۲۴ دی ۱۳۸۵، ۸:۱۳

توجه به حقوق زنان ؛ نشانه ای از عزت و عظمت اسلام

توجه به حقوق زنان ؛ نشانه ای از عزت و عظمت اسلام

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: یک نویسنده مصری در مقاله ای با عنوان "حقوق زن در اسلام" اظهار داشت: حقوق زن از مسائل بسیار مهم دین اسلام است که از نشانه های عزت و عظمت آن به شمار می رود. اسلام برای زنان حقوق بسیاری قائل شده تا آنها ضمن رشد و ترقی، به تقویت و تثبیت مسائل دینی در جامعه کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، دکتر اسماعیل عبدالفتاح عبدالکافی نویسنده مصری در مقاله ای با عنوان " حقوق زن در اسلام" با بیان اینکه حقوق زن از مسائل بسیار مهم در شریعت و شیوه دین اسلام به شمار می رود، گفت: اسلام به زنان مسلمان و غیر مسلمان حقوق بسیاری را اعطا کرده که شامل زمینه های مختلفی چون مادی، معنوی، خانوادگی، فردی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می شود.

هدف از اعطای این حقوق وسیع به زنان مسلمان حمایت و رشد و پیشرفت آنها است و بسیار بالاتر از ارزشهای مادی معاصر است، این اصلی اساسی برای زندگی بشر و حمایت از نقش اجتماعی، خانوادگی، دینی و تقویت و حمایت از زنان مسلمان است.

زنان در اسلام نقشهای مختلفی چون مادری، دختری، همسری و خواهری را به عهده دارند و هر یک از این گروه ها حقوق کاملی داشته و وظایفی بر عهده آنها است. اسلام برای زن حقوقی را واجب کرده تا به واسطه آن عطیه اش را بر او کامل کند . این حقوق اسلام به زن جوانب بسیار مهمی از عظمت اسلام را در بر می گیرد و به مدد تعالیم دین اسلام بشر از تاریکیها گذر کرده و از ظلمات جاهلیت به سوی نور حق، ایمان و عدالت هدایت می شود .

حقوق ارزشمند اسلام به زنان مسلمان وضعیت آنها را نسبت به دوران جاهلیت تغییر داده است و به زنان آزادی، عزت و توانمندی داد تا بتوانند آن را در خدمت خود، خانه، خانواده، وطن و دین بگیرند.

وضعیت زن در دوران جاهلیت در مقایسه با دوران اسلامی تحولات بسیاری پیدا کرد، به طوری که در دوران جاهلیت زن کالای بی ارزشی محسوب می شد و هیچ حقوقی نداشت. یعنی از شهروندان درجه 5 و 6 به حساب می آمد و با وجود وظایف بسیار، هیچ حقوقی نداشت و با آنها مانند برده برخورد می شد، تا اینکه اسلام آمد و ضمن اعطای حق و حقوقی به زنان، به آنها آزادی داد و شخصیت مستقلی برای آنها قائل شد و آنها در مقایسه با مردان از حقوق یکسانی برخوردار شدند. به طوری که در برخی از آیات، زنان مخاطبان اصلی و مستقیم هستند.

زن در عصر جاهلیت هیچ حق مادی و مالی جدای از همسرش نداشت . اما در دوران اسلامی استقلال مادی پیدا کرده و حق ارث نیز به او داده شد و مانند مردان از حقوق مادی و وراثتی برخوردار گردید.

یکی از کارهای زشت مردان در دوران جاهلی زنده به گور کردن دختران بود، چرا که آنها را حزن و اندوه برای خانواده و مایه سرشکستگی و فقر می دانستند، تا اینکه خداوند در قرآن کریم نسبت به سرنوشت مردانی که زنان را زنده به گور می کردند، هشدار داد.

دین اسلام بر تساوی حقوق زن و مرد تأکید و اعلام کرد که زن و مرد از یک نطفه خلق شده اند و به وسیله آن دو زندگی ادامه می یابد و حیات بشریت کامل می شود. اسلام جاهلیت و افکار زشت آنها را از بین برد و عظمت و عزت زنان را گوشزد کرد، برای زن در مقام مادری و همسری ارزش و جایگاه بسیار والایی قرار داد و مانع آزار و اذیت آنها شد.

اینچنین اسلام در شریعت خود ضمن آزادی زنان از بندگی و بردگی در دوران جاهلیت حقوق بسیاری را به آنها اعطا کرده است، چرا که یک جامعه اسلامی نیازمند پیشرفت و ترقی است و بشریت به پشتوانه زنان رشد می کنند.

کد خبر 434061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha