۱۱ بهمن ۱۳۸۵، ۱۶:۱۵

تجلیل از شاعران جوان عاشورایی در همایش لاله های اندیشه

همزمان با سالروز شهادت سید الشهداء و 72 تن از یارانش از شاعران جوان عاشورایی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در همایش ادبی و شب شعر عاشورایی لاله های اندیشه که با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران ادبیات دینی وآیینی در سالن اجتماعات  فرهنگسرای تفکر برگزار شد هشت تن از جوان ترین شاعران ادبیات عاشورایی پس از قرائت سوگ سروده های خود مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این همایش علاوه بر شعر خوانی، اساتید و پژوهشگران حاضر به تجلیل ادبیات سید الشهداء و فلسفه قیام تاریخی امام سوم شیعیان پرداختند.

جواد مقامی رئیس انجمن وحدت بین اندیشه ها و ادیان در تجلیل ابعاد عاشورا گفت: چهار نگاه عمده به قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا وجود دارد که شامل نگاه اسطوره ای، عرفانی، تاریخی و ایدئولوژیک است و هر یک در جای خود قابل توصیف و بررسی بسیار می باشد، اما نگاه عرفانی، به زیبایی تمام دلدادگی سید الشهداء را به خالق هستی ترسیم می کند و ا ز این منظر حرکت امام حسین (ع) مصداق بارزعشق عرفانی است.

در این همایش همچنین اکبر بختیاری، رئیس فرهنگسرای تفکر طی سخنانی از قیام سید الشهداء (ع) به عنوان تفکر پرانگیزه ترین واقعه تاریخ یاد کرد و افزود: تفکر درباره رسالت انسان کامل، خویشتن شناسی و در نهایت رسیدن به معرفت راستین پیام هایی هستند که هم چون خورشیدی در آسمان کربلا می درخشد.

دکتر سید حبیب نبوی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه عرفان و ادبیات دینی و آیین نیز طی سخنانی بر بازخوانی مستمر واقعه عاشورا به دلیل همه زمانی بودن و همه مکانی بودن آن تاکید کرد و اظهار داشت: توجه به حماسه کربلا صرفا احساسی از امام حسین (ع) و قیام او به ما می دهد، در حالی که ادبیات سید الشهدا (ع) پیش از واقعه عاشورا و در سراسر زندگی او همان ادبیاتی است که در کربلا به کار می برد.

قرائت سوگواره های عاشورایی به زبان آذری و شعر خوانی چند تن از شاعران پیشکسوت ادبیات عاشورایی از دیگر برنامه های همایش لاله های اندیشه بود.

در خاتمه این همایش با اهدای لوح یاد بود و هدایایی ضمن تجلیل از استاد تقی محمدی فکورزاده، جواد مقامی، سرهنگ حمیدی شیرازی و دکتر سید حبیب نبوی، از شاعران جوان ادبیات عاشورایی، خانم ها سائل لواسانی، ساغرشفیعی، سمیه فراهانی، زهرا وفایی نژاد، شیما باباپور و آقایان وفا قبادپور، پیمان صفردوست و مرتضی قلی زاده نیز تقدیر به عمل آمد.  

کد خبر 441775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha