۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵

استادیار دانشگاه مازندران:

نیما یوشیج شاعر نمادها است

نیما یوشیج شاعر نمادها است

نور - دانشیار دانشگاه مازندران از نیما یوشیج پدر شعر نو به عنوان شاعر نمادها یاد کرد و گفت: باورها و اعتقادات مردم این سرزمین در اشعار نیما متجلی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محسنی پیش ازظهر جمعه در مراسم نکوداشت مردمی نیمایوشیج در خانه نیما در یوش، با عنوان اینکه نیما نمود باورهای دینی، اعتقادات، افکار و اندیشیه های منطقه به شمار می رود افزود: شرایط اقلیمی، طبیعی و سیاسی بر تصاویر شاعران نیز تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به تاثیرات مادی و معنوی اقلیمی بر اندیشه های شاعران افزود: عوامل معنوی مانند باورها، عقاید و زبان نیز در اندیشه های نیما موثر بوده است.

وی با اظهار اینکه در اشعار نیما، طبیعت و مظاهر آن نمود پیدا کرده است گفت: در منظومه افسانه نیما، طبیعت پاک روستایی مخصوصا روستاهای شمال در اشعال نیما نمود یافته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نیما قصد داشت کلمات مغفول مانده زبان غیررسمی و محلی را در اشعارش پررنگ کند و نیما در قالب کلمات مازندرانی به توصیف فضای شمال پرداخته است.

محسنی یادآور شد: نیما با بکارگرفتن از واژگان مازندرانی به بازسازی اسطوره ها و اسطوره سازی می پردازد و در شعر آی آدما، دریا عشق آباد نیست و جایی است که غریق و انقلابی، سر و دست بالا می آورد و این نشان می دهد که نمادهای سرزمین شمال در اشعار نیما بازسازی شده است.

دانشیار دانشگاه مازندران، دگرگون کردن و هویت نوبخشیدن به کلمات مازندران را از ویژگی های شعر نیمایی برشمرد و گفت: نیما شاعر نماد است.

یکصد و بیست و یکمین سالروز تولد نیما یوشیج در زادگاهش یوش برگزار شد.

کد خبر 4453262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha