۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲:۰۹

اوکراین یک موشک جدید کروز را با موفقیت آزمایش کرد

اوکراین یک موشک جدید کروز را با موفقیت آزمایش کرد

یک شرکت تسلیحاتی دولتی در اوکراین از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک کروز ضد کشتی موسوم به «نپتون» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، یک شرکت دولتی تولید کننده تسلیحات دفاعی در اوکراین اعلام کرد که یک موشک کروز جدید موسوم به «نپتون» را با موفقیت آزمایش کرده است. این موشک کروز ضدکشتی و مادون صوت با بُرد ۲۸۰ و ۳۰۰ کیلومتر (۱۷۴ و ۱۸۶ مایل) از قابلیت هدف قرار دادن مواضعی در مسکو، پایتخت روسیه برخوردار است.

طبق پروژه پدافند موشکی مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، این موشک در «مدلهای مختلف زمینی، دریایی و هوایی طراحی و تولید می شود».

رسانه های خبری نیز به نقل از یک کارشناس حوزه دفاعی اوکراین گزارش دادند که کلاهک این موشک دارای گلوله افشان با قابلیت انفجار بالاست.

یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دی سی نیز می گوید که این موشک کروز به لحاظ بصری مشابه موشک «خا- ۳۵» روسیه است.

«الکساندر تورچینوف» کفیل سابق رئیس جمهور اوکراین و دبیر کنونی شورای امنیت و دفاع ملی این کشور پس از انجام این آزمایش موفقیت آمیز اعلام کرد که این موشک ضد کشتی از این قابلیت برخوردار است که «در صورت استفاده دشمن از پلهای استراتژیک و گذرگاههای کشتی برای حمله به اوکراین، این پلها و گذرگاهها را منهدم سازد».

وی در ادامه افزود: «موشکهای کروز اوکراین استحکامات دفاعی قابل اتکایی را در دریای سیاه و سواحل آزوف فراهم می کنند و در صورت لزوم، عبور و مرور کشتی های متخاصم را در فاصله حداکثر ۳۰۰ کیلومتری و حتی در بنادری که لنگر انداخته اند، تحت الشعاع قرار می دهند».

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه با ادعای حملات مکرر روسیه به ترانزیت بین المللی در دریایی آزوف و تنگه کرچ، این اقدام مسکو را به باد انتقاد گرفت. «هیتر نائورت» سخنگوی کاخ سفید نیز مسکو را به تلاش برای برهم زدن ثبات در اوکراین متهم کرد و ادعا کرد که به تازگی ۱۶ فروند کشتی تجاری از دسترسی به بنادر اوکراین منع شده اند.

نائورت با انتشار بیانیه ای مدعی شد: «اقدامات روسیه در جهت مانع تراشی بر سر راه ترانزیت دریایی نمونه های دیگری از پویش کنونی مسکو برای تضعیف و بی ثبات سازی اوکراین و همچنین نشان دهنده بی توجهی روسیه به هنجارهای بین المللی است».

کد خبر 4389732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha