۲۱ آذر ۱۳۸۲، ۱۳:۲۷

شوخي هاي كلامي زننده در سينما (6) :

سعيد عالم زاده : شوخي هاي كلامي از عناصر كارآمد در سينماي كمدي محسوب مي شوند

 سعيد عالم زاده : شوخي هاي كلامي  از عناصر كارآمد در سينماي كمدي محسوب مي شوند

شوخي هاي كلامي از عناصر كارآمد در سينماي كمدي محسوب مي شوند ولي بهتر است كه از اين عنصر در حد عرف اجتماعي استفاده شود .


سعيد عالم زاده كارگردان فيلم كمدي "  توكيو بدون توقف " در گفت و گو با خبرنگار هنري " مهر " با ذكر اين مطلب در باره اهميت وجود شوخي هاي كلامي در فيلم هاي كمدي سال هاي اخير گفت : فيلم هاي ايراني غالبا برديالوگ استوار است . پس بايد از بيشترين امكانات ديالوگ نويسي براي عرضه يك داستان جذاب بهره ببريم . در سينماي كمدي پتانسيل هايي چون شوخي هاي كلامي براي ايجاد فضاي طنز آميز بسيار كار آمد است ، ضمن اين كه در فرهنگ عمومي ما ايرانيان جوك گفتن مخاطب زيادي دارد . بنابراين مي توان از اين پديده نيز بهره لازم را برد . با اين كه گاهي از شوخي هاي كلامي استفاده هاي سطحي مي شود ولي ترجيح مي دهم در سينماي كمدي از اين امكان استفاده كنم .
كارگردان فيلم " توكيو بدون توقف " با اشاره به اين مطلب كه علاوه برشوخي هاي كلامي ، موقعيت ها و شوخي هاي شنيداري نيز از جمله عناصر موثر در جذب مخاطب است گفت : اين نوع موقعيت ها براساس سوء تفاهم هاي شنيداري و كلامي شكل مي گيرد . سوتفاهم هايي كه غالبا براي شخصيت هاي فيلم بوجود مي آيد نه براي تماشاگران فيلم . مهم اين كه  بستر استفاده از اين  ويژگي در فرهنگ عمومي ريشه دارد . ميزان استفاده از اين موقعيت ها نيز به نگاه عمومي بستگي دارد . غالبا شوخي هايي از اين دست در سينماي كمدي ايران  از جريان عمومي جامعه بسيار عقب تر و ملايم تر است .
وي در ادامه از تاثيرات ناگريز استفاده از شوخي ياد كرد و گفت : وقتي فرزندم د رباره يكي از شوخي هاي كلامي فيلم كه باعث خنده  تماشاگران شده بود سئوال كرد  مثل ديگر پدر و مادر ها با توضيحات بي ربط مسئله  را سر پوشيده نگه داشتم . اما اين دليل مناسبي براي حذف كامل شوخي هايي از اين دست نيست . الان كودكان پيشرو تر از بزرگتر ها شده اند . تفريح كودكان امروز كامپيوتر و اينترنت است . بنابراين نمي توانيم با روش هاي حذفي چيزي را كنترل كنيم . بهتر است پيش از هرچيز به فكر فرهنگ سازي براي مواجهه با اين جريان باشيم .



عالم زاده تصريح كرد : در سينماي كمدي دو نوع شوخي  كاربرد و جذابيت فراوان دارد؛ شوخي سياسي و شوخي جنسي . همانطور كه در لطايف نيز اين دو موضوع غالبا محور قرار مي گيرند . به دلايلي در سينماي ايران نمي توانيم وارد عرصه شوخي هاي سياسي شويم . استفاده از شوخي هاي جنسي نيز تا اندازه  معقول قابل اجرا ست . گرچه در نگاهي ديگر حذف كامل اين پتانسيل ها نيز شدني ا ست . مي شود با تفكر بيشتر ، صرف وقت و تلاش به دست آويز هاي تازه اي رسيد . در مورد " توكيو بدون توقف " وقتي فيلمنامه را خواندم شوخي هايي را حذف كردم  ولي شوخي هاي موجود به نظرم آزار دهنده نيامد . از نظر من معيار اين ارزيابي فرهنگ عمومي است .
اين فيلمساز جذب مخاطب را ديگر دليل گرايش به اين شوخي ها دانست و افزود : در سينماهاي جنوب و شمال شهر همچنين در اكران هاي خصوصي و دانشگاهي فيلم، مخاطبين بي شماري از اين شوخي ها استقبال كرده اند .  اگر بگويم بدون توجه به افزايش  جذب مخاطب اقدام به استفاده از اين عنصر كرده ام دروغ گفته ام .
وي  با تاكيد برعادي بودن اين شوخي ها  درجه بندي سني فيلم  را به عنوان راه حل جذب اعتماد خانواده ها غير ضروري دانست و گفت : نبايداين گونه فيلم ها با فيلم هاي زننده  قبل از انقلاب مقايسه شوند . ضمن اين كه امروز  در مقطعي زندگي مي كنيم كه با تغيير مناسبت ها لازم است شبكه آموزشي كشور براي  ارتقائ سطح فرهنگ تلاش كند . خودم به شدت نگران تاثيرات فرهنگي فيلم هستم ولي تصور مي كنم شوخي هاي فيلم نسبت به عرف اجتماعي صفر است .
سعيد عالم زاده در پايان با تشكر از خبرگزاري " مهر " كه متولي طرح مسئله شده است گفت: اين كه من مي ايستم و از فيلمي كه ساخته ام دفاع مي كنم به خاطر تعلقات جدي ام در  عرصه سينما است وگرنه  مي توانستم  از ورود به اين بحث طفره بروم . 
کد خبر 43800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha