به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از مجموعهشعر «۶۴۱۰ روز تنهایی» سروده پونه نیکویی با حضور نعمتالله سعیدی و محمدسعید میرزایی به عنوان منتقد و اجرای میلاد عرفان پور، در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
سعیدی ابتدای این برنامه گفت: با خواندن این مجموعه با هنرمندی مواجه میشویم که تکلیف خود با جهان مشخص کرده است. برای اینکه شعر خود را تثبیت کند و موقعیت حسی، عاطفی و ادراکی را به اوج برساند در خدمت عناصر است. اگر موسیقی به این کتاب بپیوندد، کارکرد اجتماعی آن بسیار متفاوت میشود. باید گفت این روزها بنا به دلایل مختلف، موسیقی از شعر جا مانده و فاصله بسیاری بین شعر و موسیقی وجود دارد. این مجموعه شعر با موسیقی جذاب میشود.
وی افزود: در مقایسه این مجموعهشعر با آثار دیگر خانم نیکویی، تفادت بسیاری را شاهد نیستم چون آثار این نویسنده، کمغلط است. شاید بتوان در فراز و فرود به شاعر ایراد گرفت که به یک قدمی قله رسیده و پرواز نکرده اما با شاعری مواجه هستیم که معشوق یک رزمنده و شهید است و به ندرت چنین اثری داشتیم که از زبان معشوق یک رزمنده صحبت کند. با توجه به تعبیری که همیشه میگوییم صدام از مادران و همسران شهدا شکست خورد، باید بگویم آن آدمی که صدام را شکست داد، الان مقابل ماست و خانم نیکویی میتواند برای ما آن ویژگیها را ترسیم کند.
سعیدی ادامه داد: شعر حکمت، عاطفه، احساس، ادبیات، فلسفه، سیاست، جامعهشناسی و... را به نقطه تعادل میرساند. مجموعه شعر «۶۴۱۰روز تنهایی» ریتم ملایمی دارد. این مجموعه تمایل به موسیقی شدن دارد.
در ادامه این برنامه میرزایی گفت: مجموعه شعر «۶۴۱۰ روز تنهایی» چند جهت گفتمانی عاطفی، اجتماعی، سیاسی و... دارد. شعری که در بستر بوطیقا (سخن شناسی) قرار می گیرد، وفاداری شاعر را در مجموعه تمام گزینشهایی که به خدمت میگیرد از زبان محاوره، ادبیات، علم، فلسفه، منطق، عرفان، دین، شریعت، کتب آسمانی در متن شاهد هستیم. در مسئله توان ادبی همانطورکه شما میتوانید با قوائد ساده بینهایت جمله بسازید، با بوطیقا میتوان بینهایت موقعیت و لذت ادبی خلق کرد. زمانی که بوطیقا شعر را بررسی میکنیم در واقع توانش ادبی آن بررسی میشود.
وی در بخشی از سخنانش گفت: ذهن شاعر با استعارهها جهان را سازماندهی میکند و موقعیت و جهانهای موازی با شعر میآفریند و باعث میشود گفتمانهایی را وارد زندگی مردم کنیم. این امکان بود که برخی از بیتها را حذف کنید یا اگر قافیه و ردیف را تغییر میدادید شعر زیبا تر میشد. ما میتوانیم دو جنس شعر پیشرو و همراه داشته باشیم. در این مجموعه با شعر «همراه» روبهرو هستیم.
در بخش پایانی این نشست، نیکویی گفت: ادبیات پایداری هر کشوری میتواند آینه تمامنمای فراز و نشیبهای آن جامعه باشد. سعی کردم زن در این مجموعه نقش محوری داشته باشد و نشان بدهم مادران و همسران شهدا در جنگ حضور غیر مستقیم داشتند و تاثیرگذار بودند. مادران و همسران شهدا در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق حضور منفعل و تماشاگر نداشتند. ایستادگی آنها برای آزادی و برای من بسیار تاثیر گذار بود.
این شاعر گفت: دهه ۷۰ ویدوئویی از شهید لشکری پخش شد که لحظه دیدار ایشان و خانوادهاش را نشان میداد. خانواده، نزدیک به ۱۵ سال اصلا خبری از ایشان نداشتند به همین دلیل دوربینی در هتل و دوربین دیگری در منزل این آزاده، تصاویر اولین گفتگو را ضبط کردند. شهید لشکری سلام داد و همسرشان فقط گریه میکردند بعد از این همه سال چه جمله و حرفی این انتظار را میتواند نشان دهد؟
وی گفت: این سالها همیشه به این ویدئو فکر میکردم تا اینکه سال ۹۰ دوباره همین ویدئو را تلویزیون پخش کرد و بدون اینکه بخواهم تحت تاثیر قرار گرفتم. همسر شهید لشکری در یک مصاحبه گفت که میداند ۶۴۱۰ روز اسارت یعنی چه و ادامه داد زمانیکه در خانه خودتان، با تمام امکانات به شما بگویند یک هفته در خانه بمان چه حسی خواهید داشت؟ حتی شهید لشکری در زمان بازگشت از اسارت گفتند وقتی که به اسارت میرفتم علی، پسرم چهار ماهه بود و دندان هم نداشت. حالا دانشجوی دندانپزشکی است.
مجموعهشعر «۶۴۱۰ روز تنهایی» دربرگیرنده ۳۰ قطعه شعر در حوزه دفاع مقدس است. اشعار این کتاب، گاه از دید یک زن بهعنوان همسر، مادر یا خواهر شهید روایت میشود و گاه چشمانتظاری یک همسر و مادر شهید، مفقودالاثر و یا آلام یک همسر جانباز را به زبان شعر حکایت میکند.
نظر شما