگاه جهانی، آیا با موسسه فرهنگی اکو تعاملاتی داشته اید یا اینکه برنامه ای برای تعامل با این موسسه دارید؟
-برنامه های مشترکی با موسسه فرهنگی اکو داریم که بیشتر به فراخور زمان و مکان پیش می آید. برای مثال نمایشگاه نقاشان و هنرمندان افغانستانی با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران، موسسه اکو و فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
ادامه دارد...
نظر شما