به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه اول نماز جمعه تهران، ضمن توصیه نمازگزاران به تقوای الهی، به تحلیل ابعاد مختلف حادثه کربلا پرداخت.
وی با تاکید بر این نکته که حادثه عاشورا معجزه تاریخ است،اظهار داشت: حقیقتا حادثه عاشورا معجزه تاریخ است، تحلیل مادی آن ممکن است ولی باید حتما با کمک مسائل غیبی و الهی این بحث را یک جمع بندی کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در حادثه کربلا که بعد از گذشت 1400 سال ، امروز ، نوتر از روز حدوث اش است و پیش یینی می شود که حادثه کربلا همیشه هم اینطور باشد، چون عوامل انگیزه قیام اباعبدالله همیشه وجود دارد و همیشه عده ای هستند در تاریخ که آن دیکته ای را که امام فرموده اند، را بنویسند.
وی افزود: در مسئله عاشورا هم مسائل طبیعی یعنی رودیدادهای طبیعی تاریخی دیده می شود و هم مسائل غیرطبیعی و تقدیر الهی، اصل مسئله این است که از لحاظ منطقی، حادثه کربلا یک حرکت سیاسی -اجتماعی دینی و عقلانی و قابل قبول برای محققان تاریخ.، البته اگر اساس این بر تدبیر الهی باشه و طراحی اش از آسمان باشد جور دیگری هم می شود تحلیل کرد.
هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این نکته که تحلیل حادثه عاشورا باید بیشتر روی مسائل طبیعی صورت بگیرد، اظهار داشت: اینکه بعد از گذشت 50 سال از رحلت پیامبر ،کار اسلام به جایی رسیده که حکومت بطور موروثی نصیب یزیدی می شود که بدتر از آن نمی شود پیدا کرد و این تعبیر خود اباعبدالله(ع) است که گفته است اگر امت گرفتار یک حاکمی مثل یزید بشود باید با اسلام وداع کرد.
خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: در آن دوران خلافت موروثی شده بود و دیگرامیدی به کسی نبود،حرف و عمل اباعبدالله(ع) در این راه موفق هم بوده است چون هم یزید را از پای درآورد و هم بنی امیه را در تاریخ منهدم کرد و آن تفکر از جامعه رفت و هم راهی باز کرد که در برابر حکومتها بتوانند راه خودشان را پیدا کنند.
هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اباعبدالله(ع) محبوب ترین و عزیزترین شخصیت آن روز دنیای اسلام بود، چون منصب واقعی امامت از یک طرف و از سوی دیگر شخصیت امام هم شخصیتی مبرز و محبوب و شجاع و صریح در جامعه اسلامی شناخته می شد، مهمترین مسئله سیاسی آن روز تحمیل یزید بر جامعه اسلامی بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: حتی اگر فرض کنیم که امام حسین (ع) دستورات غیبی نداشت ،در برابر این شرایط چه باید چه می کرد؟ شخصیتی مثل امام حسین با آن موقعیت ، باید از بیعت امتناع می کرد و اگر بیعت نکردن منجر به درگیری شد، این را باید بپذیرد؟ این چیزی است که منطق و حکمت هم آن را می پذیرد و حرکت امام را تایید می کند.
به گزارش مهر وی تصریح کرد: اگر دیگران اگر نیامدند و همراهی نکردند خطا کردند و اباعبدالله(ع) کار درست را انجام دادند.
هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع سیاسی زمان حادثه کربلا، گفت: جای مناسب حرکت سیاسی امام،کوفه بود چون مردم کوفه اکثریت شیعه و دسوتدار اهل بیت بودند،اما وقادار عمیق نبودند ولایت شان سطحی بود و آنها دعوت کرد و امام هم قبول کرد.
وی با اشاره به حرکت خاص امام حسین(ع) در حج،گفت: ایشان در مکه هم تهدید می شد، با آن نوع حرکت خاص در مکه یک شوک روانی بر امت اسلامی وارد کردند و در نهایت مبارزه پیروز می شوند و حکومت یزید را به زمین می زنند.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: فرض کنید امام شهید نمی شدند و ایشان مثلا 10 سال یا 20 سال عمر طبیعی می کردند ، چه می خواستند بکنند؟ وجودشان مثل یک آفتابی بخشی از کشور را روشن می کرد اما آیا کافی بود؟ در حرکت اول و ظاهری مردم را هدف می گیرند که حکومت مردمی و اسلامی تشکیل بدهند و قلوب مردم را تا همیشه تاریخ تصرف و جذب بکند. اگر این فرض را بپذیریم هیچ نکته غیر منطقی وجود ندارد.
وی افزود: ایشان می دانست که با این حرکت این قلوب جذب می شود و نفرت ها را به سمت حکومت های ظالم روان خواهد کرد. اباعبدالله(ع) هردو احتمال را مطرح می کنند، یعنی هم احختمال پیروزی و هم احتمال شهادت، و کسانی که انگیزه پیروزی همراه ایشان آمده بودند ریزش کردند ولی آنهایی که باید بمانند و بایستی شهید شوند ،ماندند.
هاشمی رفسنجانی ادامه داد: امام حسین(ع) با آن حرکت خود، آنچنان سرباز گریری کرد که هرروز هزاران سربازجدید به این جبهه ملحق می شود. امام حسین برای به زیر کشیدن دیو ستم قیام کرد وتا وقتی که ظلم در جهان است، این حرکت اباعبدالله(ع) ادامه دارد.
خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به ذکر مصائب اهل بیت و امام حسین (ع) پرداخت که با تاثر و ابراز احساسات نمازگزاران نیز مواجه شد.
نظر شما