۱۸ دی ۱۳۸۵، ۱۲:۰۷

/ گزارش مهر از زمینه های جذب توریست /

گردشگری مذهبی ؛ فرصتی که از دست می رود

گردشگری مذهبی ؛ فرصتی که از دست می رود

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی : ایران به علت دارا بودن اماکن زیارتی ، مذهبی و بقاع متبرکه بی شمار ، رتبه اول را در میان کشورهای دیگر به خود اختصاص داده به همین دلیل ظرفیت منحصر به فردی نیز در جذب توریست مذهبی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر ، چنانچه مسئولان با برنامه ریزی درست و مناسب بتوانند از این ظرفیت ها و پتانسیل های زیارتی استفاده کنند در این صورت می توان امیدوار بود که تنها از طریق اماکن زیارتی صنعت گردشگری کشور توسعه پیدا کند در حالی که تا کنون این امر محقق نشده است.

وجود 6 هزار امامزاده ، بقعه متبرکه و مراکز مذهبی در کشور ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه صنعت توریسم کشور و جذب گردشگران مذهبی داخلی و خارجی محسوب می شوند بطوریکه بر اساس آمارهای موجود در هیچ کشوری این تعداد امامزاده و بقعه وجود ندارد به همین دلیل می توان ایران را تنها کشور دارای ظرفیت جذب توریست زیارتی و مذهبی در جهان دانست.

در چنین شرایط ویژه ای که ایران از آن برخورداراست به راحتی می توان با برنامه ریزی ، ارائه کمی امکانات ، تسهیلات و سرمایه گذاری زمینه توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست مذهبی به کشور را فراهم کرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده هم اکنون بسیاری از مردم کشورهای مسلمان و عربی ، زیارت هدف اول سفر آنان است بنابراین می توان از این امکان استفاده کرد و با تبلیغات در اینگونه کشورها زمینه ورود گردشگران مذهبی و توسعه توریسم زیارتی را فراهم کرد البته این در شرایطی است که ابتدا زیر ساختهای مورد نیاز ورود گردشگران فراهم باشد.

استان های خراسان رضوی و قم بدلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) و مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه سالانه گردشگران زیادی را به خود اختصاص می دهند به طوریکه براساس آمارهای موجود سالانه 15 میلیون گردشگر برای زیارت حرم امام رضا به مشهد و همین حدود نیز به استان قم سفر می کنند که البته اکثر این تعداد را گردشگران داخلی تشکیل می دهند و تنها درصد ناچیزی از آین آمار گردشگران خارجی هستند.

اما امکانات و تاسیسات اقامتی ، پذیرایی و زیر ساختهای مورد نیازبخش گردشگری در این استانها متناسب با نیاز گردشگران و مسافران ایجاد نشده است  البته این کمبود و کاستی ها در استان قم بیشتر مشاهده می شود بنابراین مسئولان باید برای جذب گردشگران برنامه ریزیهای لازم در جهت توسعه زیر ساختها و امکانات مورد نیاز انجام شود .

بسیاری از کارشناسان گردشگری معتقدند تنها صرف داشتن اماکن مذهبی و زیارتی نمی توان موجب توسعه صنعت توریسم کشور شد در این میان نقش اصلی را برنامه ریزی و ارائه امکانات مورد نیاز گردشگران دارند ، چه بسیارند کشورهایی که جاذبه های موجود درآنها حتی یک صدم جاذبه های کشور ما نیست اما با برنامه ریزی درست و مناسب توانسته اند موجبات رونق صنعت گردشگری خود را فراهم کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، توسعه توریسم زیارتی را اولویت اول سیاست ها و برنامه های سازمان دانسته و می گوید : امروز بیشتر گردشگران مسلمان گرایش زیادی برای زیارت حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران دارند به همین دلیل اماکن زیارتی ظرفیت خوبی محسوب می شوند که باید برای جذب گردشگر به آنها اطلاع رسانی مناسبی انجام داد.

اسفندیار رحیم مشایی می افزاید: به دلیل توسعه زیرساخت های اقامتی و پذیرایی در استانهای خراسان رضوی و قم ، افزایش سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی در اولویت برنامه های سازمان میراث فرهنگی وگردشگری قرار دارد .

وی به وجود معابد و کلیساهای منحصر به فرد در ایران اشاره کرده و یادآور می شود: کشور ما علاوه بر دارا بودن اماکن مذهبی برای مسلمانان ، دارای معابد و کلیساهای بی بدیل در جهان است بطوریکه قدیمی ترین کلیسای جهان در ایران است که دیدن آن برای سایر ادیان دارای جذابیت خاصی است .

در هر حال کشورما علاوه بر دارا بودن جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد اماکن مذهبی و زیارتی زیادی نیز دارد که به طور حتم در صورت فراهم بودن امکانات و زیر ساختها مورد استفاده گردشگران از کشورهای مختلف قرار خواهد گرفت اما این بخش از ظرفیت ها نیز همانند پتانسیلهای دیگر تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته بطوریکه نتوانسته ایم زمینه جذب توریستها را فراهم کنیم .

در شرایطی که رونق صنعت گردشگری می تواند موجب تحول اقتصادی ، کسب درآمد و همچنین اشتغالزایی در کشورشود آیا بهتر نیست مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و برنامه ریزان کشور توجه ویژه ای به ظرفیتهای موجود بخصوص در بخش زیارتی و مذهبی داشته باشند و از این طریق شاید بتوانیم در آینده ای نه چندان دور شاهد رونق صنعت توریست و جذب توریسم زیارتی به کشور باشیم.

کد خبر 431435

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha