به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جنگ نرم و جنبش های معنوی نو پدید، با حضور احمد مزینانی (عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر) و حجت الاسلام امیر مسروری ، پژوهشگر و رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
در این برنامه حجت الاسلام امیر مسروری با اشاره به این که ترجمه در هر زبان واژگانی معنای منحصر به خود را بازگو می کند، گفت: مفهوم نبودن یک واژه در یک مسلک می تواند اشتباهات متعددی را در ذهن مردم ایجاد کند.
وی با اشاره به واژه عرفان، اظهار کرد: استفاده از واژه عرفان می تواند امروزه معانی مختلفی را در ذهن افراد ایجاد کند بر همین اساس یک امر ناپسندیده می تواند در کنار یک امر پسندیده قرار بگیرد و معنایی سوا از معنای حقیقی آن واژه را ایجاد کند.
رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام با اشاره به تعریف آیین های نوپدید، توضیح داد: مجموعه دستورها، کنش ها، احساسات، اعتقادات و اعمالی که می تواند حول یک پدیده شکل بگیرد می تواند در اشکال مختلف آیین های نوپدید را ایجاد کنند.
وی افزود: خلا معنویت و جریان حمله به ادیان ابراهیمی و الهیات که در قرن ۱۸ و ۱۹ شکل گرفته بود می تواند از جمله دلیل آیین های نوپدید باشد. بر همین اساس هر آیین نوپدید باید نسبت به ویژگی های منحصر به فرد خود مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و مورد رد یا تایید یک جامعه قرار بگیرد.
حجت الاسلام امیر مسروری با اشاره به این که بسیاری از کارشناسان تعریف مشخصی از دین های نوظهور در اختیار ندارند، تصریح کرد: ماهیت بسیاری از دین های نوظهور امروزه برای کارشناسان و دانشمندان مطرح جهان مشخص نیست.
وی افزود: بسیاری از فرقه ها یا دین های نوظهور در واقع تجربه های شخصی هستند که در مسیر دین شکل می گیرند.
در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو«احمد مزینانی» با اشاره به این که عرفان در شناخت معنا می گیرد، گفت: عرفان می تواند تا حد زیادی انسان را به شناخت نزدیک کرده و منشا رفتار را شکل دهد، به طوری که این رفتار در جامعه مقبول و معقول باشد.
وی با اشاره به این که عرفان کاذب از نظر واژه شناسی به امر کاذب ربط داده می شود، اظهار کرد: شایسته است که به جای واژه عرفان های کاذب از فرقه های نوپدید استفاده شود، چرا که این واژه می تواند معانی کاملتری را نسبت به موضوع ارائه دهد و از طرفی دیگر عرفان در کنار واژه کاذب قرار نمی گیرد.
این پژوهشگر حوزه جنبش های معنوی با اشاره به این که فرقه ها در ایام قدیم مذاهب مشروع را شامل می شدند، عنوان کرد: در حال حاضر در اغلب گزاره های بیانی اهل دانش واژه فرقه به گروه های جدا شده و واگرای مشخص دینی اطلاق می شود.
نظر شما