۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۸

مدیر کل امور مالیاتی گلستان:

حساب های بانکی بالاتر از ۵ میلیارد تومان مشمول مالیات می شود

حساب های بانکی بالاتر از ۵ میلیارد تومان مشمول مالیات می شود

گرگان- مدیر کل امور مالیاتی استان گلستان گفت: حساب های بانکی بالاتر از پنج میلیارد تومان مشمول مالیات می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر هزارجریبی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: تسلیم اظهارنامه مالیاتی به دو دسته از صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی تعلق می گیرد و باید تا تاریخ ۳۱ خردادماه انجام شود.

وی با بیان این که چند سالی است که اظهارنامه الکترونیکی دریافت می شود، افزود: بنابراین مراجعه مؤدیان مالیاتی به ادارات ضرورتی ندارد و آن ها با ورود به سایت tax.gov.ir در طول شبانه روز می تواند، اظهارنامه خود را پُر کنند.

هزارجریبی گفت: با توجه به قوانین، این مهلت قابل تمدید نیست و اگر حتی چند دقیقه دیرتر به سایت مراجعه شود باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شده و وی از معافیت مالیاتی هم برخوردار نخواهد شد.

وی با بیان این که هر فرد با درآمد ۱۸ میلیون تومان از مالیات معاف است، اضافه کرد: با دادن اظهار نامه سازمان موظف است ظرف مدت یک سال آن را رسیدگی کنیم و اگر اظهارنامه تسلیم نشود تا پنج سال فرصت رسیدگی دارد و سالی دو و نیم درصد به آن اضافه خواهد شد.

اخذ مالیات براساس حجم فعالیت

مدیر کل امور مالیاتی استان گلستان افزود: در سال ۹۵ افراد را براساس نوع فعالیت دسته بندی می کردیم اما اکنون مالیات براساس حجم فعالیت تقسیم می شود.

هزارجریبی با بیان این که اکنون سه گروه تقسیم بندی وجود دارد، تصریح کرد: در گروه یک افرادی با درآمد بالاتر از سه میلیارد تومان جای دارند که باید اظهارنامه پر کرده و دفاتر روزنامه داشته باشند.

وی ادامه داد: در دسته دوم کسانی که میزان درآمد آن ها بین یک تا سه میلیارد تومان است قرار می گیرند و باید خلاصه وضعیت ماهانه را تحویل دهند.

هزارجریبی اضافه کرد: در دسته سوم افرادی با درآمد کمتر از یک میلیارد تومان قرار می گیرند که خلاصه وضعیت سالانه خود را باید تنظیم کنند.

وی گفت: در قانون مالیات تبصره ماده ۱۰۰ تسهیلاتی برای برخی از صاحبان مشاغل گروه سوم آمده که مالیات برای آن ها به صورت مقطوع تعیین شود؛ در این صورت آن ها نیاز به تسلیم اظهارنامه و نگهداری دفاتر ندارند.

هزارجریبی با بیان این که در این رده افراد، دو سالی است که قانون مالیات تغییر کرده، افزود: در سال ۹۵ میزان افزایش مالیات نسبت به سال ۹۴ هشت درصد بود که امسال این میزان سه درصد کاهش یافته و به پنج درصد رسیده است.

وی توضیح داد: اگر صاحبان گروه سوم میزان فروش و خدماتشان تا ۱۰ برابر معافیت ماده ۸۴ – ۲۴۰ میلیون تومان- باشد می توانند مالیات سال ۹۶ را نسبت به سال ۹۵ با پنج درصد افزایش قطعی کنند و نیازی به تسلیم اظهارنامه هم ندارند.

هزارجریبی گفت: ۵۰ درصد مؤدیان این قشر از این مزایا استفاده و مالیات خود را مقطوع کردند.

وی اظهار کرد: کسانی هم که مشمول این سه دسته نشوند باید معافیت خود را در سامانه اعلام کنند.

پرداخت مالیات در ۴ قسط

مدیر کل امور مالیاتی استان گلستان ادامه داد: افرادی که مشمول مالیات می شوند در صورتی که توان پرداخت نقدی ندارند می توانند از خردادماه طی چهار قسط آن را پرداخت کنند.

وی با بیان این که از فروردین ماه دادن اظهارنامه شروع شده گفت: هفته های پایانی روزهای شلوغ کار ما است و از دیروز (۲۷ خرداد) فعالیت خود را به ساعت هشت شب افزایش داده و تلفن ۱۵۲۶ ما هم آماده رسیدگی به مشکلات مردم است.

هزارجریبی افزود: اگر در قانون مالیاتی جدید هنگام پُر کردن اظهارنامه، شخصی اطلاعات خود را ندهد به دو سال حبس محکوم می شود.

وی همچنین از تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی خبر داد و افزود: هنگام زیان، مالیات تا ۱۰ سال مستهلک می شود حال اگر فرار مالیاتی صورت بگیرد فرد حتی اگر زیان دیده هم باشد جریمه سنگینی برای وی در نظر گرفته می شود.

استان برتر در تسلیم اظهارنامه

مدیر کل امور مالیاتی استان گلستان با بیان این که استانی هستیم که معافیت مالیاتی زیادی داریم، گفت: در سال گذشته جزو پنج استان برتر در تسلیم اظهارنامه مالیاتی بودیم.

وی تصریح کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته در سطح کشور صورت گرفت و باید فرهنگ مالیاتی نهادینه شود. علاوه بر آن باید خدمات دولت هم چشمگیر باشد که افراد راغب به پرداخت مالیات شوند.

هزار جریبی با بیان این که نرخ ها نسبت به سنوات گذشته تعدیل شده، گفت: مثلاً در حوزه مشاغل با ۵۰ میلیون تومان درآمد، باید ۱۵ درصد مالیات پرداخت شود و این به واقعی تر شدن اظهارنامه ها کمک می کند.

حساب های بانکی

مدیر کل امور مالیاتی استان گلستان ادامه داد: با حساب های بانکی می توان جلوی فرار مالیاتی را گرفت و بسیاری از بانک ها وارد سیستم سازمان شده اند؛ حساب های بانکی تا پنج میلیارد تومان رسیدگی نمی شود و از این مبلغ به بالا مورد رسیدگی امور مالیاتی قرار می گیرد.

هزارجریبی تصریح کرد: صنف پزشکان که در سراسر کشور دستگاه های پوز (POS) خود را جمع کرده اند و یا گاهاً به اسم منشی خود حساب باز کرده اند، اما با مراجعه حضوری ما و دانستن مبلغ ویزیت و تعداد بیماران میزان مالیات آن ها مشخص است.

وی در خصوص دستگاه پوز سایر اصناف گفت: نمی توان کارکرد پوز را ملاک عمل قرار داد زیرا آن ها خدمات را هم ارائه می کنند.

کد خبر 4323846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha