۱۹ دی ۱۳۸۵، ۱۵:۱۲

بلاروس برای حل بحران نفتی با روسیه تلاش می کند

مقامهای ارشد بلاروس امروز سه شنبه به منظور گفتگو با مقامهای روسی درباره بحران نفتی به وجود آمده میان دو کشور وارد مسکو شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفارتخانه بلاروس اعلام کرد:"آندره کوبیاکف" معاون نخست وزیر بلاروس برای انجام گفتگوها به مسکو آمده است .

بلاروس می گوید که برای مذاکره درباره اعلام 45 دلار در ازای هر تن نفت به عنوان حق گمرکی انتقال نفت از طریق خاک خود به اوکراین و کشورهای اتحادیه اروپا آمادگی دارد.

مسکو از پرداخت این رقم خودداری کرده و می گوید که این حق گمرکی غیرقانونی است و کار انتقال نفت به جمهوری چک ، آلمان، مجارستان، لهستان ،اسلوواکی و اوکراین متوقف شده است.

"سرگئی گریگوروف" یکی از مقامهای شرکت ترانس نفت روسیه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه بلاروس را به طور کامل در توقف انتقال نفت مقصر اعلام کرد و گفت : روسیه انتقال نفت را متوقف نکرد؛ این بلاروس بود که از پذیرش نفت خودداری کرد.

اما سخنگوی شرکت انتقال نفت بلاروس گفت که روسیه آن را متوقف کرده است.

ائتلاف استراتژیک روسیه با بلاروس به علت تصمیم مسکو مبنی بر تحمیل تعهداتی در فروش نفت برای همسایه خود، بهای افزایش یافته ( 2 برابر) گاز روسیه و ممنوعیت واردات شکر بلاروس متزلزل شده است.

بلاروس یک مسیر مهم در انتقال نفت و گاز روسیه به شمار می رود، اما اخیرا بین مسکو و مینسک بر سر تهیه انرژی اختلافاتی  به وجود آمده است.

روسیه و بلاروس چند روز پیش در آخرین لحظات و پیش از قطع انتقال گاز مسکو به مینسک،قرارداد جدیدی را با بهای بالاتر گاز امضا کردند.

کد خبر 432248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha