۱۶ دی ۱۳۸۵، ۱۲:۲۲

/ بررسی مسکوت ماندن طرح مقابله با آسیب های اجتماعی در زمستان - 2 /

بزهکاری فصل نمی شناسد

بزهکاری فصل نمی شناسد

یک آسیب شناس اجتماعی اعلام کرد: آمارهای موجود ، تنها در یک ماه از سال بیانگر کاهش میزان ارتکاب جرم هستند که آن نیز ماه مبارک رمضان است.

سیما اسفندی در گفتگو با خبرنگار مهر ، گفت : شاید نوع جرم های ارتکابی در مقاطع متفاوت از سال فرق کند اما بی شک حجم بزه ارتکابی از سوی مجرمان در فصل های گوناگون آنچنان نواسانی ندارد ، زیرا معمولا بزهکاران در ارتکاب عمل خود بیشتر در فکر دستیابی به نتیجه هستند تا اقدام های صرفا نمایشی و بیرونی.

وی افزود: به همین دلیل ، شرایط آب و هوایی تنها ممکن است در شیوه یا مکان ارتکاب جرم از سوی آنها تغییر ایجاد کند و گرنه ، بزهکاری که به کودک آزاری دست می زند ، چه در زمستان و چه در تابستان تا هنگامی که بیماری روانی وی رفع نشود ، به انجام این کار مبادرت می کند.

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: میزان شدت برخورد و یا رسیدگی به ناهنجاری های رفتاری بزهکاران ، به انرژی ، آموزش های فراگرفته شده و مدیریت سازمانی نیروهای اقدام کننده مرتبط است.

اسفندی بر این عقیده است که نیروهای ذی ربط باید به گونه ای آموزش ببینند که در زمان های مختلف ، از یک میزان متوسط انرژی برای رویارویی با ناهنجاری های اجتماعی برخورار باشند.

وی تصریح کرد: سرد شدن هوا و یا کاهش برخی مظاهر آسیب های اجتماعی نباید توجیهی برای برخورد کمتر و یا توقف برنامه ریزی درباره آنها شود ، زیرا بزهکاران حرفه ای و یا آنهایی که با ذهنیت روانی مرتکب جرم می شوند ، همانند فرد معتادی هستند که به هر طریق ممکن سعی می کند مواد مصرفی خود را پیدا کند و در این راه ، فصل نمی شناسد.

این روانشناس افزود: همانطور که مشاهده می شود ، شاید تعداد معتادانی که در فصل سرما دیده می شوند کمتر از بهار یا تابستان باشد اما نمی توان پذیرفت این عده ای که اکنون در معابر منظر عمومی نیستند ، رفته اند و مصرف مواد مخدر را تا شروع فصل گرما کنار گذاشته اند. در اصل ، مکان های استعمال و با انجام بزه عوض شده است.

اسفندی یادآور شد: شاید کمتر دیده شدن جرم ها در فصل سرما ، به دلیل محفلی شدن آنها باشد.

کد خبر 430452

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha