۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸

منصور التمیمی، موکب‌داری از بطحاء؛

قطر را دوست دارم؛ چون دوست ایران است/ به امام رضا سلامم را برسان

قطر را دوست دارم؛ چون دوست ایران است/ به امام رضا سلامم را برسان

با مناعت‌طبع بلندش پاسخ حرفم را داد: «درسته که بیماری فرزندانم فلج مغزی است اما شفایشان دست خداست...»

مجله مهر - علی رجبی: همه چیز از یک پیام شروع شد: «صباح الخیر اخی علی... انا اخوک قاسم... تعالوا تفضلوا عندنا فی ذی‌قار نحن خدمة الامام الحسین علیه السلام. الشکر لله اخی الغالی علی ربی یحفظک احنا بخدمة زوار أبا عبدالله» بعد از سلام علیکی مختصری، خودش را قاسم معرفی کرد.  و مرا به موکب‌شان در ذی‌قار دعوت کرد. نوشته بود: ما خادمان امام حسین هستیم. برادر عزیزم خدا را شکر و خدا تو را حفظ کند. ما هم در خدمت زوار اباعبدالله هستیم.»

نامی برای خودش انتخاب کرده بود که شبیه قطری‌ها بود؛ منصور التمیمی القطری. همین کنجکاوم کرد که پاسخش را سریع‌تر بدهم. از دعوتش تشکر کردم و برایش توضیح دادم موکب‌شان در مسیری که می‌خواهم به سمت کربلا بروم نیست. پرسیدم قطری هستید؟ گفت: «من عراقی هستم و خدا را شر پرچم امام حسین در اینجا برافراشته است. از بین کشورهای عربی، قطر را دوست دارم چون مواضعش نسبت به ایران شرافتمندانه شده است. نشانی موکب ما در استان ذی قار؛ غرب پمپ بنزین در مسیر شهر بطحاء است و نام آن موکب بزرگ البدور الحسینی است. روز شهادت امام حسن (۷صفر) سفره بزرگی داریم و ان شاء الله از ثواب خدمت به این امام بهره مند باشیم. وان شاء الله در خدمت شما و زوار امام حسین باشیم.»

پرسش و پاسخ‌ها برایم جالب بود. می گفت: ۱۰ سال است که موکب‌شان را در ایام اربعین برپا می‌کنند و از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب پذیرای محبین اهل بیت هستند و در حال حاضر هم برقرار است. راهپیمایان اربعین هم از استان‌های جنوبی به سمت ما راه افتاده‌اند.» او خودش هم جزو مشایه (پیاده‌روندگان به سمت کربلا) است. می‌گوید «موکب‌مان از ۲ صفر تا ۱۲ صفر برپاست و پس از آن، وقتی که زوار استان‌های جنوبی از بطحاء گذر کردند، ما هم موکب‌مان را جمع‌ می‌کنیم و مثل بقیه به سمت نجف و پس از آن کربلا راه می‌افتیم تا حدودا ۲۷۰ کیلومتر مسیر را طی کنیم. با خودمان لباس گرم نمی‌بریم چون هنوز هوا گرم است اما به تدریج شاهد کم شدن دما خواهیم بود. شب‌ها هوا خنک است. اما ظهرها دمای هوا در مسیر کربلا به ۴۰ درجه می رسد. بعد از بطحاء در استان مثنی موکب ها از ۵ صفر تا ۱۵ صفر برپا هستند.»

درباره حال و هوای موکب‌شان پرسیدم. گفت: «خدا را شکر همه چیز خوب است و همه امکانات فراهم. موکب البدور الحسینی به زوار همه نوع خدمات ارائه می دهد از جمله محل خواب، ارائه وعده های غذایی، درمان بیماران... این موکب ۱۰ سال پیش توسط برادر علی راضی، صالح غیث و قاسم راضی تاسیس شد و همه نوع امکانات و خدمات به راهپیمایان اربعین می دهند.  زائران عزم بلندی برای طی کردن مسیر رسیدن به کربلا برای زیارت اباعبدالله الحسین و برادرش ابالفضل العباس (علیهما السلام) و دیگر شهدای واقعه کربلا دارند. گرمای هوا مخصوصا در ظهر شدید است اما این زوار آماده هر نوع فداکاری و جانشفشانی در راه امام حسین هستند.»

از او درباره امام رضا (ع) پرسیدم. می‌خواستم بدانم آیا او هم به مشهد آمده یا نه. با حسرتی عجیب نوشت: «تا الان توفیق نداشتم امام رضا علیه‌السلام را زیارت کنم اما می‌دانم که چقدر ایرانی‌ها به ایشان ارادت دارند. هنوز نتوانستم ایران بیایم چرا که وضعیت مالی‌ام خوب نیست و دو فرزند بیمار دارم. شما که آنجایید به امام رضا سلام مرا برسانید.» بلافاصله پرسیدم: پس چرا پول‌هایت را در راه درمان فرزندانت خرج نمی‌کنی؟ با مناعت طبع بلند خودش پاسخ داد: «درسته که بیماری فرزندانم فلج مغزی است اما شفایشان دست خداست. هزینه های موکب از پول‌های صندوق امام حسین تامین می شود که ۲۰ نفر از عشیره‌ام در آن مشارکت دارند. من هم مبلغ اندکی در موکب مشارکت دارم و اعتقاد دارم که برکت امام حسین روزی‌ام گسترش پیدا می‌کند.»

کد خبر 4432149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha