۹ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲

با قیمت‌گذاری غیرمنطقی محصول؛

کشت گندم در قطب تولیدش توجیه ندارد/ احتمال افزایش قاچاق از گلستان

کشت گندم در قطب تولیدش توجیه ندارد/ احتمال افزایش قاچاق از گلستان

گرگان- قیمت‌گذاری گندم به گفته کارشناسان و کشاورزان منطقی نبوده از اینرو کشت این محصول در گلستان مقرون‌به‌صرفه نیست و بیم آن می‌رود برنامه کشت ۳۷۵ هزار هکتار گندم محقق نشود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: گلستان یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور است اما با اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید، کشاورزان و کارشناسان متفق القول هستند که کشت گندم در گلستان توجیه اقتصادی ندارد.

سالانه در بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان گندم کشت می‌شود و این استان با برداشت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول، در سال‌های اخیر رتبه نخست و یا دوم کشور را کسب کرده است.

در روزهای اخیر با اعلام نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری، انتقاد به قیمت گذاری‌ها آغاز شده و کارشناسان و کشاورزان بر غیرمنطقی بودن قیمت‌گذاری گندم تأکید دارند.

مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به‌طور قطع و یقین قیمت‌گذاری، بر روی کشت گندم در گلستان تاثیر می‌گذارد چراکه این قیمت‌گذاری به‌طور مستقیم بر بنیه اقتصادی کشاورزان اثر دارد.

محمدرضا عباسی توضیح بیشتری در این خصوص ارائه کرد و افزود: کشاورز برای کشت به نهاده‌ها (کود، بذر، سم و ...) نیاز داره اما قیمت‌گذاری پایین محصول سال به سال توان خرید و بنیه اقتصادی کشاورز را برای خرید نهاده‌های خوب کم می‌کند و همین امر باعث می‌شود عملکرد در واحد سطح به شدت کاهش یابد.

وی با یادآوری این‌که طبق برنامه امسال باید ۳۵۷ هزار هکتار گندم در گلستان کشت شود، گفت: تاکنون قرارداد کشت گندم در ۵۴ هزار هکتار از اراضی گلستان منعقد شده و حدود ۲۲ هزار هکتار زیر کشت رفته است.

کشاورزان ناچار به کشت گندم هستند

مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: هرچند قیمت‌گذاری خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته افزایش کمی داشته اما به دلیل عادت فرهنگی و رعایت ترکیب کشت، کشاورز گلستانی ناچار است گندم کشت کند.

کشت گندم نمی‌تواند معیشت کشاورز گلستانی را تامین کند و بسیاری از کشاورزان ترجیح می‌دهند گندم کشت نکرده و زیر بار بدهی بانک‌ها، نزول‌خوران و سلف‌خرها نروندوی با اشاره به این‌که از نظر کارشناسی قیمت منطقی و مناسب نیست، متذکر شد: طبق قانون مصوب مجلس، باید هر سال قیمت خرید تضمینی حداقل برابر با نرخ تورم افزایش یابد؛ امسال نرخ تورم ۳۰ درصد اعلام شده و سم و نهاده‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته اما قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از ۲۴ درصد افزایش داشته است.

درحالی‌که عباسی قیمت خرید تضمینی اعلام شده را منطقی نمی‌داند اما نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران معتقد است این قیمت‌گذاری در تضاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاست‌های کلان نظام در حمایت از تولید داخل است.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نرخ تضمینی خرید گندم، قیمتی نیست که بتواند در شرایط اقتصادی حاکم پاسخگوی هزینه‌های تولید باشد.

دبیرخانه کشاورز استان گلستان افزود: وزارت جهادکشاورزی وظیفه دارد بر اساس هزینه‌های تولید یک واحد متعارف (نه خیلی بالا و نه خیلی پایین) هزینه تولید را محاسبه کرده و سودی هم برای کشاورز در نظر بگیرد و بر مبنای آن قیمت تضمینی خرید محصول را اعلام کند.

وی با بیان این‌که در دو سال زراعی گذشته قیمت خرید تضمینی گندم افزایش نداشت، گفت: اگر قرار بود بر اساس قانون ( به میزان افزایش نرخ تورم) نرخ تضمینی خرید گندم اعلام شود باید قیمت گندم امسال حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یافت.

دولت با تغییر جدول، کشاورزان را فریب داد

وی با تأکید بر این‌که هزینه تولید بسیار بیشتر از تورم افزایش یافته است، ادامه داد: امسال دولت ابتدا اعلام کرد قیمت گندم در هر کیلو ۱۷۰ تومان افزایش یافته در حالی‌که با تغییر جدول خرید، کشاورزان را فریب داده است.

ایمانی توضیح بیشتری ارائه و تصریح کرد: سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد غیرمفید، هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده بود که امسال ابتدا با افت مفید دو درصد و غیرمفید یک درصد، هزار و ۴۷۰ تومان اعلام شد که در واقع قیمت هر کیلوگرم گندم ۱۳۶ تومان، معادل ۱۰.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

طبق قانون مصوب مجلس، باید هر سال قیمت خرید تضمینی حداقل برابر با نرخ تورم افزایش یابد؛ اما قیمت خرید تضمینی گندم امسال کمتر از این میزان افزایش داشته استوی با انتقاد به این‌که قیمت اعلام شده نرخ پیشنهادی وزارت جهاد و تشکل‌های مرتبط نیست و این قیمت‌گذاری مبنای مشخصی ندارد، بیان کرد: کشاورز گلستانی برای کشت هر هکتار گندم باید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (۴۰۰ هزار تومان پول بذر+ ۳۰۰ هزار تومان کود+ ۲۵۰ هزار تومان کارنده+ ۲۰۰ هزار تومان شخم+ ۳۰۰ هزار تومان دیسک) هزینه کند.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با تاکید بر این‌که قیمت گذاری جدید (هزار و ۶۰۰ تومان) عقب افتادگی‌های گذشته (افزایش نیافتن قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۵-۹۶ و ۹۶-۹۷) را جبران نمی‌کند، گفت: در این شرایط اقتصادی کشاورز برای کشت مجبور است یا وام با بهره ۱۸ درصد گرفته و یا نزول کند و یا این‌که محصول را نکاشته، زیر قیمت سلف بفروشد.

وی افزود: با این شرایط کشت گندم توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌تواند معیشت کشاورز گلستانی را تامین کند و بسیاری از کشاورزان ترجیح می‌دهند گندم کشت نکرده و زیر بار بدهی بانک‌ها، نزول‌خوران و سلف‌خرها نروند.

ایمانی با تأکید بر این‌که قانون حمایت از کشاورز رعایت نمی‌شود و نمی‌توان انتظار داشت کشاورز مطابق برنامه‌های دولت پیش برود، متذکر شد: رهبرمعظم انقلاب در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام و در محافل و مجالسی که دولتمردان حضور دارند، بر حمایت از تولید داخل تأکید دارند اما متاسفانه قانون خرید تضمینی که یکی از ابزارهای حمایت از تولید داخل است رعایت نمی‌شود.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان خاطرنشان کرد: وقتی قیمت گندم در ایران ارزان باشد آن طرف مرزها برای قاچاق وسوسه ایجاد می‌کند و احتمال قاچاق گندم از کشور به شدت افزایش می‌یابد نکته‌ای که به‌نظر می‌رسد در قیمت‌گذاری نرخ تضمینی خرید گندم از آن غفلت شده است.

هم‌اکنون با رعایت نشدن قانون خرید تضمینی و قیمت‌گذاری نامناسب گندم از سوی دولت، کشت این محصول در گلستان توجیه ندارد و بیم آن می‌رود که دولت در تحقق کشت ۳۵۷ هزار هکتار گندم پیش بینی شده در برنامه ناکام بماند.

کد خبر 4471338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha