۴ دی ۱۳۸۵، ۱۳:۳۷

وزیر کشور خبر داد:

موافقت دولت با کلیات طرح بیمه حوادث

موافقت دولت با کلیات طرح بیمه حوادث

کلیات طرح بیمه حوادث در دولت مورد موافقت قرار گرفته و باید ساز و کار اجرایی آن به طور دقیق طراحی شود تا تحولی در ایجاد امنیت در محیط های زندگی به ویژه در مناطق حادثه خیز کشور صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در اولین همایش مشترک کارگروه ها و ستاد حوادث غیر مترقبه کشور گفت: برگزاری این همایش تجمیع بسیار ضروری برای تکمیل اطلاعات، تبادل تجربیات ، طرح نیازها و راهکارهای برطرف کردن این نیازها برای پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه در کشور است که می تواند گامی موثر در جهت هماهنگی بیشتر کارگروه های تخصصی در این بخش باشد.

وزیر کشور گفت: تنوع اقلیمی، تنوع فرهنگی و زبانی اگرچه از سوی برخی کشورها تهدید قلمداد می شود اما مزیتی بسیار اساسی برای کشور ماست هر چند که به رغم ظرفیت فوق العاده ای که از آن حاصل می شود اما تا کنون بهره برداری خوبی از این تنوع اقلیمی نشده و بیشتر پرداخت عوارض ناشی از آن مورد توجه واقع شده است.

وی تصریح کرد: اگر مطالعات بیشتری در زمینه شناخت اقلیم ها و خصوصیات ناشی از تنوع آن در کشور در بخش های مختلف صورت گیرد، می توان با پیش بینی حوادث طبیعی و غیر مترقبه ، میزان خسارات ناشی از این حوادث را به حداقل رساند.

وزیر کشور با تاکید بر توجه هر چه بیشتر به ساختار مدیریت بحران در کشور، عنوان کرد: در این زمینه ایجاد تشکیلات منسجم و تمرکز مدیریت به دنبال توزیع اجزاء اجرایی آن در تمامی بدنه کشور اعم از بخش های خصوصی و عمومی امری ضروری است.

پورمحمدی با بیان اینکه در صورت تصویب مجلس سازمان مدیریت بحران به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد، اظهار کرد: در این صورت این سازمان در داخل وزارت کشور اما با هویتی مستقل و ساختاری شناور تشکیل می شود.

وی افزود: اگر امسال یک درصد بودجه دولت معادل 570 میلیارد تومان به ستاد حواث غیر مترقبه کشور اختصاص یافته با تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور بودجه این بخش به 2/1 درصد بودجه دولتی افزایش می یابد که این 2/0 درصد افزایش نیز صرف تقویت و خرید تجهیزات داخلی و خارجی ستادهای حوادث غیر مترقبه در مراکز استان ها خواهد شد.

وزیر کشور همچنین بر استفاده از ظرفیت های کارشناسی داخل کشور تاکید کرد و گفت: در این راستا بهره گیری از اطلاعات توزیع شده در دنیا هم اهمیت خاصی دارد هر چند که توان علمی داخل کشور نیز در این زمینه بسیار بالاست و باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تشکیل این سازمان در جهت تقویت توان سازمانی در وزارت کشور نیست ، تصریح کرد: همچنین این بخش رقیب هیچ یک از سازمان ها نبوده و تنها انجام کار ستادی و بهره گیری از ظرفیت بالقوه کشور در این سازمان دنبال می شود.

پورمحمدی همچنین به تاکید دولت نسبت به انجام عملیات مقاوم سازی ساختمان ها اشاره کرد و گفت: در این زمینه نظارت های بین بخشی نیز جدی گرفته شده به طوری که آئین نامه های موجود در حال تقویت است تا راه فرار نسبت به مقاوم سازی ساختمان ها به حداقل کاهش یابد.

وزیر کشور با اشاره به وجود 4 الی 5 میلیون واحد روستایی نیازمند مقاوم سازی در کشور ، اظهار داشت: در این راستا طی سال جاری 200 هزار واحد روستایی در حال بازسازی است ، ضمن اینکه بازسازی و مقاوم سازی واحدهای در حال ساخت نیز در کشور دنبال می شود.

وی در رابطه با بازسازی بافت های فرسوده شهری نیز یادآور شد: طی سال جاری بخشی از منابع فاینانس این طرح نیز تهیه شده و قرار است کار اجرایی در این زمینه با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه به دنبال بیمه کردن کشور هستیم ، تصریح کرد: در این زمینه سهم بیمه دولت به میزان قابل توجهی خواهد بود ، البته بخشی از این هزینه بیمه نیز از سوی شرکت های بیمه ای تقبل شده و بخش ناچیزی را خود مردم می پردازند تا عملیات تامین و تهیه منابع توسط شبکه بیمه ای کشور صورت گیرد.

پورمحمدی افزود: در صورت اجرای طرح بیمه حوادث در کشور ، به عنوان یکی از تجربیات موفق دنیا ، دیگر هیچ ساخت و سازی در کشور بدون رعایت مسائل ایمنی صورت نمی گیرد.

وی همچنین به بهبود وضعیت بارش طی 8 ماهه گذشته در 24 استان کشور اشاره کرد و گفت: با این وجود باید مدیریت منابع آب به شکل قابل قبولی صورت گیرد تا احیاء منابع آب زیر زمینی و بهره برداری اصولی از این منابع به نحو مطلوبتری انجام شود تا دیگر با بحران شدید خشکسالی در کشور مواجه نباشیم.

کد خبر 426425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha