۳۰ دی ۱۳۸۵، ۱۳:۵۴

واکنشهای بین المللی به آزمایش موشک ضد ماهواره چین ادامه دارد

واکنشهای بین المللی درباره اقدام چین مبنی بر شلیک موشک به یک ماهواره در مدار زمین و انهدام آن که برای اولین بار صورت گرفت، امروز نیز همچنان ادامه داشت .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان دفاعی و رسانه های هند امروز اعلام کردند که اقدام چین مبنی بر شلیک موشک به یک ماهواره تهدیدی برای برنامه فضایی هند است که درنظر دارد ماهواره های بدون سرنشین به کره ماه و سیاره مریخ اعزام کند .

روزنامه اکسپرس ایندیا در سر مقاله امروزخود درواکنش به آزمایش موشک ضد ماهواره چین نوشت:"این اقدام تهدیدی برای ابزارهای فضایی غیرنظامی درحال توسعه ماست و به اعتبار بازدارنده هسته ای ما لطمه وارد می کند و نشان دهنده نبود یک استراتژی فضایی نظامی در برنامه های دهلی نو است .

در این سرمقاله آمده است :"هند هم می تواند با تلاش فضایی نظامی بسیار قوی با همکاری آمریکا پاسخ دهد و یا اینکه تسلیم وضعیت یک قدرت درجه دو در آسیا شود .

بنابراین گزارش، دولت هند هنوز هیچ واکنش رسمی به این اقدام چین نشان نداده است .

شلیک موشک به یک ماهواره هواشناسی در فضا که توسط چین انجام شد و خبر آن توسط سازمانهای جاسوسی آمریکا در روز پنجشنبه منتشر شد؛ با واکنش واشنگتن و متحدانش در آسیا روبرو شد .

از سویی،تایوان نیز امروز ازاقدام چین درانهدام یک ماهواره در فضا، ابراز نگرانی کرد و آن را یک ثاثیر منفی بر صلح بین دو کشور و منطقه خواند .

از سویی روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی خواستار ممنوعیت بین المللی استفاده از تسلیحات ضد ماهواره در پی موفقیت اولین آزمایش موشک ضد ماهواره چین شد .

وزارت امورخارجه کانادا نیزبا انتشاربیانیه ای، آزمایش موشکی چین درانهدام یک ماهواره فرسوده هواشناسی را محکوم کرد .

از سویی ، روزنامه فایننشال تایمز امروز در سرمقاله خود نوشت : آزمایش موشکی چین در فضا به بازهای(جمهوریخواهان) آمریکایی این جرات رامی دهد که درباره تهدید استراتژیک چین برای آمریکا ابراز نگرانی کنند .

سرگئی ایوانف وزیر دفاع روسیه روز گذشته در واکنش به خبررسانه ها ، اولین آزمایش موشک چین در فضا را شایعه خواند .

وزارت امور خارجه چین امروز در پاسخ به موج اعتراض کشورهای غربی به اقدام این کشور در انهدام یک ماهواره خود اعلام داشت : هدف ما وادار کردن آمریکا برای انجام مذاکراتی در زمینه جلوگیری از ورود تسلیحات نظامی به فضا بود.

کد خبر 437133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha