۶ بهمن ۱۳۸۵، ۲۰:۰۵

با تاکید بر ضرورت حفظ توان هسته ای این کشور؛

وزیر دفاع انگلیس استفاده کشورش از تسلیحات هسته ای را بعید ندانست

وزیر دفاع انگلیس استفاده کشورش از تسلیحات هسته ای را بعید ندانست

وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد که کشورش در شرایط بسیار حاد استفاده از تسلیحات هسته ای را برای دفاع از خود مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از بی بی سی، دس براون گفت : جایگزینی تسلیحات هسته ای یک اقدام معقول و شیوه ای برای مقابله با تهدیدات روز افزونی است که کشورش از خارج با آن رو به رو است.

وی با طرح ادعای موهوم مبنی بر اینکه کشورهایی مانند ایران و کره شمالی می توانند تهدیدی برای انگلیس باشند، اظهارداشت : متاسفم که تصور بازدارندگی با جنگ سرد پیوند خورده است.

اظهارات وی درباره بحث های مربوط به ساخت نسل جدید زیردریایی های هسته ای ترایدانت می باشد.

وزیر دفاع انگلیس گفت : به باور من زیردریایی های اتمی بهتر از ساخت یک پایگاه زمینی (خشکی) برای بازدارندگی است و این سیستم های زیر دریایی همچنین به سختی می تواند از سوی دشمنان مورد هدف قرار دهد.

براون همچنین خودداری انگلیس از نابود کردن تسلیحات اتمی و حتی اقدام به نوسازی آنها را از یک سو و تلاش برای ممانعت کشورهای دیگر از دستیابی به این فناوری از سوی دیگر را رفتاری دوگانه و ریاکارانه ندانست.

وزیر دفاع انگلیس که امروز پنجشنبه در دانشگاه "کینگز کالج " لندن  سخنرانی می کرد، با تاکید بر لزوم حفظ توانایی تسلیحات هسته ای کشورش همچنین گفت : تسلیحات هسته ای ذاتاً سلاح های اهریمنی نیستند.به گفته وی این تسلیحات در برخی مواقع می توانند نقش مثبتی را بازی کنند، اما مسلماً آسیب زیادی را نیز به همراه دارند.

دولت تونی بلر اعلام کرده است که در صدد است در سال 2024 و پیش از پایان عمر مفید موشکهای اتمی ترایدانت و زیردریایی های حامل آنها بنام "ونگوئرد" (پیشگام) نسبت به جایگزینی آنها اقدام کند.

بسیاری از فعالان ضد تسلیحات هسته ای در انگلیس، این طرح دولت را در تضاد با تعهدات این کشور در چارچوب "پیمان منع تکثیر تسلیحات هسته ای"(ان پی تی) توصیف می کنند که بر خلع سلاح زرادخانه های هسته ای و عدم توسعه آنها تصریح دارد.

این درحالی است که براون با اشاره به اینکه تعداد کشورهایی که دارای تسلیحات هسته ای هستند؛ رو به افزایش است؛ تلاش های بین المللی برای ممانعت از تکثیر سلاح های هسته ای را روندی شکست خورده توصیف کرد.

وزیر دفاع انگلیس با حمایت از نوسازی تسلیحات هسته ای این کشور و در واکنش به مواضع مخالفان مدعی شد : دورویی در سیاست هسته ای ما وجود نداشته و حفظ توانایی هسته ای انگلیس کاملاً در جهت تمام تعهدات قانونی و بین المللی است.

وی ادعا کرد: انگلیس اعتبار بسیاری در عمل به تعهدات خود بر اساس معاهده منع گسترش هسته ای داشته و ما نقش بزرگی در مذاکرات بین المللی داریم.

طرح نوسازی جنگ افزارهای هسته ای انگلیس 4 فروند زیردریایی ونگوئرد شامل می شود که حامل موشکهای اتمی ترایدانت هستند؛ هزینه اجرای این طرح که به کارگیری نسل جدید کلاهک های اتمی را در بر می گیرد؛ در دوره زمانی 20ساله حدود 25 میلیارد پوند برآورد شده است که این امر مخالفت های  زیادی را در داخل به دنبال داشته است.

در همین رابطه، تا کنون شماری از سیاستمداران از جمله یک صد نفر از نمایندگان عضو حزب کارگر با پیشنهاد دولت برای تغییر ساختار دفاع هسته ای این کشور مخالفت کرده اند.

عمر 4 فروند زیردریایی ونگوئرد که حامل موشکهای دارای کلاهکهای اتمی ترایدانت هستند- بین سال های 2020 تا 2026 به پایان می رسد کارایی مفید کلاهک های این موشکها که ساخت آمریکا بوده و از سال 1994 نصب شده اند تا سال 2024 اعلام شده است.

مخالفین همچنین بر این نکته تاکید دارند که نوسازی این سیستم می تواند انگلیس را به آمریکا وابسته تر کند.

"جان آینسلی" مخالف تسلیحات هسته ای از اسکاتلند نیز با اشاره به اصرار دولت تونی بلر درباره جایگزینی سیستم هدایت شونده ترایدانت و نرم افزار آن که گفته است اینها کاملاً انگلیسی هستند، آن را زیر سؤال می برد و با استناد به اسناد محرمانه فاش شده ازسوی آمریکا خاطر نشان می کند که انگلیس بیش از آنچه که دولت بلر گفته است به آمریکا وابسته خواهد شد.

درگزارش دولت بلرآمده است که کلاهک ها در داخل طراحی و ساخته می شود، اما اسنادی که از سوی آمریکا منتشر شده است، بیانگر این مهم است که آزمایش های مربوط به ترایدانت های انگلیسی و کلاهک های آمریکایی شبیه به یکدیگر است.

بر اساس این گزارش، صرف بودجه 25میلیارد پوندی تاثیری بر وضعیت دفاعی یا رویارویی با چالشهای کنونی جهانی نظیر تهدیدات تروریستی نخواهد داشت.

کد خبر 440014

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha