۱۸ بهمن ۱۳۸۵، ۱۴:۳۴

موسیقی فیلم و بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر - 7 / نیما ایوبی:

موسیقی فیلم تعریف ثابتی ندارد

موسیقی فیلم تعریف ثابتی ندارد

تعریف موسیقی فیلم با توجه به داستان و فضای موجود درهر فیلم متغیر است به همین دلیل در فیلم "آرامش در میان مردگان" با توجه به فضای خاصی که از گورستان ترسیم شده بود موسیقی متفاوتی نیاز داشت.

آهنگسازفیلم "آرامش در میان مردگان " ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر خلاف تعریف رایجی که از موسیقی فیلم وجود دارد و بسیار شنیده ایم که گفته می شود یک موسیقی فیلم خوب  آن موسیقی است که در طول فیلم شنیده نشود به نظر من این تعریف در شرایط فعلی که انواع و اقسام فیلم های بلند ، کوتاه ، داستانی ، مستند و با سلیقه های متفاوت ساخته می شود جامع نیست.

نیما ایوبی در توضیح ویژگی های موسیقی فیلم گفت: بعضی از فیلم ها بنا بر فضایی که دارند موسیقی موزیکال و در عین حال بسیار رو و برجسته را می طلبند بر همین اساس در ژانر سینمای کودک معمولا از موسیقی رو وشنیدنی استفاده می شود و گمان می کنم این تعریف در هر فیلمی متفاوت است.   

وی درباره موسیقی فیلم "آرامش در میان مردگان "گفت: در ابتدا باید بگویم موسیقی این فیلم نخستین تجربه آهنگسازی من در ژانر سینمای بلند است؛ پیش از این موسیقی تئاتر ، فیلم های کوتاه و مستند را کار می کردم و خوشحالم که در نخستین تجربه با آرامش در میان مردگان همراه بودم ؛ موسیقی این فیلم به دلیل داشتن فضای خاص سورئال و همچنین گذر یک آدم از فضای قبرستان به دنیای شهرنشینی دو بخش کاملا جدا را داشت در نتیجه موسیقی متفاوت از یکدیگر در دو فضای قبرستان و شهر را می خواست ضمن اینکه قرار براین بود موسیقی "آرامش در میان مردگان " به نوعی بیانگر استیصال و سردرگمی طیبه در فضای شهر باشد.

این آهنگساز همچنین خاطر نشان کرد: زمانی که داستان در بهشت زهرا و زندگی روزمره و درونی طیبه را تعریف می کند تماشاگر با فضایی خلوت روبرو است طبیعتا باید بدون ملودی باشد تا یکنواختی زندگی رابه تصویر بکشد بنابراین از صدای موجود در طبیعت مثل صدای  گنجشک و آب استفاده شد ولی وقتی سیر و سلوک زن در شهر آغاز می شود و با فضای نا آشنا مواجه می شود موسیقی همراه با کاراکتر پیش می رود .

ایوبی در پایان درباره دریافت سیمرغ بهترین موسیقی فیلم گفت:اصلا به دریافت این جایزه فکر نکردم و دریافت جایزه بیشتر شبیه یک رویا است تا واقعیت ولی به هر حال بیش از اینکه به سیمرغ فکر کنم به تجربه دوم و ساخت موسیقی برای فیلم دیگر فکر می کنم. 

کد خبر 445092

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha