۲۵ بهمن ۱۳۸۵، ۱۵:۴۹

در نهمین نشست تخصصی بنیاد باران؛

سیاست داخلی ‏دولت اصلاحات در حضور خاتمی بررسی شد

نهمین نشست تخصصی بنیاد آزادی، رشد و آبادانی ایران"باران" با حضور سید محمد خاتمی رئیس بنیاد باران و دیگر اعضای این بنیاد، اصول، مبانی و عملکرد حوزه سیاست داخلی ‏در دوره اصلاحات را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  در این نشست که دومین جلسه با موضوع" تبیین اصول، مبانی و عملکرد سیاست داخلی در ‏دولت اصلاحات " بود آقایان موسوی لاری، مهندس محمد حسین مقیمی ، سید حسن رسولی و خانم اشرف السادات بروجردی در میزگردی به بیان برنامه های اجرایی حوزه سیاست داخلی دوران اصلاحات پرداختند.

سید محمد خاتمی رئیس بنیاد باران نیز در ادامه نشست با ارایه گزارشی از اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ، به تحلیل شرایط حساس بین المللی کشور پرداخت.

در آغاز میزگرد این جلسه ، سید حسن رسولی به بیان اصول، مبانی و عملکرد دولت اصلاحات در حوزه مدیریت منطقه ای پرداخت و با اشاره به اصول قانون اساسی در اعمال قوه مجریه به بیان اهمیت نقش استانداران و مدیران استانی در تماس و  ارتباط با مردم نواحی گوناگون کشور و قابلیت و توانمندی آنان در کارآیی و اثر بخشی دولت ها پرداخت و گفت: اعتماد و همراهی متقابل دولت با استانداران در دوره 8 ساله دولت اصلاحات بی نظیر بود و نمایندگان دولت در تمامی بحران ها یار و مددکار دولت بوده اند به گونه ای که با توجه به کارآیی آنان نیمی از اعضای دولت دوم آقای خاتمی از میان استانداران انتخاب شدند.

استاندار سابق خراسان رضوی افزود: در حالی که مرکزیت نهادهای قوه قضاییه، صدا و سیما، ناجا و عمده سازمان های تبلیغی خارج از مجموعه دولت اصلاحات، با دولت ناسازگار بودند، واحدهای استانی این دستگاه ها به گونه ای مطلوب از سوی استانداران مدیریت شدند و بر اساس هماهنگی های به عمل آمده از اهداف و سیاست های منطقه ای دولت اصلاحات پشتیبانی می کردند.

این عضو شورای عالی بنیاد باران همچنین دفاع محکم استانداران از حقوق اساسی داوطلبان بناحق رد صلاحیت شده انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی تا مرز استعفای جمعی آنان و نیز تبعیت آنان از تصمیم رهبری و رییس جمهور در برگزاری مطلوب انتخابات را نقطه عطف انسجام مدیران منطقه ای دولت در تحقق توسعه سیاسی دانست.

سید حسن رسولی همچنین با اشاره به این که تنظیم روابط و مناسبات مدیریت های بخشی و منطقه ای، یکی از دغدغه های بخشی و منطقه ای تمامی دولت ها بوده است گفت: در دولت اول آقای خاتمی شورای عالی اداری در اجرای مفاد تبصره 31 قانون برنامه سوم و با هدف متناسب کردن اختیارات استانداران و فرمانداران با مسوولیت های محوله در استان، تعیین نحوه ارتباط آنها با مسوولیت های محوله در استان، تعیین نحوه ارتباط آنها با مقام های مرکزی، نحوه نظارت بر عملکرد مدیران محلی و چگونگی عزل و نصب آنها و چگونگی ارتباط آنها با مسوولان دستگاه های اجرایی به صورت قانونی این نقیصه را برطرف کرد.

استاندار دولت خاتمی همچنین کاهش مراکز تصمیم گیری مربوط به امور بخشی و استانی در کشور که گاه در برخی استان ها به 70 مرجع می رسید و عموما از پایگاه قانونی یکسانی برخوردار نبودند و امکان اعمال بهینه مدیریت را از استانداران و دیگر اعضا می گرفت  و تعدد و عدم اتصال آنها با ستاد دولت، تداخل و تزاحم جدی را برای نظام مدیریت استان به وجود آورده بود از موفقیت های دوره اصلاحات برشمرد و گفت: با تصویب آیین نامه اجرایی ماده 70 قانون برنامه سوم توسعه کشور، شورای برنامه ریزی و توسعه استان با 19 کارگروه به ریاست استاندار و حضور دیگر مسوولان استان در جایگاه هدایت و راهبری توسعه و اداره استان قرار گرفت.

سید حسن رسولی برگزاری انتخابات شوراهای شهر و  روستا و انتخاب شهرداران توسط شوراها  و اگذاری بخشی از وظایف و مسوولیت های دیگر دولت به مردم، تشکیل شورای عالی پیگیری امور استان ها به ریاست معاون اول رییس جمهور وقت ، توازن منطقه ای که با پیگیری های مجدانه استانداران و حمایت مسوولانه آقای خاتمی به صورت معافیت ها و تسهیلات اشتغال زا و اعتبارات ویژه به عنوان ضمانت اجرایی تحقق عدالت اجتماعی برای استان های کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شد و همچنان ادامه دارد ، را از دیگر دستاوردهای مدیریت منطقه ای در دوره اصلاحات خواند.   

اشرف السادات بروجردی نیز در این میزگرد با بیان دیدگاه ها و رووس برنامه های اجتماعی انجام شده در حوزه سیاست داخلی دولت اصلاحات گفت: از همان آغاز رفع موانع مشارکت مردم و گسترش، تعمیق و نهادی کردن آن در تمامی عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، فنی و سیاسی و به ویژه اجرای قانون شوراها از جمله رسالت های اساسی دولت اصلاحات قرار گرفت.

معاون موسوی لاری در وزارت کشور همچنین تقویت توسعه مدنی قانونمند و همه جانبه و درون زا  از طریق حمایت از  سازمان های مدنی غیر دولتی، تشکل های زنان، جوانان و گروه های صنفی اجتماعی عمران شهری، امور مددکاری، محیط زیست و مانند آن   را  از دیگر برنامه های اجتماعی موفق دوره 8 ساله دولت اصلاحات در حوزه سیاست داخلی دانست.

این عضو شورای عالی بنیاد باران همچنین فعلیت بخشیدن به تمام ظرفیت های سیاسی قانون اساسی با تاکید بر اجرای فصل شوراها در قانون اساسی و تقویت نهادهای مدنی به مثابه مهمترین راه نیل به توسعه سیاسی را  بخش دیگری از سیاست های مدیریتی این برنامه ها خواند.

بروجردی در این نشست با بیان تجارب خود در اجرای این برنامه ها و چالش های پیش روی آن گفت: ما نیازمند ترتیباتی بوده و هستیم که دولتمردان و مدیران نظام ما،  ارتباط مستمر و موثر را با نهادهای غیر دولتی و انجمن های تخصصی، با مخاطبان برنامه های خود و به طور کلی با عموم مردم جامعه، به صورت تکلیفی و نظارت پذیر در دستور کار خویش قرار دهند، نهادهای مدنی اعم از احزاب و مطبوعات، تشکل های صنفی، علمی و فرهنگی و اجتماعی شکل دهنده رفتار جمعی و تنظیم کننده رابطه حکومت و ملت هستند و از این رو می توانند و باید در این مرحله بر عیین جهت حرکت دولت و حکومت نظارت اثر بخش داشته باشند.

اشرف السادات بروجردی افزود: دولت اصلاحات در این راستا با اجرای قانون شوراهای شهر و روستا و توسعه نهادهای غیر دولتی در همه عرصه ها زیر ساخت های نسبتا مناسب را برای پاسخگویی، کوچک کردن دولت و واگذاری فعالیت های مختلف تصدی گری، حمایتی به نهادهای غیر دولتی فراهم کرد.

وی با بیان عزم دولت اصلاحات برای توسعه اجتماعی نهادینه شده کشور در شهر و روستا و توسعه سازمان های غیر دولتی، وجود با پروانه فعالیت و شناسنامه دار ده هزار و 700 سازمان غیر دولتی تا نیمه اول سال 1384 در سراسر ایران را نشانه این عزم خواند.      

مهندس محمد حسین مقیمی نیز  در میزگرد نشست نهم تخصصی باران به بیان اصول ، مبانی و عملکرد دولت اصلاحات در بخش توسعه و عمران شهری و روستایی پرداخت.

 مقیمی با بیان آمارهای مقایسه ای دستاوردهای دوره 8 ساله دولت اصلاحات در این باره را برشمرد و بر اهمیت حفظ و نگهداری این دستاوردها که سرمایه های مادی و معنوی این مرز و بوم برای آن هزینه شده است تاکید کرد و گفت: برنامه های دولت در این زمینه  در 4 محور مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه، تقویت شهرداری ها، تقویت دهیاری ها، و نیز ساماندهی توسعه و عمران شهری، تعریف و در هر محور کارهای بزرگی صورت گرفت که آثار آنها امروزه مورد استفاده کشور می باشد.

معاون عمرانی وزیر کشور دولت خاتمی با بیان این که خسارات ناشی از سوانح و حوادث طبیعی در دوره 8 ساله دولت اصلاحات حدود 98 هزار میلیارد ریال برآورد شده، ساماندهی مقابله با حوادث و سوانح از طریق تشکیل ستاد سوانح و حوادث غیر مترقبه و کاگروه های تخصصی آن در کشور و استان ها را از اقدام های موثر دولت اصلاحات برشمرد.   

کد خبر 448236

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha