۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۸

سفیر افغانستان در ایران:

توسعه چابهار نقطه عطفی در روابط ایران و افغانستان است

توسعه چابهار نقطه عطفی در روابط ایران و افغانستان است

چابهار - سفیر افغانستان در ایران گفت: دولت و بخش خصوصی افغانستان تمایل دارند که بندر چابهار و زیرساخت‌های پس‌کرانه‌ای آن هرچه سریعتر فعال شوند.

نصیر احمد نور در گفت‎وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: توسعه بندر چابهار نقطه عطفی در روابط دو کشور ایران و افغانستان است وباتوجه به اینکه جمعیت ۳۰ میلیون نفری افغانستان حدود ۹۵ درصد نیاز کالایی خود را از طریق واردات تامین می‌کند، با توسعه بندر چابهار گزینه‌ دیگری برای ترانزیت و واردات کالا به افغانستان ارائه می‌شود.

وی افزود: کشور محصور در خشکی افغانستان عمده واردات خود را از بندر کراچی در پاکستان انجام می‌دهد که متاسفانه به دلایل سیاسی پاکستان گاها محدودیت‌هایی را برای داد و ستد تجاری و ترانزیتی افغانستان از این بندر به وجود می‌آورد به همین دلیل دولت و بخش خصوصی افغانستان ترجیح می‌دهد که بندر چابهار و زیرساخت‌های پس‌کرانه‌ای آن هرچه سریعتر فعال شوند.

به گفته سفیر افغانستان در ایران هرچند افغانستان از بندرعباس نیز برای واردات و ترانزیت کالاهای موردنیاز خود استفاده می‌کند اما با توجه به این‌که عمده تجارت و واردات افغانستان از کشورهایی مثل هند و چین صورت می‌گیرد، بندر چابهار و مسیر ترانزیتی «چابهار-ملیک» مسافت و هزینه‌ها را تا حد ممکن برای تجار افغانستان کاهش می دهد.

احمد نور خاطرنشان کرد: افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار و تکمیل فازهای نهایی نه تنها برای افغانستان بلکه برای کل کشورهای آسیای میانه بسیار با اهمیت است چراکه برای مثال ارزش مبادلات تنها کشور هند با افغانستان وکشورهای آسیای میانه بالغ بر ۱۷میلیارد دلار درسال است که چابهار بهترین و باصرفه‌ترین مسیر برای تراتزیت این کالاهاست.

کد خبر 4282924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha