۱۸ بهمن ۱۳۸۵، ۱۱:۳۹

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سفیر سنگال:

تهران دوست واقعی کشورهای آفریقایی و سنگال است

تهران دوست واقعی کشورهای آفریقایی و سنگال است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار ایساکه امباکه سفیر سنگال در جمهوری اسلامی ایران، تهران را دوست واقعی کشورهای آفریقایی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی با توجه به وجود منابع غنی و مستعد انسانی و معدنی در قاره آفریقا گفت : کشورهای غرب و استعمارگر سالهاست کشورهای این قاره ثروتمند را غارت کرده و مواد معدنی و ثروتهای ملی این کشورها را به یغما برده و تاکنون زمینه های پیشرفت و توسعه واقعی را در این کشورها فراهم نکرده اند .

وی پیشرفت آفریقا و کمک به رفع فقر از این قاره را از اهداف گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای قاره آفریقا بیان و تصریح کرد : کشورهای آفریقایی به ویژه سنگال جایگاه بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارند .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روند انتقال فن آوری از سوی جمهوری اسلامی ایران به سنگال را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: زمینه های زیادی برای همکاری دو کشور وجود دارد و با گسترش روابط و انتقال تجربیات ایران به سنگال امیدواریم فضا برای همکاری ایران با دیگر کشورهای آفریقایی همانند سنگال فراهم شود .

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشور اظهار امیدواری کرد همکاری های جمهوری اسلامی ایران وسنگال با توجه به ظرفیتهای فراوان در قالب امت اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی گسترش یابد .

ایساکه امباکه سفیر سنگال نیز در این دیدار خواهان گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و سنگال شد و افزود : مردم و مسئولان سنگال شما را بنیان گذار و حامی همکاران ایران با کشورهای آفریقا و بخصوص ستمدیدگان می دانند و امیدواریم روابط در حوزه های فرهنگی ، اقتصادی ، تجاری ، کشاورزی و صنعتی گسترش روزافزونی یابد .

وی از تولید خودرو در سنگال توسط جمهوری اسلامی ایران و احداث خط انتقال نیرو بعنوان دو پروژه پراهمیت برای کشورش نام برد و اظهار امیدواری کرد این انتقال فناوری از جمهوری اسلامی ایران به سنگال توسط این کشور به دیگر کشورهای آفریقایی منتقل شود .

سفیر سنگال خاطر نشان کرد: کشورهای غربی در پنجاه سال سلطه و حضور خود حاضر نشدند اینگونه خدماتی که ایران اسلامی به ما داده بدهند .

کد خبر 445007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha