به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «لغزش آنی کلام» به کارگردانی امید مشهدی و نازنین بهرام چندی است در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است؛ نمایشی که چندان در قید و بند داستانگویی نیست و در عوض به یک اثر آلترناتیو بدل شده است.
امید مشهدی یکی از کارگردانان نمایش «لغزش آنی کلام» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه چرا در این نمایش یک داستان منسجم به مخاطب ارایه نمی شود، گفت: در وهله نخست در این نمایش چیزی به اسم داستان منسجم وجود ندارد و دیگر اینکه من معتقدم ما باید از سلطه عناصری به اسم محتوا و معنا خارج شویم پس نمایش ما تلاشش این است که با ترکیببندی و چیدمانهای ناآشنا از طریق المانهای آشنا اتمسفری را طراحی کند؛ این اتمسفر یک فضای خالی است که تماشاگر هر گونه که خواست با آن درگیر می شود.
وی ادامه داد: مکانیزم اثر همانند مکانیزم تدوین است که در آن تصویر ۱ بهعلاوه تصویر ۲ برابر با تصویر ۳ میشود که دیگر از آنِ اجرا نیست؛ بلکه از آنِ تماشاگر است.
مشهدی درباره خارج شدن هنرمند از «سلطه محتوا» توضیح داد: اگر بخواهیم جهان و واقعیت نو و متفاوت از روزمره بیافرینم، لازمهاش خروج از این سلطه است و راهکار ما برای این نیاز کنار هم قرار دادن عناصر آشنا در ابعاد نمایشی است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این چیدمان میتواند برای مخاطب معناپذیر شود، بیان کرد: هر مخاطب بر مبنای زیست خویش و زندگی اجتماعی اش به این پرسش پاسخ متفاوتی میدهد. تمام تلاش گروه هم بر این بوده که کار را نقطهگذاری کند و در میان نقطه فضاهای خالی پدید آورد. پر کردن این فضای خالی را برعهده درک و فهم مخاطب قرار دادیم و این سختترین کار ما بود که به سویی نرویم که هر تصویری به یک چیز دلالت داشته باشد.
کارگردان «کرآوایی» در پایان صحبت هایش عنوان کرد: اگر در طول اجرا برای هر تصویر یک دلالت یکتا در نظر میگرفتیم، با شکست روبه رو میشدیم. در اجرای این اثر نمایشی مدام تخریب فضا و شکست تصویر و ایجاد دلالت تازه رخ میدهد و ما به هیچ عنوان به دنبال یک دلالت یکتا نبودیم.
نمایش «لغزش آنی کلام» تا ۳۰ آذرماه، هر شب راس ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه میرود.
محمد اسد، نازنین بهرام، ثمره جوهرچی، حامد حسین زاده، امیرحسین حسینی، رضا حیدری نیا، نیلوفر شایانی بازیگران این نمایش هستند.
نظر شما