۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷

آیت الله مکارم شیرازی:

هیچ موضوعی جز ولایت امام علی(ع) نمی‌تواند شأن نزول آیه تبلیغ باشد

هیچ موضوعی جز ولایت امام علی(ع) نمی‌تواند شأن نزول آیه تبلیغ باشد

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه دینی که رسالت و ولایت در آن نباشد نقصان دارد، گفت: هیچ موضوعی جز ولایت امیرمؤمنان(ع) نمی‌تواند شأن نزول آیه تبلیغ باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح شنبه در نخستین جلسه درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار شد، تقارن آغاز سال تحصیلی حوزه با ایام غدیر را به فال نیک گرفت و برای عموم طلاب و فضلای حوزه در سال جدید تحصیلی آرزوی توفیق کرد.

وی با گرامیداشت عید سعید غدیر خم، به تفسیر آیه ۶۷ سوره مائده، «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» پرداخت و شأن نزول آیه شریفه را واقعه غدیر و اعلام جانشینی مولا علی(ع) دانست.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: این آیه شریفه از مهم‌ترین آیات مربوط به ولایت مولا علی (علیه السلام) است و اگر تعصبی در آن نباشد باید آن را پذیرفت.

وی تصریح کرد: این آیه که بر پیامبر(ص) نازل شد معادل و همسنگ رسالت پیامبر(ص) است زیرا  اگر نسبت به ابلاغ آن اقدام نمی‌شد رسالت پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام نشده بود، چه مطلبی این قدر اهمیت دارد که همسنگ رسالت است؟

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فراز دوم این آیه گفت: قرآن می‌فرماید: «واللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ؛ خداوند تو را از هر خطری در ابلاغ این مسئله حفظ خواهد کرد». این فراز نشان می‌دهد خطراتی پیامبر(ص) را در ابلاغ این رسالت تهدید می‌کرده، این مسئله یقینا دشمنانی داشته و خدا می‌فرماید ما تو را حفظ می‌کنیم و این موضوع مهم را ابلاغ کن.

وی در تفسیر فراز پایانی این آیه، بیان داشت: قرآن تهدید می‌کند اگر کسانی به انکار و عداوت برخیزند در مسیر کفر قرار می‌گیرند، «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» بزرگان مفسران اهل سنت وقتی به این آیه رسیده‌اند در تفسیر آن حیران شده‌اند.

این مفسر قرآن کریم با تأکید بر این که موضوعی جز ولایت تفسیر این آیه نمی‌تواند باشد، گفت: بیان گویای قرآن در مسئله ولایت است، هیچ تفسیری جز این نمی‌شود برای این آیه ذکر کرد و ما افتخار می‌کنیم که مستند ما در مسئله ولایت چنین آیاتی است.

وی تأکید کرد: دینی که رسالت و ولایت در آن نباشد نقصان دارد، اگر هیچ دلیلی برای مساله ولایت جز این آیه نباشد به عقیده ما کافی است، چون هیچ جوابی در مقابل آن نمی شود داد، ویژگی های سه گانه ای دارد که تنها و تنها بر مساله ولایت  منطبق است.

کد خبر 4390905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha