۹ مهر ۱۳۹۷، ۸:۵۳

نقد برنامه‌های اسپانسرمحور تلویزیون-۵

بدون اسپانسر باید قید تولید را بزنید/ خدشه به استقلال برنامه‌ساز

بدون اسپانسر باید قید تولید را بزنید/ خدشه به استقلال برنامه‌ساز

احمد درویشعلی پور کارگردان برنامه های حوزه کودک می گوید ورود بی رویه اسپانسرها به تولید برنامه های تلویزیونی باعث مخدوش شدن استقلال برنامه سازان می شود و محتوا را جهت دهی می کند.

احمد درویشعلی‌پور کارگردان مجموعه «محله گل و بلبل ۲» که چند سالی است ویژه گروه سنی کودک از شبکه ۲ روی آنتن می رود در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضور اسپانسرها برای تولید برنامه های کودک بیان کرد: اکنون شرایط اقتصادی به گونه ای است که تولیدات تلویزیونی نمی توانند بدون اسپانسر به حیات خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: برنامه ما هم از این قاعده مستثنی نیست با این حال سعی کردیم از اسپانسرها و ارگان هایی کمک بگیریم که با حوزه کودک بی ربط نباشند و با نیازها و مسایل مربوط به فرهنگسازی برای کودکان همخوانی داشته باشند.

کارگردان «محله گل و بلبل» با اشاره به یکی از اسپانسرهای این برنامه اظهار کرد: شهرداری اسپانسر فصل اول این مجموعه بود و ما سعی کردیم در برنامه درباره خیلی از موارد و مهارت های زندگی که بچه ها با آنها سر و کار دارند، صحبت کنیم مثلا تفکیک زباله، توجه به خطوط سفید در راهنمایی و رانندگی و... از جمله این مسایل بود و شعار برنامه را هم «آسمانی آبی و زمین پاک» انتخاب کردیم.  

وی اضافه کرد: با این حال اینکه شما بتوانید اهداف اسپانسر را با اهداف و دغدغه های برنامه خود منطبق کنید کار سختی است و طبیعتا بهتر است تولیدات تلویزیونی اسپانسر نداشته باشند چون باید اهداف و خواسته های انها را هم پوشش دهید و این کار دست و بال نویسنده را می بندد.

درویشعلی پور با اشاره به نبود بودجه در تلویزیون عنوان کرد: شما مجبورید درنهایت سراغ اسپانسر بروید چون چاره دیگری ندارید و یا باید با اسپانسر کار کنید و یا قید ساخت برنامه را بزنید. تلویزیون بودجه لازم را ندارد و تقریبا می توان گفت بیشتر کارهایی که از تلویزیون پخش می شود باید یک حامی مالی داشته باشد.

وی که کارگردانی برنامه های عموپورنگ را برعهده داشته است درباره اهمیت حفظ استقلال در برنامه ها توضیح داد: ما هرچه در کودکی یاد بگیریم همان نهادینه می شود و هر چه در این سن بکاریم، بچه ها در بزرگی برداشت می کنند پس این سن و سال بسیار اهمیت دارد اما تلویزیون برای تولید کار کودک در مضیغه مالی است. حوزه های دیگر هم نه به این حوزه توجه می کنند و نه برای آن هزینه ای صرف می کنند.

درویشعلی پور در پایان درباره حضور اسپانسرها برای ساخت برنامه کودک گفت: اسپانسر به ساخت و تولید آثار کمک می کنند ولی درنهایت برنامه ساز را محدود هم می کند و با توجه به قراردادی که تلویزیون تنظیم می کند شما هم تاثیر می گیرید و استقلال شما در تعیین موضوع و جهت دهی بار دراماتیک برنامه گرفته می شود.

کد خبر 4404439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha