۶ بهمن ۱۳۸۵، ۱۱:۳۸

/ فلسفه نهضت عاشورا - 3 / حجت الاسلام ابراهیمی در گفتگو با مهر:

ایجاد حکومت اسلامی از اهداف نهضت عاشورا بود

ایجاد حکومت اسلامی از اهداف نهضت عاشورا بود

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه ایجاد حکومت اسلامی یکی از عوامل قیام امام حسین(ع) به شمار می رود، گفت: امام حسین (ع) در پی تشکیل حکومت اسلامی بود تا ارزشهای آن را تبیین و از نهادینه شدن حرکتهای ضد اسلامی جلوگیری شود .

حجت الاسلام حسین ابراهیمی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فلسفه عاشورا در حقیقت اهداف و انگیزه های امام حسین (ع) را تشکیل می دهد، اظهار داشت: هدف امام حسین از این حماسه بزرگ و قیام عاشورا بی سابقه و بی نظیر بوده است، یعنی ایستادگی جمعیت کم مقابل جمعیت انبوه، هدف بسیار مقدسی داشته است.

وی با بیان اینکه 3 نکته در شکل گیری قیام امام حسین بسیار مهم بوده است، گفت: نکته اول اینکه آن حضرت سعی در اصلاح جامعه داشت تا مفاسدی را که به نام اسلام در جامعه به وجود آمده را برطرف کند، چرا که بدعتها به حدی زیاد شد که اصل اسلام گم شده بود .

حجت الاسلام حسین ابراهیمی در ادامه افزود: در این شرایط یزید که انسانی فاسد بود، می خواست از امام حسین(ع) بیعت بگیرد، اما امام با بیان مفاسد یزید و اینکه خود از خاندانی پاک و طاهر است به تبیین مفاسد یزید پرداخت و گفت: انسانی مانند من با تو بیعت نمی کند. 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه اولین انگیزه امام حسین(ع) اصلاح جامعه بود، یادآور شد: امام حسین در فرازهایی از سخنان خود فرمود "برای من حکومت و مظاهر مادی دنیا ملاک نیست، بلکه هدف من اصلاح شهر و جامعه اسلام است تا به واسطه آن پرچمهای هدایت را در سرتاسر جهان بر افرازم ". بنابراین هدف ایشان از اصلاح جامعه، ایجاد جامعه ای مبتنی بر ارزشهای اسلامی بود.

وی ایجاد حکومت اسلامی را عاملی دیگر برای قیام امام سوم برشمرد و اظهار داشت: ایجاد حکومت اسلامی با برنامه از دیگر اهداف امام حسین(ع) به شمار می رود. از این رو نماینده خود را به کوفه اعزام کرد تا از آنها بیعت بگیرد و به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بود تا ارزشهای حکومت اسلامی تبیین و حرکتهای ضد اسلامی نهادینه نشود.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی مسئله امر به معروف و نهی از منکر را عاملی دیگر برای ایجاد قیام امام حسین خواند و تصریح کرد: این حکومت ویژگیها و خصیصه هایی دارد که با همه قیامها متفاوت است، زیرا اخلاص بسیار زیاد با هدف رسیدن به خدا و طلب رضای او در آن موج می زد. امام، رهبر اخلاص بود که تنها برای رضای خدا این قیام را انجام داد، ما نمی یابیم هیچ قیام و نظامی که اینچنین با اخلاص و برای رضای خدا باشد.

وی در ادامه ذلت ناپذیری را از ویژگیهای قیام امام حسین (ع) اعلام کرد د و یاد آور شد: از نشانه های ذلت ناپذیری قیام آن حضرت این بود که برای هیچ چیز سر تعظیم فرود نمی آورد . در واقع امام حاضر بود کشته شود اما تن به ذلت ندهد و از شعارهای وی این بود که مرگ با عزت را بهتر از زندگی پر از ذلت می دانست. در واقع می توان گفت که قیامی با چنین ویژگیها و اهدافی و با این پاکی و قداست در تاریخ بشریت بی نظیر است و در پیام امام خمینی(ره) که گفت هر چه داریم از محرم و صفر است نشانگر شایستگی الگو شدن امام حسین (ع) برای همه جوامع آزاده اسلامی است.

کد خبر 439700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha