۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی:

۳۶۹میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان جنوبی صادر شد

۳۶۹میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان جنوبی صادر شد

بیرجند- مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: طی پنج ماهه نخست امسال ۳۶۹میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی خاشی صبح چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طی پنج ماهه نخست سال جاری در مجموع کالاهای خروجی از طریق گمرکات استان از لحاظ ارزشی ۳۶۹ میلیون دلار و از نظر وزنی یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: کالاهای خروجی از گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۲۰ درصد و از نظر وزنی ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون صادرات قطعی از گمرک ماهیرود در مجموع ۷۷ میلیون دلار با وزن ۶۵۵ هزار تن بوده است، افزود: این صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی از استان سیمان، گازوئیل، خوراک دام، سیفی جات و برخی اقلام خوراکی مجاز بوده است، گفت: این کالاها به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر شده است.

خاشی با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی مربوط به تولیدات سایر استان ها ۲۹۱ میلیون دلار با وزن یک میلیون و ۱۵ هزار تن بوده است، عنوان کرد: کالاهای صادراتی از سایر استان ها نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۲۲ درصد و از نظر وزنی ۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۲۰ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش سه میلیون و ۲۴۳ هزار دلار با وزن یک هزار و ۴۳۸ تن داشته ایم، اظهار داشت: عمده کالاهای وارداتی به استان برنج، دستگاه دمنده گاز، تجهیزات صنعتی مربوط به زه کشی گاز، احشام و شاهدانه بو داده از کشورهای پاکستان، افغانستان و چین بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری همچنین ۵۷ فقره اظهار نامه صادراتی به ارزش دو هزار و ۳۰۰ دلار داشته ایم، بیان کرد: این صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۸۲ درصد و از نظر وزن ۱۲۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه گمرک در فرودگاه بین المللی بیرجند به خصوص در ایامی که سفر خارجی انجام می شود، استقرار دارد، افزود: از ابتدای امسال ۷ هزار و ۷۳ نفر مسافر ورودی و ۱۰ هزار و ۱۷۱ نفر مسافر خروجی از فرودگاه بیرجند و مرز ماهیرود داشته ایم.

خاشی ادامه داد: عمده مسافران خروجی از فرودگاه بیرجند زوار عتبات عالیات و بیت الله الحرام و از مرز ماهیرود اتباع افغان هستند.

وی با اشاره به عبور کالاهای ترانزیت خارجی از مرزهای استان خراسان جنوبی، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۴ کامیون ترانزیت خارجی با وزن ۱۷۶ هزار تن داشته ایم.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه عمده کالاهای ترانزیت از مرز استان شامل گوشت مرغ، روغن موتور، قطعات مستعمل و گاز مایع بوده است، اظهار داشت: این کالاها از کشورهای برزیل، ترکیه، عراق، عمارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان و چین از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی با اشاره به اینکه گمرک مرزی ماهیرود برای ۹ قلم از کالاها مجاز به انجام تشریفات ترانزیت است، بیان کرد: این کالاها شامل مشتقات نفتی، کود، لاستیک، چای، برنج، انواع غلات و حبوبات و انواع مصالح ساختمانی است.

خاشی با بیان اینکه اداره کل گمرکات تنها در محوطه های گمرکی مجاز به رصد و بررسی کالاهای قاچاق است، افزود: خوشبختانه در سال جاری پرونده عمده ای در خصوص قاچاق کالا در حوزه گمرکات نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت های گمرک در منطقه ویژه و مرز ماهیرود است، گفت: خوششبختانه در بیرجند مشکل خاصی از حیث زیرساختی وجود ندارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه تفاهم نامه ای بین گمرک و استانداری در سال ۹۰ منعقد شده که بر اساس آن مقرر شد شش هکتار زمین در مرز ماهیرود به گمرک اختصاص یابد، عنوان کرد: طی دو ماه گذشته با پیگیری های انجام شده از محل تبصره یک ماده ۶۹ اقدامات خوبی انجام شده و بلافاصله پس از تایید زمین به گمرک عملیات عمرانی آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم شرایط اقتصادی کشور به سمتی پیش رود که دستگاه ها بتوانند پروژه ها را به موقع به سرانجام برسانند، اظهار داشت: عملیات عمرانی مجتمع ۱۷ هکتاری گمرک در مرک با اعتبار ۱۸ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خاشی ادامه داد: اپیلیکشین گمرک موبایلی پیش بینی شده که تمام خدمات گمرکی در این برنامه تعریف شده و در هفته دولت از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که گمرک و سایر سازمان ها به ویژه در مرز ماهیرود با آن مواجه هستند، بحث نیروی انسانی است، افزود: انتظار می رود به فراخور توسعه فعالیت ها نیروی انسانی نیز بهرت شود چراکه این تعداد نیرو کفاف نمی دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه گمرکات استان نیاز به مجوز استخدام دارد، گفت: پرسنل در مرز ماهیرود و شهرستان بیرجند بسیار سختی می کشند لذا باید چاره ای برای استخدام نیروهای بومی در سازمان های گمرک استان اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه پرسنل گمرکات در بحث امکانات ایاب و ذهاب در مضیقه هستند، عنوان کرد: علی رغم اینکه ۲۰۴ پست برای استان پیش بینی شده است اما تنها ۱۱۰ پست وجود دارد.

کد خبر 4388759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha