۳۰ دی ۱۳۸۵، ۱۴:۰۴

برنامه‌های ماه محرم با محتوای غنی و ساختار جذاب ارائه می‌شود / شورای معارف سیما سعی در آسیب‌زدایی مداحی‌ها دارد

برنامه‌های ماه محرم با محتوای غنی و ساختار جذاب ارائه می‌شود / شورای معارف سیما سعی در آسیب‌زدایی مداحی‌ها دارد

دبیر شورای معارف سیما در نشست مطبوعاتی صبح امروز با ارائه توضیح درباره برنامه‌های محرم در شبکه‌های مختلف سیما، از پخش برنامه‌هایی با محتوای غنی و ساختار جذاب در این ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ویژه برنامه های ماه محرم شبکه های سیما صبح امروز با حضور پرویز فارسیجانی دبیر شورای معارف سیما و نمایندگان رسانه های گروهی برگزار شد. وی در ابتدا با اشاره به وظیفه خطیر رسانه در ارائه اهداف قیام امام حسین (ع) گفت: "برای ماه محرم امسال برنامه های متنوعی پیش بینی کرده ایم که برخی برنامه ها از امشب و برخی از فردا شب روی آنتن می رود. در دهه اول برنامه ها به اوج می رسد و بعد در شیبی ملایم ادامه پیدا می کند و در دهه آخر دوباره به اوج می رسد. با توجه به اینکه امسال به نام پیامبر اکرم (ص) نامگذاری شده، ما سعی کردیم محرمی شایسته برای مخاطبان شبکه های مختلف سیما ارائه دهیم."

فارسیجانی در ادامه افزود: "برای نخستین بار برنامه ریزی محتوایی، ساختاری و چینشی در برنامه های محرم انجام دادیم که بر مبنای اهداف شبکه های مختلف سیما تنظیم شده و معیارها را به برنامه سازان نیز اعلام کردیم. امسال از نظرسنجی های سال گذشته از مخاطبان، کارشناسان و اهالی رسانه برای تولید برنامه ها با سلایق مختلف استفاده کردیم. یکی از اقدامات ما در سال 85 هدفمند کردن برنامه ها بوده و اهداف هم بر مبنای فرمایشات امام (ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و دیگر بزرگان انتخاب شده است. امسال نظارت بر محتوای برنامه ها را به شکل منسجم تر با همکاری دستگاههای نظارتی سازمان دنبال می کنیم."

مشاور معاون سیما در امور فرهنگ و معارف اسلامی خاطرنشان کرد: "امسال قصد داریم برترین برنامه های محرم را در اولین فرصت بعد از ماه محرم و صفر اعلام کنیم. همچنین در ماه محرم روی خرافات و آسیب های عزاداری متذکر شدیم. از دیگر شاخص های مهم برنامه های محرم پخش نکردن روضه خوانی و مداحی های ضعیف و بی محتواست و نظارت جدی بر برنامه ها خواهیم داشت تا شاهد پخش مداحی های ضعیف نباشیم. نشست های مختلفی هم با مداحان برجسته برگزار و مطالبات رسانه را با آنها مطرح کردیم. انتظارات سیما برگرفته از نظرات مقام معظم رهبری و مراجع دینی است."

وی تاکید کرد: "امسال برنامه های روضه خوانی در سیما با روضه مشهور امام رضا (ع) پیرامون سوگ جدشان امام حسین (ع) شروع می شود. امیدوارم از این روضه در هیئت ها و مداحی ها استفاده و به عنوان یک سنت از آن استقبال شود. معاونت سیما تلاش کرده برنامه های محرم متنوع با محتوای غنی و ساختاری جذاب باشد، به همین دلیل قالب های مختلفی چون سخنرانی، گفتگو، میزگرد، ادعیه، زیارت، مرثیه خوانی، مداحی، برنامه های ترکیبی و نمایش را انتخاب کرده، حتی در برنامه های کودک و نوجوان و خانواده هم ویژه برنامه هایی برای محرم تهیه کرده ایم. قالب سخنرانی ها نیز متناسب با تعریف شبکه ها ارائه می شود تا بر مخاطبان تاثیر بگذارد."

وی ادامه داد: "سخنرانی ها شامل شبکه اول حجت الاسلام رفیعی 10 روز اول ساعت 10:30 و رحیم پور ازغدی هفتم تا دهم محرم، شبکه دو حجت الاسلام صحفی پنج روز اول و حجت الاسلام انصاری بحرینی پنج روز دوم ساعت 23:45، شبکه سه حجت الاسلام عالی ساعت شش صبح و حجت الاسلام انصاریان ساعت 12:35، شبکه چهار آیت الله جوادی آملی ساعت 19، شبکه تهران سیداحمد خاتمی ساعت 13:5 و سیدمهدی طباطبایی ساعت 6:30، شبکه جام جم آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصطفوی، حجت الاسلام فاطمی نیا، حجت الاسلامی انصاریان و دکتر محمدی، شبکه قرآن آیت الله مصطفوی، آیت الله جوادی آملی و حجت الاسلام هاشمی نژاد است."

فارسیجانی با اشاره به برنامه های میزگرد در شبکه های اول، جام جم و قرآن گفت: "دعای ندبه از شبکه های یک و قرآن پخش می شود. همچنین نماز ظهر عاشورا به صورت زنده از اماکن مذهبی از شبکه های مختلف سیما پخش می شود. شبکه اول از حرم امام خمینی (ره)، شبکه دو از حرم حضرت معصومه (س)، شبکه سه از مسجد بلال و شبکه تهران از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نماز ظهر عاشورا را روی آنتن می فرستند. شبکه های دیگر هم از اماکن مذهبی دیگر این برنامه را پخش می کنند."

دبیر شورای معارف سیما درباره برنامه های مداحی و مرثیه خوانی گفت: "این بخش از جذابترین و پربیننده ترین برنامه هاست که دبیرخانه شورای معارف سیما سعی در آسیب زدایی مداحی دارد. برنامه های مداحان برجسته به گونه ای در شبکه ها تنظیم کردیم تا از موازی بودن جلوگیری کنیم. زمان برنامه های محرم هم در قالب تیزر از امشب از تلویزیون پخش می شود. اول تا شش محرم دو مداحی، هفتم و هشتم محرم سه تا چهار مداحی و نهم و دهم محرم شش مداحی پخش می کنیم. شبکه اول ساعت 13:45 و 23:30، شبکه دو 18:15 و 20:45، شبکه سه 18:30 و 22:15، شبکه چهار 17:45 و 19:45، شبکه تهران ساعت 11:20 و 22:45 و شبکه قرآن ساعت 10:15، 13، 15:30، 18:15، 21 و 23 برنامه های مداحی را پخش می کنند."

وی خاطرنشان کرد: "اگر تغییراتی در برنامه ها صورت بگیرد در قالب زیرنویس اعلام می شود. علاوه بر آن در قالب برنامه های ترکیبی از شبکه اول "قصه عاشورا"، "آیین های عزاداری"، "خیمه وصل" و نمایش "آیینه"، شبکه دو تله تئاتر، شبکه سه تله تئاتر گکربلا از منظر اشقیا"، "شب و شور"، "پیام نینوا"، مجموعه "خانه دوست"، مستند "بوی بهشت" و "انصار حسینی"، شبکه چهار "میراث حسینی"، شبکه تهران "فرهنگ عاشورا"، سریال "مستانه"، "با کاروان" و "چکاوک"، شبکه جام جم میان برنامه کوتاه "خاک سرخ" و شبکه قرآن "محرم سرخ"، "ستارگان منظومه عشق"، "قافله عشق" و "صدف عشق" پخش می شوند."

وی اشاره کرد:"ما گزیده سیاست های محرم برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری از سال 68 تا کنون و رهنمودهای شهید مطهری را انتخاب کرده و چاپ می کنیم. همچنین میان برنامه هایی از فرمایشات امام (ره)، مقام معظم رهبری و شهید مطهری به صورت ویژه از شبکه های مختلف پخش می کنیم. مجموعه های "مستانه" از شبکه تهران و "جابربن حیان" از شبکه سه پخش می شوند."

فارسیجانی در پایان این نشست گفت: "ما برای مناسبت ها برنامه ریزی کردیم تا مجموعه های نمایشی در یک زمان مناسب برای مناسبت ها ساخته شوند تا محتوای غنی داشته باشند، حتی دبیرخانه شورای معارف سیما قصد دارد برای مناسبت ها سوژه های درجه یک برای کارهای نمایشی ارائه دهد."

کد خبر 437132

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha