۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۰۵

شب غمگین کرمانشاه؛

سکوت شهر در شام غریبان حسین (ع)

سکوت شهر در شام غریبان حسین (ع)

کرمانشاه- مراسم شام غریبان امام حسین (ع) با حضور کرمانشاهی‌ها در جای جای شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شام غریبان سحر ندارد؛  شبی تیره‌تر از سیاهی است که عمقش را هیچکس نمی‌تواند درک کند، شبی که خاندان آل‌الله به اسارت می‌روند به دست لشکریانی که پستی و شقاوتشان تا ابد در تاریخ ثبت شده است.

شام غریبان نخستین شب عزا و سوگ خاندان پیامبر (ص) پس از شهادت سید الشهداء (ع) است. شبی جانسوز که در آن تلخترین لحظات بر خاندان اباعبدالله (ع) گذشته است.

آیین شمع روشن کردن که یادآور شام تاریک و بدون روشنایی فرزندان اهل بیت امام حسین (ع) هم به نوعی هم دردی با این خاندان تبدیل شده و کرمانشاهیان امشب را با روشن کردن شمع با زینب کبری (س) به سوگ نشستند.

در این مراسم عزاداران حسینی با در دست داشتن شمع‌های روشن اقدام به عزاداری در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌کردند و اشک ریزان در مسیرهای مشخص شده حرکت می‌کردند.

رسم شام غریبان امام حسین(ع) در راستای همدردی با کودکان امام حسین(ع) انجام می‌شود و عزاداران با روشن کردن شمع، به صورت نمادین راه را برای طفلان غریب شهدای کربلا که این ساعات در آغاز اسارت به سر می‌برند روشن می‌کنند.

برگزاری مراسم شام غریبان یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین (ع) و اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلاست که غروب عاشورا، بی‌پناه و در دل تاریکی شب مانده بودند.  

شیعیان اغلب با روشن کردن شمع در تاریکی، این شب را متفاوت‌تر از شب‌های دیگر محرم عزاداری می کنند.

کد خبر 4407870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha