۲۷ دی ۱۳۸۵، ۲۱:۱۸

گاردین :

سیستم جدید موشکی انگلیس به معنای تکثیر سلاح هسته ای است

سیستم جدید موشکی انگلیس به معنای تکثیر سلاح هسته ای است

گاردین در گزارشی درباره جایگزینی سیستم های موشکی جدید در انگلیس می نویسد که این جایگزینی به معنای تکثیر سلاح هسته ای در حهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزنامه دراین مطلب می نویسد: جایگزینی سیستم های موشکی "ترایدانت" به جای سیستم های پیشین سبب توسعه تکثیر سلاح های هسته ای و عمیق تر شدن وابستگی انگلیس به آمریکا خواهد شد.

گاردین بر اساس یک بررسی مقدماتی از آینده سیستم بازدارندگی انگلیس می نویسد: مخالفین تسلیحات هسته ای درکمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس گفتند که گزارش ماه گذشته دولت این کشور درخصوص بازدارندگی نسبت به این پرسش که چه نوع کلاهکی در موشک ها استفاده خواهد شد، پاسخی نداده است. 

"بروس کنت" یکی از مخالفین تسلیحات هسته ای و فعال در امورخلع سلاح درجمع نمایندگان گفت که گزارش دولت به این سؤال که مصداق بازدارندگی که دراین گزارش بکار برده شده کیست، این روند چگونه عملیاتی خواهد شد و با چه چیزی این رویکرد به اجرا گذاشته می شود پاسخی نداده است.

به عقیده کنت این گزارش همچنین چراغ سبزی را به دیگر کشورها می دهد.

"جان آینسلی" مخالف تسلیحات هسته ای از اسکاتلند نیز با اشاره به اصرار دولت تونی بلر درخصوص جایگزینی سیستم هدایت شونده ترایدانت و نرم افزار آن که گفته است اینها کاملاً انگلیسی هستند آن را زیر سؤال می برد و با استناد به اسناد محرمانه فاش شده ازسوی آمریکا نشان می دهد که انگلیس بیش از آنچه که دولت بلر گفته است به آمریکا وابسته خواهد شد.

درگزارش دولت بلر آمده است که کلاهک ها در داخل طراحی و ساخته می شود اما اسنادی که از سوی آمریکا منتشر شده، بیانگر این مهم است که آزمایش های مربوط به ترایدانت های انگلیسی و کلاهک های آمریکایی شبیه به یکدیدگر است.

کد خبر 436310

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha