۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۰

نقد برنامه‌های اسپانسرمحور تلویزیون-۱۰؛

نگاه تلویزیون برای تولید برنامه‌های کودک و نوجوان به اسپانسرنباشد

نگاه تلویزیون برای تولید برنامه‌های کودک و نوجوان به اسپانسرنباشد

یک جامعه‌شناس تاکید کرد که تلویزیون برای تولید برنامه های کودک و نوجوان بودجه مستقل بگذارد نه اینکه نگاهش به حضور اسپانسرها باشد.

علیرضا شریفی یزدی جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضور اسپانسرها در تلویزیون که باعث شده است این رسانه به سمت برنامه‌های سلبریتی‌محور حرکت کند، عنوان کرد: اینکه اسپانسرها به کمک برنامه‌سازی بیایند در کل دنیا مرسوم است اما حضور اسپانسرها در تلویزیون ما ویژگی‌هایی دارد که باید به بررسی آن‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: ما در این سال‌ها خلا برنامه‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان را احساس می‌کنیم و مدیران صداوسیما باید این خلا را با مدیریت بودجه‌ها تامین کنند.

این جامعه شناس با اشاره به ساخته نشدن برنامه‌های کودک و نوجوان به دلیل نداشتن اسپانسر گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد گرایش‌های کودکان و نوجوانان در چند سال اخیر به شبکه‌هایی مثل جم جونیور و جم کیدز بیشتر شده است و حتی خانواده‌ها هم بیشتر شبکه‌های ماهواره ای را تماشا می‌کنند. درواقع مخاطب عظیمی‌در این سال‌ها از صداوسیما کنده شده و به سمت رسانه‌های خارجی سوق پیدا کرده است؛ رسانه‌هایی که هم به لحاظ فرهنگی و هم سبک زندگی با ما فرق می‌کنند و محتوایی که منتقل می‌کنند با فرهنگ ما همخوانی ندارد و این یک پیامد منفی مهم است.

این محقق حوزه جامعه‌شناسی تصریح کرد: برای کودک و نوجوان ما امکانات تفریحی مناسبی در سطح کشور فراهم نشده است پس او وقت زیادی برای تماشای تلویزیون صرف می‌کند و از آنجایی که تلویزیون برنامه مناسبی برای این سنین ندارد بچه‌ها بیشتر برنامه‌های بزرگسال را نگاه می‌کنند و این پیامد منفی دیگری است.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت بودجه‌ها گفت: مدیران رسانه ملی باید بخشی از هزینه برنامه‌ها را با بودجه خود تامین کنند. درست است که بودجه‌ها کم شده ولی قطع نشده است و مدیران باید اولویت ها را تعیین کرده و برای آنها بودجه بگذارند. اولویت ما ابتدا باید کودک و نوجوان و جوان باشد که بیشتر در مظان آسیب هستند و باید برای آن‌ها سرمایه‌گذاری شود.

این جامعه شناس تصریح کرد: به عنوان راهکار می‌توان تا حد امکان شبکه‌های موازی و برنامه‌های شبیه به هم را متوقف کرد؛ شبکه‌هایی که بیننده زیادی ندارند ادغام شوند تا هم از هزینه‌ها کاسته شود و هم کیفیت افزایش یابد.

شریفی در پایان گفت: امروز تلویزیون دیگر به عنوان رسانه انحصاری نقشی ندارد اما رسانه‌ها به طور کلی سومین منبع تاثیرگذار در هویت و تربیت نسل‌ها هستند و باید این نکته را در نظر گرفت که اگر برنامه مناسبی برای کودک و نوجوان نباشد او خوراک خود را از رسانه‌های دیگری تامین می‌کند.

کد خبر 4423409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha