۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش خبر داد؛

اجرای طرح کاردانش با رویکرد اشتغالزایی در مدارس شاهد

اجرای طرح کاردانش با رویکرد اشتغالزایی در مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، گفت: از سال آینده طرح کاردانش ضمیمه با رویکرد اشتغالزایی و معرفی مشاغل در مدارس شاهد و در راستای رویکرد مهارت آموزی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رزاقی‌، در نشست خبری روز شنبه ضمن قدردانی از جانفشانی های شهدا گفت: این یک واقعیت مسلم است که شهدا سرآمدان تاریخ کشورمان هستند و شهدای دانش آموز آنهایی بودند که توانستند رتبه نخست ورود به دانشگاه الهی را به دست بیاورند و جزء باهوش ترین افراد بودند. ۳۶ هزار دانش آموز شهید را در طول دفاع مقدس تقدیم کشور کردیم و علاوه بر آنها، ۵ هزار شهید فرهنگی، بیش از ۲۷ هزار جانباز فرهنگی و ۴۷۰۳ آزاده فرهنگی در طول این ۸ سال تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی اضافه کرد: شهدای دانش آموز بیش از این تعدادی است که در آمارها وجود دارد اما شناخته شده نیستند. ما به صورت منطقه ای و استانی به شناسایی شهدا می پردازیم و برنامه یادبود آنها را برگزار می کنیم. اما علاوه بر اینها ما مدارسی را داریم که در طول ۸ سال دفاع مقدس بمباران شدند و این مدارس را هم معرفی کرده و اصرار به نشر آن داریم.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: مدارسی که بیشترین شهید را در کشورمان داشتند مدرسه سلمان فارسی واقع در منطقه ۷ تهران با ۱۵۷ شهید دانش آموز، دبیرستان شهید منتظری نجف آباد با ۲۳۴ شهید دانش آموز، دبیرستان هاتف اصفهان با ۱۱۲ شهید، هنرستان ابوذر اصفهان با ۱۲۹ شهید، مدرسه تسلیمی اصفهان با ۱۳۲ شهید، مدرسه امام خمینی کاشان با ۱۱۴ شهید، دبیرستان شهیدان عبداللهی‌ آران و بیدگل با ۱۱۴ شهید و مدرسه امام صادق (ع) با ۱۶۰ شیهد از جمله مدارسی هستند.

رزاقی در ادامه به بررسی موضوع کیفیت بخشیدن به فعالیت مدارس شاهد پرداخت و در این باره گفت: برنامه های متعددی در راستای کیفیت بخشی به مدارس شهدا داریم. مدارس شاهد مدارس یکسانی در کشور نیستند. ملاک ورود دانش آموزان به این مدارس نیز مبتنی بر ملاک های درسی نیست بلکه ما با ضوابط خاصی دانش آموزان را در این مدارس می پذیریم. یک طرحی به نام طرح پراکنده نیز داریم که مطابق با آن ۱۸۰۰ دانش آموز در سایر مدارس آمارشان کاسته شده است و به سمت مدارس شاهد سوق پیدا کردند.

وی اظهار کرد: امسال در پایه اول و پایه دهم با رشد دانش آموزان رو به رو بودیم اما در پایه هفتم افزایش نداشته ایم. تعداد کلاس های درسی امان نیز امسال از ۱۳ هزار و ۸۹۴ کلاس به ۱۴ هزار و ۸۹۱ کلاس افزایش داشته است. به طور کلی سال گذشته ۵۱ درصد دانش آموزان ثبت نامی ما از طریق سهم ایثارگری و ۴۹ درصد از سایر گروه های دانش آموزی پذیرش شدند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش رویکرد مهارت آموزی در مدارس شاهد نیز بیان کرد: آموزش‌های مهارتی را به دو شکل در مدارس دنبال می‌کنیم اول از طریق‌ انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت آموزش متوسطه و دیگری از طریق برنامه‌های ویژه مدارس شاهد است. بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها تمامی دانش آموزان متوسطه اول تحت پوشش آموزش‌های ایران مهارت قرار می‌گیرند علاوه بر این موضوع مدیران مدارس شاهد متناسب با شرایط استانی و منطقه‌ای در هر سه مقطع تحصیلی آموزش‌های مهارتی را برای دانش آموزان در نظر می‌گیرند.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش همچنین از اجرای کاردانش‌ ضمیمه‌ برای مدارس شاهد از سال آینده خبر داد و گفت: قرار بر این بود تا این برنامه امسال اجرایی شود اما محقق نشد و از سال آینده هنرستان ضمیمه‌ با دو رویکرد آشنایی با مشاغل و اشتغالزایی‌ در دستور کار قرار می‌گیرد.

رزاقی درباره وضعیت نیروی انسانی در مدارس شاهد گفت: در مدارس شاهد ساعات مکملی‌ وجود دارد که جزء ساعات رسمی محسوب می‌شود به این ترتیب که در دوره ابتدایی این زمان ۲ ساعت و در متوسطه اول و دوم ۴ ساعته است که حق‌الزحمه معلمان برای این ساعات مکمل از طریق آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و خانواده‌ها نباید مبلغی برای این منظور بپردازند.

وی تصریح کرد: در مدارس شاهد ۶ساعت تدریس مدیر و معاون وجود ندارد و این موضوع در تمامی مدارس شاهد سراسر کشور صدق می‌کند.

کد خبر 4442688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha