۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵

گزارش خبری؛

سامانه تاد سفیر سیاسی- نظامی جدید آمریکا در اروپا است

سامانه تاد سفیر سیاسی- نظامی جدید آمریکا در اروپا است

آمریکا پس از استقرار سامانه دفاع موشکی در کشورهای لهستان و رومانی در نظر دارد سامانه تاد را با هدف افزایش امنیت اروپا و مقابله با کشورهایی مانند ایران و کره شمالی در آلمان راه اندازی کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - شقایق لامع زاده: به تازگی اخباری مبنی بر استقرار سامانه دفاع ضد موشکی تاد در آلمان در رسانه های گروهی منتشر شده است. آمریکا پس از آنکه سامانه دفاع موشکی خود را در کشورهای رومانی و لهستان مستقر کرد، تصمیم گرفته تا این بار به سراغ آلمان برود. 

سامانه دفاع ضد موشکی تاد یک سامانه با برد بالا است که سیستم‌های تجهیزاتی آن به آسانی قابل انتقال بوده و قابلیت مقابله و محدودسازی سامانه‌های موشکی حمله کننده را در محدوده جغرافیایی ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع بیش از ۱۵۰ کیلومتر برخوردار است.

شرکت سازنده سامانه تاد شرکت لاکهید مارتین است. این سیستم دفاع ضد موشکی ترکیبی از ۵ بخش است که عبارتند از: «لانچر (سکوی پرتاب یا پرتابگر موشک بالستیک)»، «رادار»،  «سیستم کنترل آتش» و «سامانه‌ها و واحدهای ارتباطی».

دست اندرکاران ساخت این سامانه درباره تاد می گویند: سامانه دفاع ضد موشکی تاد با ایجاد یک سپر دفاعی از پایگاه‌های تاکتیکی و استراتژیک در خارج از محدوده جوی حفاظت می‌کند. این سامانه همچنین توانایی دارد تا قبل از پرتاب هدف را پیش بینی کند. تاد هنگام پرتاب وزنی معادل ۹۰۰ کیلوگرم و بردی حدود ۱۵۰-۲۰۰ کیلومتر دارد.

درباره دیگر ویژگی های سامانه دفاع ضد موشکی «تاد» باید گفت که این سامانه می تواند موشک های بالستیک با برد کوتاه و متوسط را در مرحله نهایی پرواز مورد اصابت قرار داده و همچنین دارای تکنولوژی ضربه و انهدام است. سامانه تاد در ماه می سال ۲۰۰۸ میلادی برای اولین بار و پس از آن در اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی برای دومین بار عملیاتی شد. 

آمریکا پیش از آلمان از این سامانه دفاع ضد موشکی در گوام و هاوایی استفاده کرده بود. 

از آنجایی که ساخت، راه اندازی و استقرار این سامانه دفاع ضد موشکی هزینه زیادی در بر دارد ، اما کارشناسان معتقدند که علی رغم این موارد آمریکا هنوز نمی‌تواند منافع خود را در برابر یک حمله موشکی بالستیک از جانب کره شمالی کاملاً مصون بداند.

پیشتر آمریکا با هدف مقابله با حمله احتمالی کره شمالی سامانه تاد را در منطقه «سئونگجو» در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب سئول مستقر کرده بود. 

اکنون پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران این کشور تصمیم گرفته تا با تجهیز کشورهای اروپایی راهی برای باصطلاح تامین امنیت آمریکا پیدا کند. لهستان و رومانی ایستگاههای نخست برای استقرار سامانه های دفاعی آمریکا بود و اکنون شهر رامشتاین آلمان را به عنوان هدف جدید انتخاب کرده است. 

از آنجایی که هنوز مقامات آلمان به طور رسمی درباره استقرار این سامانه دفاعی واکنش نشان نداده اند نمی توان سخن از قطعیت آن به میان آورد. در عین حال یکی از مقامات ارتش آلمان تاد را سفیری سیاسی- نظامی آمریکا در اروپا توصیف کرد. 

کد خبر 4312087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha